divendres, 18 d’abril del 2014

Santa Creu d’Horta (755 m.)

Dissabte 19 d’abril de 2014

Circular: Osor – Sta. Creu d’Horta - Osor

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca de la Selva.

Temps aproximat: 5 h. 30 m. (19,6 Km.)

Desnivell: 600 m. (acumulat)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7. Ens pararem a esmorzar a l’àrea de servei de La Selva. Seguirem per l’autopista fins a la sortida 8 Aeroport/Cim la Selva/Riudellots de la Selva/Cassà de la Selva/C-25/Vic i agafarem la C-25 en direcció a Santa Coloma de Farners, després seguirem per la C-63 en direcció a Anglès i d’aquí per la GI-542 fins a Osor. Aparcarem al costat de l’Ajuntament, a la mateixa carretera per on hem entrat al poble.

Itinerari:

5h 30m
19,60 km
330 m

Començarem la ruta davant de l’Ajuntament d’Osor i caminarem per la carretera en direcció a Anglès. En aquest tram el camí fa una mica de baixada, caldrà aprofitar-ho per escalfar les cames per que tardarem una bona estona en tornar a baixar…

Aproximadament un quilòmetre després, tot just abans d’arribar a l’empresa de tractament de terres per a jardineria, agafarem el trencant que trobarem a la nostra dreta. És el segon trencant que trobarem a la dreta després de sortir del poble. En aquest trencant podrem veure un rètol que ens indica el pou de glaç i la taberna del Sobirà (també es pot mirar d’aparcar prop d’aquí i ens estalviarem un tros de carretera) Començarem a caminar per una pista forestal al costat d’una petita riera i pràcticament la seguirem fins arribar gaire be a dalt de tot. Només cal que seguim aquesta pista sense desviar-nos fins arribar al Coll del Cirerer.

Quan portem poc més de mitja hora de camí arribem al trencant de Cal Cisteller. No hem de fer cas del trencant i uns metres més amunt trobarem una desviació cap a l’esquerra. No ens deixarem confondre per les fites i les marques que trobarem en aquesta cruïlla. No hem de prendre aquesta desviació, sino que hem de seguir per la pista principal cap amunt. Afortunadament l’aigua no ens faltarà durant aquest trajecte ja que podrem refrescar-nos a la riera que segueix al costat del camí. Tot i això s’agraeix arribar a la font del Verder. Aquesta font sol estar guarnida amb flors i és un lloc agradable i molt ben cuidat.

Seguirem camí amunt i després de poc menys d’una hora i tres quarts després de sortir d’Osor arribarem al Coll del Cirerer. Aquí enllaçarem amb el GR-178 que passa per Santa Creu d’Horta (a la nostra esquerra) i pel Sobirà de Santa Creu (a la nostra dreta). Optarem per anar cap a l’esquerra i fent uns 600 metres arribarem a l’església de Santa Creu d’Horta. Des d’aquest punt també tenim altres rutes molt interessants, com la “de les 10 ermites”, a Sant Miquel de les Formigues (o de Solterra, el cim més alt de les Guilleries), etc.

La de Santa Creu d’Horta és una església documentada des del 902, de les més antigues de les Guilleries. Fins al s. XIV era dedicada a la Santa Creu, però a partir de llavors s’hi va venerar Sant Jaume. L’edifici actual és fruit de restauracions posteriors al XVIII. És d’estil neoclàssic, porta d’arc rebaixat, fornícula, ull de bou i campanar de torre quadrada i teulada piramidal.

Just al costat de l’església trobarem un petit cementiri i un rètol que ens indica el camí a seguir per arribar al roure de Can Iglesies. Aquí seguirem les senyals del GR.

Baixarem pel prat seguint les indicacions del rètol i veurem un camp de tir al plat (es celebren campionats de tant en tant en aquest prat). A la nostra dreta trobarem un arbre amb marques blanques (o blanques i vermelles) que ens indica que ens endinsem al bosc. Aquí comença el que és amb diferència el tram més bonic de la ruta.

