dijous, 23 de desembre del 2021

Tagamanent (1.059 m)

Dimecres 22 de desembre de 2021

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.

Temps aproximat: 3 h 45 min (8,9 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 en direcció a Girona, per enllaçar després amb la C-17 en direcció a Vic. Passarem els pobles de La Garriga i El Figaró i arribarem al poble de Tagamanent.

Un cop arribats al poble de Tagamanent (autovia C-17), a l’extrem occidental del Montseny, a l’alçada de la rotonda agafarem la direcció (pal indicador) a “La Calma Parc Etnològic”, que ens queda a la nostra dreta.

Seguirem circulant per la pista asfaltada uns 4 km aproximadament, fins a trobar a la nostra dreta el desviament cap a l’inici de la pista forestal de terra. La pista té un senyal de trànsit que indica que està prohibit el pas de vehicles si no estan autoritzats..

Com que no hi ha pal indicador, cal parar atenció de no passar-se de llarg. Haurem de tenir en compte que no hem d’arribar al desviament senyalitzat de la masia de “Vilardebò”, ni a la masia de la “Vila” - amb la seva inconfusible torre del telègrafs òptic - doncs voldria dir que ens hem passat de llarg la pista a la que ens dirigim.

Per tant, aparcarem el més a prop possible de la pista forestal de terra, i començarem a caminar per la mateixa fent uns quants revolts fins acostar-nos a un punt on la pista es divideix en dos i nosaltres agafarem la de l’esquerra..

Itinerari: El camí s’enfila muntanya amunt per un corriol, fins al collet de Sant Martí on tindrem dues opcions: prendre el camí de la nostra dreta i enfilar-nos cap al Turó, o bé, agafar el camí que continua pista amunt fins a la masia del Bellver, la qual forma part del Parc Etnològic i on paga la pena acostar-se per trobar tota mena d’assessorament sobre possibles rutes, itineraris i llocs d’interès per a visitar la zona (obert sols dissabtes i diumenges). Gaudirem de la panoràmica que ens ofereix del Turó del Tagamanent, en un entorn dominat per boscos d’alzinar, pinedes i roures.

Desfarem el camí, i ens enfilarem cap al Turó de Tagamanent a 1.059 m d’altitud. Al seu cim hi havia el Castell de Tagamanent, ara tan sols en resten alguns murs corresponents a l’edifici principal, i restes dels murs de defensa. Ja esmentat l’any 945 (el castell estava sota el domini dels comtes de Barcelona).

Conjuntament amb el castell trobarem l'església de Santa Maria de Tagamanent, coneguda des del 993 (un edifici romànic del s XII amb moltes modificacions posteriors).

Magnífiques vistes sobre els pobles de Tagamanent, el Figaró, Aiguafreda, Centelles, el Vallés.., el mar; i també de les muntanyes que envolten el cim, com la carena del Bellit i el serrat dels Llenyaters, el Pla de la Calma, el Matagalls, Cingles de Bertí...

Com que la ruta és circular, recularem un tros del camí del Turó, fins trobar el sender a la nostra dreta, que ens portarà al lloc d’inici, per una baixada, en alguns trams amb força pendent que segueix alguns trams del PR-C 213.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tagamanent-91247628

Observacions: La caminada passa pel Pla de la Calma i arriba a la masia "El Bellver". Aquesta masia fa les funcions de restaurant i de punt d’informació del Parc Natural del Montseny, al temps que conserva l’estructura original que es va crear el segle XVIII.

El Tagamanent està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Amb el maifemcim hem pujat al Tagamanent dos cops: el 3 d’abril de 2010: http://maifemcim.blogspot.com/2010/03/tagamanent-1059-m.html?m=1 i el 18 de maig de 2016:  http://maifemcim.blogspot.com/2016/05/daiguafreda-al-pla-de-la-calma-1258-m.html

Dinarem al Bar el Racó, Carrer del Pont, 46 – Aiguafreda. Telèfon: 93 844 23 05.

Tornarem a casa als voltants de les quatre de la tarda.