dimecres, 26 de març del 2014

Mont-redon (860 m.)

Dissabte 15 de març de 2014

Circular per Pratdip

Ubicació: Comarca de la Ribera d’Ebre.

Temps aproximat: 6 h. 30 m. (13 Km.)

Programa: Sortirem cada un del seu lloc a l’hora necessària per estar a 2/4 de nou a Pratdip  (des de Barcelona són unes 2 h sense parades). Per arribar a Pratdip, caldrà que agafem l’AP-7 fins a Vila-seca i des d’allí es pot enllaçar amb l’A-7 fins a la sortida de l’Hospitalet de l’Infant; on trobarem una rotonda i girarem cap a la dreta en direcció Móra (C-44). Després d’un parell de quilòmetres ens desviarem a la dreta per la T-318 direcció Reus / Mont-roig del Camp / Pratdip. Un cop en aquesta carretera i després d’uns 2 o 3 km girarem a l’esquerra en direcció Pratdip (T-310). Aquesta carretera ens durà al poble (5 km).

Itinerari: Sortirem del poble de Pratdip (240 m) que es troba al Baix Camp i farem una ruta circular pel racó de la Dòvia tot passant pel cim del Mont-redon (859 m), pujarem per les Crestes de la Seda i baixarem pel portell del Carreter i els grauets de l’Estudiant. La vall de la Dòvia i el Racó que du el seu nom, junt amb les cingleres que la clouen, formen en si mateixes un espai natural singular amb una diversitat de paisatges. Les Crestes de la Seda tanquen el vessant nord, i s'enfilen amb decisió fins a culminar al cim del Mont-redon, cim que domina tot el terme i, donat el seu caràcter esquerp, atreu totes les mirades. Es tracta d’una excursió preciosa i completa i per una serra poc freqüentada. La ruta està senyalitzada, però cal anar alerta amb el vent, quan en fa, hi bufa de valent. La ruta és en la seva major part senderista , però la pujada per les Crestes de la Seda i les baixades pel Portell del Carreter i els grauets de l’Estudiant tenen un aire alpinista pel seu pendent acusat.

Cim del Mont-redon
L'itinerari comença a Pratdip (222 m). Des de l'entrada E de la població, davant del poliesportiu, aparcarem i començarem a caminar uns metres per la carretera en direcció a Santa Marina fins arribar a un pal indicador.  S'agafa la pista cimentada que dur a Colldejou que immediatament gira a l'esquerra (NO). Tot pujant, es deixen diversos accessos a les cases del voltant. S'abandona la pista principal i el GR 192 a mà dreta (senyal indicador) i es continua a l'esquerra (N) per una pista també cimentada que remunta decididament. Se seguiran els senyals blancs i grocs del sender de petit recorregut PR C-96 durant uns metres fins a la desviació al Mont-redon (senyal indicador).

Una mica abans de la casa on mor la pista, es pren a l'esquerra (N) un camí de bast, que conserva algun tros empedrat i que s'enfila entre marges. El sender desemboca a la pista del coll de Llena al pla dels Marinons, o camí de la Carabassa, que se segueix recte (N). Poc més enllà, la pista gira a l'E i s'accedeix a l'alçada d'un magnífic camp d'ametllers, que queda a la dreta.

Es deixa la pista per trencar pel corriol que se'n va a l'esquerra (N) seguint la indicació de Mont-redon i les marques de pintura blaves que acompanyaran l'itinerari (senyal indicador). El camí es dirigeix al N travessant un tram de vegetació arbustiva de garrigues i brolles de romaní. Aquestes formacions vegetals ocupen una gran extensió, especialment al sector meridional de la serra, molt afavorides per la repetició dels incendis forestals. La ruta s'encamina a les crestes de la Seda, que es desprenen del Mont-redon, no visible encara, abordant-les pel seu vessant O. A poc a poc, el camí se situa al fil de la cresta i guanya ràpidament alçada.

A la Cresta de la Seda , molt interessant des d’una òptica excursionista,  trobarem alguns passos que superarem amb l’ajuda de les mans i que són molt més senzills del que ens podem imaginar observant-la en la llunyania.

