divendres, 31 de desembre del 2021

Pont de Malafogassa – Sant Andreu de Bancells – Sant Pere de Castanyedell (948 m)

Dijous 30 de desembre de 2021

Darrera sortida del 2021

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 5 h (14 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la B-23 i enllaçarem amb la AP-7 en direcció a Girona. Més endavant agafarem el desviament a l’esquerra en direcció a Vic per la C-17. Ens pararem a fer el tallat a les 4 Carreteres de Tona. Després seguirem i un cop passat Vic, agafarem la C-25 fins a la sortida 194 que anirem en direcció a Sant Sadurní d’Osormort per la BV-5201. Passat Sant Sadurní d’Osormort anirem a l’esquerra per una carretera més petita fins al càmping El Pont.

Itinerari: La caminada comença a l’aparcament del càmping El Pont (450 m). A uns 200 metres, trobarem fàcilment el pont de Malafogassa, que rep el nom de l’antiquíssim mas que hi ha al seu davant.

D’origen medieval i reconstruït el 1498 després que el malmetessin uns terratrèmols, el pont de Malafogassa ha tingut sempre un paper clau en les comunicacions entre les Guilleries i la vall de Sau.

A través seu salvarem ràpidament la riera Major. A l’altra riba, val la pena dedicar uns minuts a observar l’escena. Si ens posem ben arran d’aigua, veurem la imatge duplicada d’un dels dos arcs que suporten el pont, reflectida sobre les aigües impol·lutes. L’efecte mirall dibuixa un cercle perfecte i la policromia de l’entorn, que muda d’una estació a l’altra, configura una mena d’anella màgica que, amb les boires de l’alba, pot semblar una sort de porta interestel·lar, un túnel del temps que permet viatjar fins a l’època dels mítics bandolers que actuaven per aquestes contrades.

Aquest riu s'alimenta de molts petits afluents de rieres com la de Sant Segimon, la d'Espinelves i altres del Montseny, i al final desemboca al Ter molt a prop de la presa de Sau.

Seguirem la caminada i agafarem la pista de l’esquerra, en direcció a Sant Andreu de Bancells.

L’orientació és molt evident, ja que podem anar sempre pel camí principal, que està perfectament indicat i s’obre pas a través del bosc fent ziga-zagues per guanyar altura de manera tranquil·la.

Si volem una mica més d’acció, al primer revolt tancat  de la pista (km 2), podem desviar-nos pel sot de la Vinyassa. De seguida arribarem a un salt d’aigua. Per tornar a la pista, podem desfer aquests últims metres o bé seguir amunt, grimpant uns metres per l’esquerra del salt d’aigua. Si triem aquesta opció arribarem un altre cop a la pista fent la petita grimpada pel marge, a l'esquerra del salt d'aigua. No té dificultat, però es pot evitar, com ja s’ha dit, reculant i recuperant altre cop la pista principal.

Després d’haver caminat uns 6 km arribarem al Mas de Bancells.

Seguirem pujant, passant per un punt amb bones vistes al Matagalls, passarem uns ruscos d'abelles i arribarem a la "plaça del Bisbe", on hi ha cartells indicadors cap a Sant Andreu de Bancells. Tot seguit, passarem per la font del Rector.

La ruta continua pujant pel serrat de la Bandera. Convé agafar amb calma aquest primer tram de l’excursió, ja que es guanyen 500 metres de desnivell en els primers 9 kilòmetres de l’itinerari. Una mica abans d’arribar al Collsacreu – el punt més elevat de la ruta a 948 metres d’altitud – ens desviarem cap a la dreta, per anar directament cap a l’església de Sant Andreu de Bancells, romànica del segle XI, des d’on podrem gaudir d’un excel·lent mirador de les Guilleries.

La tornada cap al punt d’inici la farem per un camí diferent. Es tracta de baixar fins a Sant Pere de Castanyedell per una drecera que es creu que feia servir el rector per anar d’una església a l’altra quan havia de celebrar les misses. És un corriol/trialera espectacular d'1,5 km de llargada.

El corriol baixa pel llom de la sureda de Fogueres, elevada entre el sot de les Basses i el sot de Llardons. Per trobar-lo, cal anar fins al Collsacreu i aquí caldrà buscar el camí, molt indefinit al principi, de la bassa de Bellot, situada davant de Can Bellot. Quan haguem passat la casa (km 9,5), deixarem el camí principal i girarem a la dreta per un camí més estret que marxa cap a l’oest. Uns 600 metres més enllà, el camí gira de cop a la dreta. En aquest punt, precisament, l’hem de deixar i seguir recte, pel sender que continua baixant cap a l’oest pel llom de la serra, i que ens durà directament fins a Sant Pere de Castanyadell (km 12,4).

Des d’aquí fins al pont de Malafogassa queden un parell de quilòmetres més pel camí principal.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pont-de-malafogassa-sant-andreu-de-bancells-sant-pere-de-castanyadell-91715479  Als punts quilomètrics 4,3 i 9,8 de la traça, hi ha un parell de desviaments, per error, que no cal seguir.

Observacions: Ponts medievals, bandolers de llegenda, vells masos que desafien el pas del temps a l’empara de boscos insondables... Les Guilleries són un territori frondós i laberíntic que, tot i la seva proximitat a grans nuclis habitats i industrials de Catalunya, ha aconseguit mantenir-se verd i feréstec fins als nostres dies.

Per acabar aquest any 2021, un tant estrany i complicat, us proposo una excursió per explorar aquest territori de l’Espai Natural de les Guilleries – Savassona, amb diversos racons emblemàtics d’aquest massís de formes arrodonides i suaus, totalment emboscat i solcat de caòtics cursos fluvials. L’itinerari és una invitació a escoltar el profund silenci reganant i absorbir la pau que transmet la natura.

Dinarem al restaurant Ca la Manyana, Avd. Ntra. Sra. de Montserrat, 38 – Sant Julià de Vilatorta, tel.: 93 812 94 94.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.