dijous, 28 de maig del 2015

Puig de la Cabrafiga (614 m.)

Dissabte 30 de maig de 2015

Hora de sortida: Dos quarts de set del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Camp

Temps aproximat: 5 h. 30 m. (10 km.)

Desnivell: 633 m. (acumulat)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i ens trobarem a la localitat de Pratdip. Podem arribar-hi agafant l’AP7 en direcció València (pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol) seguirem per l’autopista i sortirem a Vila-seca/Salou per incorporar-nos l’A7 direcció València i sortir en direcció a Mont-roig del Camp per la carretera T-323. Quan arribem a Mont-roig cal agafar la carretera T-310 direcció Pratdip. Seguint aquesta carretera i després de desviar-nos a la dreta farem cap al poble. Just a l’entrada trobarem el monument al Dip i a continuació hi ha aparcament per deixar els cotxes.

Itinerari: El puig de Cabrafiga (614 m) forma un contrafort meridional de la serra de Llaberia, a l’est del terme de Pratdip. La cabrafiga és el fruit d’una figuera silvestre que viu a les roques.

Tot el recorregut està perfectament indicat amb cartells i senyals blaves i grogues.

Per pujar a aquesta muntanya calcària, sortirem del davant del monument al Dip (230 m) en direcció SE, aigües avall del barranc de la Dòvia. Passarem pel costat de la capelleta de Sant Isidre, també coneguda com a cova del Marinons. Més endavant deixarem a la dreta el camí vell de Masriudoms i arribarem fins a la caseta de l’Electra.

A la caseta de l’Electra o del Paco hi havia la maquinària que produïa l’electricitat. Una mica més amunt hi ha la bassa de l’Electra que fou construïda per allà a l’any 1929 per F. Chavarria Frabregat. L’aigua d’aquest embassament era conduïda per una canonada cap al fons del barranc de la Dòvia, on un mecanisme generava electricitat per Pratdip, l’Hospitalet de l’Infant, Masriudoms, Masboquera, Vandellòs i Tivissa. Al voltant del 1948 la companyia Canadenca es va fer càrrec de la xarxa elèctrica.

Just davant de l’antiga central elèctrica hi ha la font de les Fontanelles (160 m), punt més baix del recorregut. Deixarem el barranc en direcció al grauet de les Mugues, des d’on anirem fins al Castellet de les Mugues (314 m) d’on podem gaudir d’una excel·lent miranda al mar.

El Castellet de les Mugues són les restes d’un construcció feta de lloses seques. Hi ha dues estructures rectangulars, en una mena de mur de tancament. Devia ser una talaia per controlar la presència de corsaris sarraïns, un perill constant durant segles.

Des del Castellet pujarem fins al coll del Meners. En aquest indret hi ha quatre pous de 10, 15, 4 i 5 m de fondària que resten abandonats. Al segle XIX, se n’havia extret mena per obtenir-ne ferro, però no van donar gaire bon rendiment. Qui ho desitgi podrà visitar algun d’aquests pous, només caldrà ajupir-se una mica i dur un frontal.

Des d’aquí anirem al Coll de la Fita de la Partió per pujar fins al Puig de la Cabrafiga (614 m), el punt més alt de l’excursió d’avui. Aquest cim és un dels cent cims proposats per la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya. Si el dia és clar, podem gaudir d’unes excel·lents vistes; per una banda la plana del Baix Camp i el tram de costa que va des del Cap de Salou fins al Coll de Balaguer. També les muntanyes de Vandellòs i cap al Nord la Serra de Llaberia amb el Mont-redon, el Cavall Bernat i la Mola de Colldejou i darrera seu, llunyà, el Montsant.

Des del cim carenejarem fins el portell dels Grauets per anar baixant per les Obagues. Ja quasi arribant al poble passarem pel costat d’un forn de calç.

Observacions: Tota la zona és plena de garric que dificulta molt el pas fora dels corriols marcats.

Dinarem al restaurant Aire de Colldejou a Colldejou (Tel. 977 054 931 - Web.: www.airedecolldejou.com) que ens ofereix un menú de dos plats i postres amb aigua i vi per 20 € per persona. De cada plat podrem triar entre quatre o cinc. El restaurant està situat a 9 km de Pratdip, a uns 15 minuts. Aquí teniu l'enllaç: http://www.airedecolldejou.com/