dimarts, 31 de juliol del 2012

Vulturó (2.648 m.)

Dissabte 4 d’agost de 2012

Primera sortida de la temporada 2012 - 2013

Hora de sortida: 6 del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 8 h. 30 m. (12,3 Km.)

Desnivell: 1.235 m.

Dificultat: Molt difícil.

Programa: Sortirem a les sis del matí i anirem per l’autopista Terrassa – Manresa, Berga, Túnel del Cadí (on ens pararem a fer el tallat) i fins al Querforadat.

Itinerari: L'inici de l'itinerari proposat té lloc al poble del Querforadat (municipi de Cava, Alt Urgell), situat a 1.400 m d'altitud. S'hi arriba en vehicle per una petita carretera que puja per Bar i Toloriu des de la N-260, entre el Pont de Bar i Martinet de Cerdanya.

A l'estreta entrada del poble, tancat pel Quer (roc), hi ha el pont sobre l'accés vell. De seguida cal agafar un carrer a l'esquerra que baixa a la plaça. Cal deixar el vehicle i fer un tomb per veure les cases del poble.

Passada l'església, a l'accés vell, sota el pont, hi ha una font.

Se surt de la mateixa plaça (1.400 m) pel carrer que va en direcció al Cadí (en aquest carrer hi trobarem un Bar-Restaurant a tenir en compte per la tornada: Cal Coix Tel. 973 38 40 56), cap al S. El punt clau és arribar al coll de Josana per un camí que hi accedeix pel seu vessant E.

Es comença passada una font amb safarejos i, quan s'acaben les cases del poble, es troba per dalt la continuació de la carretera d'accés, ara només una pista forestal, que va al Collet, el coll de Pallers i Estana.

Immediatament, a escassos 300 m de la plaça, es troba un barranquet (1.410 m), a partir del qual no és permesa la circulació de vehicles.

Als 40 m del barranquet, cal deixar aquesta pista i girar en rodó a la dreta per un camí per on segueix el sender de gran recorregut GR 150 que es dirigeix al coll d'Oruga, Cava i Ansovell. Cal seguir-lo poc més de mig quilòmetre. Es continua pujant tot voltant una casa enjardinada i creuant dues tanques.

Es travessa un prat i, als 900 m de la sortida, el GR 150 tomba a la dreta cap al coll d'Oruga. Cal deixar-lo i seguir recte, cap al SE i, només 100 m després, a 1 km de la sortida, es travessa el torrent Vidal remuntant pel seu marge dret, portant-lo, doncs, a la dreta.

S'arriba a un prat ple d'aiguamolls que originen el torrent Vidal: cal evitar-los ascendint per l'esquerra i sortint a un collet on hi ha un dipòsit circular de pedra (km 1,43, 1.573 m, 30 min). Per l'altra banda d'aquest collet puja una pista forestal que ve del Collet i que s'uneix a la principal que sortia del poble i que s'ha deixat per agafar el GR 150.

Es continua pista amunt, inicialment cap a migdia i girant suaument a ponent. Es passa per dalt de l'anterior prat amb aiguamolls i es fa un ampli revolt d'on surt una pista secundària a la dreta (O) cap al coll d'Oruga.

Cal no deixar la pista principal que, fet aquest revolt, es dirigeix novament cap al S.

Seguir per la pista fins al km 2,26 (1.640 m), on s'acaba de cop i només segueix un camí cap al SE que planeja cap a un vell abeurador (1.720 m) sota el coll superior de Josana. Cal no prendre'l i remuntar per la dreta, per la màxima pendent, per trobar el camí cap al coll de Josana, aproximadament a la cota 1.670 m, després d'haver guanyat de cop uns 40 m de desnivell: el color vermell del terra del camí, que contrasta amb el sotabosc verd, el fa fàcilment visible.

Se segueix pel camí remuntant pel vessant E fins al coll de Josana.

3,18 km (1.785 m), 1 h 30 min. Collada Josana. Impressionant vista panoràmica de la muralla septentrional del Cadí. Es passa la collada, amb un monòlit de pedra commemoratiu, i es continua directament a migdia per la carena cap al collet superior de Josana (1.885 m). El pendent per la carena es fa molt fort, però els arbres faciliten l'ascensió.

