diumenge, 2 de març del 2014

GR-92: De Llançà a Port de la Selva (46 m.)

Dissabte 1 de març de 2014

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Temps aproximat: 4 h. 30 m. (15 km.)

Desnivell: 430 m. (acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de La Selva, i seguirem per l’autopista fins a la sortida 4. A la rotonda, agafarem la tercera sortida de la N-II cap a La Jonquera / Roses / Llançà. Després agafarem la N—260 fins a Llançà, on aparcarem al pàrquing del port.

Itinerari: De Llançà anirem a la Platja de la Gola per passar després La Farella, les Tonyines, la platja del Cau del Llop, i Port de la Selva.

No hi ha masses problemes per seguir el recorregut, sortint des del port de Llançà, anirem seguint les senyals vermelles i blanques del GR-92 (Hem de vigilar de no agafar les del GR-11 que ens duria cap al Monestir de Sant Pere de Rodes). Tot resseguint el litoral, arribarem al Port de la Selva sense cap problema.

Des de Llançà i fins l'entrada al Port de la Selva, el GR 92 no es separa pràcticament del mar.

Per Llançà també passa el GR-11, ben senyalitzat, gairebé a la sortida del poble per la N-260. Comparteix recorregut, fins al Mas de la Pallera (Carretera de Vilajuïga a Sant Pere de Rodes), amb la variant del GR-92.0 cap als Estanys de Vilaüt (l'inici al port de Llançà no està indicat), però el GR-11 es dirigeix per una banda a Vilamaniscle i la Jonquera, i de l'altra segueix també cap al Port de la Selva, ascendint primer al magnífic monestir de Sant Pere de Rodes.

Des de el Port de Llançà anirem pel carrer Miranda i en el seu extrem seguirem per tres trams d'escales fins arribar al Camí de Ronda que ressegueix els penya-segats cap al sud. El Camí va seguint la primera línia de mar.

Anirem resseguint el GR-92, que coincideix amb el Camí de Ronda, travessant platges i cales encisadores, com la Platja de la Farella i la Platja de les Tonyines.

Normalment el camí va arran de costa, encara que hi ha moments que s'enfila per les urbanitzacions però ràpidament torna de desembocar prop del mar.

Arribarem a la Punta i al Far de s'Arenella i a un mirador que es troba a ran de la carretera GE-612, carretera que va de Llançà al Port de la Selva. Seguirem el Camí de Ronda, per qual va el GR, segueix paral·lel a la carretera i les vistes sobre el Port de la Selva continua essent excel·lent.

Seguirem el GR 92, que va per la carretera GI-613 en direcció sud fins al municipi, deixant la desviació del GR 11 que va cap a l'interior.

Arribarem a Port de la Selva. Els que no vulguin fer el mateix camí de tornada, poden agafar el taxi del nostre amic Mañas i tornar a Llançà.

La resta, farem la tornada la farem pel mateix camí.

Descripció:

Distàncies totals - Temps totals:

0,000km                  0:00h PORT DE LLANÇÀ (5 m).- Plaça del Port.- Es pren el carrer Miranda i en el seu extrem es continua per 3 trams d'escales fins a arribar al Camí de Ronda que ressegueix els penya-segats cap a la dreta, sud. El camí va entre els xalets i el mar. Cal no allunyar-se de la costa.

0,420km              0:10h PUNTA DE LA FARELLA.- Dins d'un paisatge d'esculls i penya-segats. Aviat el camí enllaça amb un curt tram de pista, també ran de costa. Després s'acaba la pista i torna a ser camí. Dins d'aquest Camí de Ronda pot haver-hi algun pas delicat. En aquest cas, cal anar cap a l'interior per algun dels camins i recuperar després fàcilment el Camí de Ronda.

0,850km                  0:15h PLATJA DE LA FARELLA.- Cal travessar-la, tot sortint a l'altre costat pel camí de Ronda que es torna a elevar.

1,050km                       0:25h PLATJA DE LES TONYINES.- Se'n surt per unes amples escales, que desemboquen en el carrer Empúries, que cal seguir a l'esquerra. Al davant es veu la costa per on aviat es passarà. Hi ha alguns petits camins a l'esquerra però queden tallats pels penya-segats.

1,330km                       0:40h Bifurcació de carrers.- Cal seguir a l'esquerra pel carrer Venturer, que més avall s'acaba en dues petites placetes. Entre les dues es prenen unes escales en direcció al mar.

