dimecres, 16 de gener del 2013

Portell de Cosp - Vall de Cardó (640 m.)

Dijous 17 de gener de 2013

Ubicació: Comarca del Baix Ebre.

Temps aproximat: 3 h. 15 m. (7,5 Km.)

Desnivell: 390 m. (acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada. Agafarem l’autopista C-32 i enllaçarem amb la AP-7. Ens pararem a fer el tallat en alguna àrea de servei del trajecte. Agafarem la sortida nº. 38 – L’Hospitalet de l’Infant – Mora d’Ebre. Anirem direcció Mora d’Ebre – Mora la Nova, tot passant per Vandellós i Tivissa. Abans d’arribar a Mora ens desviarem a l’esquerra per la carretera que va a Rasquera (9 km.). Des de la Plaça de Rasquera surt una carretera farcida de giravolts que pua fins a Cardó.

Itinerari: Deixarem els cotxes a l’aparcament que hi ha a l’entrada de la planta embotelladora de Cardó.

Km. 0: Sortirem de l’aparcament de Cardó per la pista de terra situada a l’esquerra de l’entrada de la planta embotelladora d’aigua.

Km. 0,4: Vistes panoràmiques de la ermita de Sant Simeó Estilista, construïda dalt del cim d’un monòlit de roca.

Km. 0,7: Arribarem a l’alçada de la ermita i tornarem a baixar pel mateix camí. Existeix la possibilitat de seguir caminant pel mateix camí i pujar al pic Xaquera (o de la Creu de Santos); després s’haurà de tornar pel mateix camí per completar l’itinerari.

Km. 1,4: Aparcament de Cardó. Seguirem caminant pel costat de la carretera. Veurem un desviament a la dreta, amb una construcció vella i una cadena que talla el camí. No l’agafarem i seguirem fins al següent desviament a la dreta.

Km. 1,8: Desviament a la dreta i després de fer unes passes, veurem un camí a l’esquerra que s’enfila (marcat amb fites, punts vermells i un petit cartell metàl·lic que indica: “Portell de Cosp”. Seguirem per un camí de pedres que es dirigeix a unes properes ermites que estan en mal estat de conservació. També apareixen pel camí del bosc petites capelles mig enderrocades.

Km. 2: El camí passa al costat d’una ermita i gira a la dreta per agafar una pujada per dins del bosc.

Km. 2,7: Portell de Cosp. Vistes panoràmiques de la vall i de les muntanyes de la serra de Cardó. Abans de construir la carretera, la collada de Cardó era el pas natural a la vall. Tornarem pel mateix camí.

Km. 4: Aparcament de Cardó i fi de la excursió.

Observacions: La Vall de Cardó és un paisatge amagat en unes muntanyes solitàries. Un lloc secret rodejat de boscos i penya-segats amb una petita carretera com a únic accés. Un lloc ideal per allunyar-se de la societat i dedicar-se a la meditació i la vida contemplativa. En el segle XVII un grup de monjos carmelites descobriren una font d’aigua medicinal en el vall i decidiren quedar-se en el lloc. Els monjos varen construir un monestir al costat d’un penya-segat per poder viure i estar a l’aguait dels atacs dels bandolers. Amb el pas del temps i la desamortització de Mendizábal en el segle XIX, el monestir fou abandonat i destruït.

A principis del segle XX es va construir el balneari de Cardó damunt dels ciments de l’antic monestir carmelita, però també fou abandonat al cap de poc temps. En l’actualitat, les dependències del balneari son les instal·lacions d’una planta embotelladora d’aigua medicinal. Als voltants de Cardó abunden les ermites dels monjos carmelites que deixaven temporalment el monestir per dedicar-se al retir espiritual i la meditació.

La excursió passa per boscos de pi i algunes velles ermites que encara s’aguanten en peu al damunt de les afilades roques. També veurem les antigues terrasses d’ametllers, figueres i oliveres que conreaven els ermitans i els monjos carmelites per sobreviure en les soledats de la Vall de Cardó.

Dinarem al restaurant de l’Hotel Pepo, c/. Piscines, 1 – Benifallet. Tel. 977 462 200, web: www.restaurantpepo.com a 10 km. de Rasquera. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.