3,58 km (1.885 m), 2 h 20 min. Collet superior de Josana. Aquí es troba el senderó que solca la falda de la serra del Cadí d'E a O, des de prat d'Aguiló fins a la mina d'or i el Pradell (a Adraén) passant pel prat de Cadí. Cal seguir planerament tot flanquejant pel vessant O. A la dreta es trobaran vestigis de camins, corresponents al que puja del coll de Josana per l'O, ja esmentat. No gaire lluny, hi ha una font (km 3,95, 1907 m) damunt de l'indret anomenat les Planes. No se'n trobarà cap més.

El camí segueix flanquejant i remuntant per sobre de les Planes pel vessant occidental i cap a migjorn fins al torrent de les Planes. En arribar-hi, es puja fortament per aquest recte amunt. El bosc es va aclarint fins a desaparèixer. Davant es té la canal Baridana i, a l'esquerra, separat per un gran roc amb una esquerda al mig, el canaló de la Baridana.

S'arriba al límit del pedregar de la canal Baridana. Cal remuntar-la pel marge esquerre procurant aprofitar al màxim el sòl estable.

4,60 km (2.045 m), 2 h 50 min. Bifurcació poc perceptible cap al canaló de la Baridana. Apareix una canal que se'n va a l'esquerra, tot i que la part baixa inicial encara queda amagada: és el canaló de la Baridana.

Aquí hi ha dues possibilitats, pujar per la canal ampla, a la dreta, o pel canaló. Si no es té experiència, el millor és pujar i baixar per la canal de la Baridana, pendent però franca i sense cap risc. També s'estalviarà mitja hora de temps tot i incrementar 300 m la ruta.

El camí cap a la canal Baridana continua cap al SO i ascendeix seguint les traces de la tartera, que fan ziga-zagues, tot guanyant altitud per cercar el peu de la canal a la cota 2.250 m, on el camí s'encaixa entre les parets. Per terreny dret, però franc, puja arrambant-se a la dreta fins que guanya el coll de la canal Baridana (km 5,36, 2.510 m).

S'és al Feixanc, la peculiar feixa que travessa pràcticament tot el Cadí uns 100 m per sota dels cims. Es gira a l'esquerra (E) i es flanqueja remuntant suaument durant uns 275 m fins a la sortida del canaló de la Baridana. Es tomba a la dreta (SE), es pugen uns 80 m i es busca el pas que permet accedir sense problemes al cim del Vulturó.

6,01 km (2.653 m), 5 h 30 min. Cim del Vulturó o puig de la Canal de la Baridana. Extraordinària i espectacular vista panoràmica sobre les serres més properes (Pedraforca, serres del Verd, d'Ensija i Port del Comte), la Cerdanya i els Pirineus, des del Canigó fins a l'Aneto.

El descens, de 3 h, es fa per la canal principal baixant fins al mateix coll de la Canal Baridana, 300 m a ponent de la culminació del canaló, i dirigint-se cap al N fins a retrobar el camí de l'anada. En baixar, s'ha de tenir cura amb les pedres que, inevitablement, es fan rodar cap avall. A la cota 2.200 m, el pendent se suavitza. Des d'aquest punt, a més, l'amplada de la canal permet que davallin diverses persones, una al costat de l'altra, per evitar accidents.

12,03 km (1.400 m), 8 h 30 min. El Querforadat, punt de partida i final del recorregut.

Observacions: La serra del Cadí és un massís calcari prepirinenc de notables dimensions que s'alça de forma abrupta sobre la Cerdanya i l'Alt Urgell. La seva cota màxima (2.648 m al puig de la Canal Baridana o Vulturó, objectiu d'aquesta excursió) és relativament modesta. A causa d'això, l'àmbit estricte de l'alta muntanya es redueix a una franja d'uns 600 m d'altitud. El relleu complicat i el despoblament fan de la serra un indret salvatge i interessantíssim des del punt de vista naturalístic i muntanyenc. El Parc Natural del Cadí-Moixeró ofereix un marc de protecció per a la salvaguarda d'aquest patrimoni excepcional.

Caldrà dur quelcom per menjar, doncs pot ser que no ens doni temps de dinar en cap restaurant. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.