Es deixa a l'esquerra un trencall que va a l'avenc de l'Estel i es continua endavant (N) passant pel costat de l'anomenat pi de la Seda. Més amunt, una paret barra l'itinerari. El pas es pot franquejar directament per la variant dita dels Siscus, equipada amb una cadena, o bé més fàcilment per l'esquerra. S'arriba així a un collet.

Més endavant trobarem una bifurcació on prendrem el sender de la dreta i seguirem les indicacions al cim del Mont-redon.

Cim del Mont-redon (859 m),. Magnífica vista sobre l'entorn, on destaca la Miranda de Llaberia (N) i l'edifici del radar meteorològic. Més enllà, a la seva dreta, separada pel coll de Guix, es veu la mola de Colldejou, on sobresurt la torre de defensa i, encara més lluny, els molins del parc eòlic d'Argentera. Més a la dreta (E), a l'altra banda del vessant, sobresurt l'altiva agulla del Cavall Bernat,  unida a la carena principal pel portell de la Roca Mitjanera; a continuació, les valls i els frondosos boscos de llevant, la plana del Baix Camp i el Tarragonès, amb Reus i Tarragona, i al fons, i tancant l'horitzó, la costa i el mar.

La baixada la farem continuant uns 100 m recte i després per una ampla canal situada a la dreta. Un cop baix prendrem un sender que ens durà al coll del Mont-redon, el Pla de les Saleres i el Portell de Madrocs.

Des del Portell de Madrocs seguirem les indicacions cap al collet dels Colivassos mentre anirem gaudint de les esplèndides vistes del Racó de la Dòvia.

Un cop al collet dels Colivassos seguirem les indicacions cap al Coll de la Bassa de les Fonts. Arribats a aquest punt prendrem un sender carener que ens durà fins al Portell del Carreter, que és pas de forta baixada, no és un grau difícil, però cal amb compte.

Baixarem aquest grau força dret en algun punt amb l’ajuda de les mans i després planejarem una estona pel camí de la Forestal observant a l’altre costat les alteroses cingleres del Mont-redon i gaudint tota l’estona d’una excel·lent panoràmica. Caminarem en direcció als grauets de l’Estudiant.

Tornarem a baixar decididament durant una curta estona per aquest grau, per tornar després a anar de pla fins als Solans. Des d’aquí tenim una excel·lent vista del poble de Pratdip, el puig de la Cabrafiga, la mar i la serra de Güena. Dels Solans podem prendre a la dreta un viarany que baixa directament al poble de Pratdip o bé seguir recte i baixar més suaument pel Maset de l’Estudiant fins a la pista del Racó de la Dòvia que prendrem a la dreta per arribar al poble.

Crestes de la Seda

Observacions: El recorregut és molt interessant, ple d'atractius diversos -paisatgístics, esportius i naturals-, i ens durà pel moll de l'os de la serra de Llaberia, un espai de gran interès, mostra dels sistemes naturals de transició entre els massissos de Prades, situat al N, i el de Cardó, més al S. Acull una notable representació dels paisatges de les muntanyes calcàries del S del Principat, amb algunes raconades característiques on el relleu ofereix formes singulars.

L’entorn de Pratdip està carregat de màgia i misticisme, aquest fet fou immortalitzat en l’obra de Joan Perucho Les històries Naturals. Era el lloc d’habitatge natural dels dips, éssers mitològics vampírics els quals es creu que donen nom al poble a més de figurar al seu escut i protegir el poble des del seu monument situat a l’entrada. També es trobaven representats al retaule de Santa Marina de 1730, cremat durant la Guerra Civil, i en el retaule de 1602 (a l’església parroquial). Aquests vampirs no eren humans sinó animals. Es tracta d'unes bèsties en forma de llop de tres potes que vivien al voltant del poble. Seguien els traginers de nit i feien estralls en el bestiar. Quan mataven es limitaven a beure la sang de les víctimes. Mai se'n va atrapar ni matar cap, però en algun moment del segle XIX van desaparèixer per sempre.

Detall del retaule de 1602

Qui vulgui venir, cal que m’ho faci saber abans del 14 de març per poder fer les reserves del restaurant. (si us voleu quedar a dinar). Dinarem en un bar- restaurant a Pratdip (preu aprox. per persona: 15.- Euros).

Tornarem a casa a les 7 de tarda aproximadament.

Pratdip i al fons el Mont-redon.