Ens endinsarem per una petita senda que baixa fent ziga-zagues fins a un rierol tot passant entre alzines, roures i algun castanyer. Sens dubte la tardor és la millor època de l’any per fer aquesta senda, tot i que les fulles que entapissen el terra fan que s’hagi d’anar amb compte per no relliscar durant la baixada. A l’estiu aquest tram dona una penombra i frescor que s’agraeix. Seguirem baixant i arribarem a un petit rierol. En aquest punt (i sempre seguint els senyals pintats als arbres) girarem a l’esquerra (si no ho fem veurem una pintada a un tronc ens indica que enfilem cap unes gorgues) seguint el corrent del rierol. Uns metres més endavant ens trobarem amb l’impressionant roure de Can Iglesies.

Baixarem fins els peus del roure i descendirem fins el rierol. El descens des del peu del roure fins el rierol és un pel complicat i cal anar en compte on posem els peus. S’ha de fer agafant-nos a les arrels que sobresurten del terra. Als nostres peus podrem veure un petit rierol que traspassarem per les pedres.

Travessarem el rierol i tot seguint les marques blanques i vermelles, arribarem a la pista forestal. Ara ja deixarem de seguir les marques i a la pista forestal girarem cap a la dreta. Seguim per la pista forestal i en uns 30 minuts arribarem a una cruïlla. El trencant de l’esquerra ens portaria cap a l’ermita de Santa Bàrbara (restaurada per voluntaris). Nosaltres, però, ja tindrem gana i l’Espinau està a cinc minuts. (l’Espinau és un restaurant de cuina casolana on podrem fer una paradeta i prendre una cervesa ben fresca) Després de refrescar-nos reprendrem el camí no sense abans donar un cop d’ull a Santa Coloma de Farners, que tenim als nostres peus en direcció sud.

Sortirem de l’Espinau i seguirem el camí amunt fins arribar en 5 minuts al Pi de l’Espinau (un arbre catalogat). És un pi de grans proporcions… I ara, comença gaire be un quilòmetre de baixada fins arribar al Molí i tot seguit una mica més de mitja hora de pujada força suau. Arribarem així a una cruïlla.

Si seguíssim el camí a l’esquerra arribaríem al Sobirà de Santa Creu que ja podem veure en tot detall. És un mas del s. XIII on hi trobarem una capella de 1609 de planta rectangular coberta amb volta de creueria, sota l’advocació de Sant Bernat de Claravall, hi destaca la ceràmica dels murs, de Miquel Lapuja que consisteix en tres plafons, un del Naixement, un altre de l’adoració dels Reis i un darrer del Via Crucis, i un retaule barroc. No massa lluny, s’hi localitza un pou del glaç del segle XVIII, de deu metres d’alçada i sis d’amplada de forma rodona a la base, i uns castanyers centenaris. El casal és molt gran i d’estructura complexa: un cos principal de quatre plantes coronat per una torre de defensa, uns cossos laterals amb balconades i galeries. Ja fa temps que es pot accedir sense problemes ja que hi ha un restaurant.

No arribarem fins el Sobirà i girarem cap a la dreta i en 15 minuts arribarem de nou al Coll del Cirerer. Reprenent el camí que hem fet al principi (però ara ja de baixada permanent) tornarem a Osor en poc més d’una hora i mitja.

Observacions: En aquesta ruta visitarem dos arbres catalogats: El roure de Can Iglesies i el Pi de l’Espinau. Comença a Osor, puja fins a l’església de Santa Creu d’Horta passant per la font del Verder. Tot seguit baixa per una senda fins el roure de Can Iglesies (arbre catalogat) i arriba a l’Espinau, passa pel costat del Pi de l’Espinau i baixa al Molí i passa just per sota de l’impressionant Sobirà de Santa Creu i torna cap a Osor.

Tot i que la pujada fins el Coll del Cirerer no està senyalitzada, no comporta cap problema ja que només cal que seguim la pista forestal. A més la part superior del recorregut, pertany a les rutes conegudes com de les 10 ermites i trobarem senyals del GR 178 i de les rutes de les 10 ermites al tram de Santa Creu d’Horta.

Ens endurem un entrepà per dinar pel camí. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.