1,530km                       0:45h PLATJA DE CAU DE LLOP.- Marca el canvi de direcció de la costa, a partir d'aquí orientada cap al sud-est. Es surt pel Camí de Ronda que aviat enllaça amb un carrer de la urbanització.

1,760km                      0:55h Trencall.- Atenció! Es deixa el carrer i es pren un camí a l'esquerra, entre la costa i els primers xalets. El GR 92 per mitjà del Camí de Ronda ressegueix la costa a una certa alçada per sobre dels penya-segats. Segons l'època de l'any i l'estat de la mar, el paisatge té fesomies diferents però sempre de gran bellesa.

2,160km                      1:10h Entroncament.- Es va a sortir a un carrer de la urbanització, que es segueix uns 10 metres a l'esquerra, per deixant-lo en retrobar el Camí de Ronda també a l'esquerra. De seguida es creua un torrent; més endavant se'n creuaran altres.

2,440km                       1:15h PUNTA D'EN FELIU.- Es deixa a l'esquerra tot continuant per un carrer de la urbanització, durant uns 40 metres i reprenent llavors el Camí de Ronda.

2,740km                    1:20h Entroncament.- S'enllaça amb una pista que cal seguir en la mateixa direcció, esquerra.

3,060km                       1:30h Bifurcació.- Es pren el camí de l'esquerra en direcció a la costa, que en aquest tram és molt retallada. El GR la ressegueix de prop però evitant vorejar tot el seu contorn. El paisatge continua sent de gran bellesa i alguns illots i cales encara li donen més interès. El camí és a vegades ample i a vegades estret. No hi ha, però, pèrdua possible ja que segueix sempre a prop de la costa. En apropar-se a la Punta de s'Arenella o Cap de Bol i al seu far hi ha un tram en el qual cal posar atenció ja que el camí és estret i amb penya-segats a l'esquerra.

4,340km                       1:40h PUNTA I FAR DE S'ARENELLA.- El GR passa entre el far i el mar i després pel costat d'uns antics búnquers. També es pot passar per l'istme tot retrobant després fàcilment la costa.

4,640km                       1:45h Entroncament.- En acabar de donar la volta al cap anterior es troba la pista asfaltada d'accés al far, que cal seguir cap a l'esquerra. Passats uns 100 metres es deixa la pista i es pren de nou el Camí de Ronda a l'esquerra, ran de costa. Atenció als penya-segats. La vista sobre el Port de la Selva és d'autèntica delícia.

5,340km                       1:55h PLATJA PORT DE LA VALL.- Amb un càmping a tocar. Es travessa la platja i se’n surt per unes escales en el seu extrem sud tot enllaçant amb una pista que avança ràpidament i deixant a l'esquerra els accidents de la costa. Convé, però, no anar massa ràpid per no perdre'n els detalls de la mateixa.

6,150km                       2:00h Carretera GE-612.- Amb aparcament i àrea d'esbarjo. El Camí de Ronda, pel qual va el GR 92, segueix per sota de la carretera. La costa es va fent menys escabrosa mentre la vista sobre el Port de la Selva continua essent una delícia.

6,670km                       2:15h Carretera GE-612.- Just en la bifurcació hi ha el començament de la carretera de Sant Pere de Rodes. Punt de confluència amb el GR 11 que procedeix d'aquest monestir. El GR 92 i el GR 11 continuen junts per la carretera en direcció al Port de la Selva, ja molt proper, tot travessant la riera de Romanyac.

7,120km              2:30h PORT DE LA SELVA (10 m).- Bifurcació de la carretera. Començament de la carretera de Cadaqués, el GR 92 va per aquesta carretera, el GR 11 se separa i va cap a l'esquerra.

Observacions: L’arribada de la primavera pels camins de ronda. Comença el bon temps i ens desperta en el cos i l’esperit el desig de natures assolellades i florides. Es vesteix de festa l’espígol mariner, la farigola, l’estepa i el romaní tot perfumant l’oreig salat del mar.

Caminarem per un sender que fa les delícies dels caminadors, resseguint la costa, amb vistes grandioses entre el blau del mar i el verd olorós de les pinedes, penya-segats, cales perdudes i, pel damunt nostre, vigilant-nos, un monestir romànic. Flaires de cremats de rom i cançons de mar i mariners.

Un dels camins més atractiu de la part nord de la Costa Brava és el que va de Llançà a Port de la Selva (o viceversa). Aquest camí és paral·lel al GR-92.

Dinarem al restaurant El Vaixell, C. Castellar, 62 – PORT DE LLANÇÀ - Tel.: 972 380 295. Web: http://www.elvaixell.com/ Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.