diumenge, 8 de novembre del 2015

Pic de Setut (2.869 m.) Tossa Plana de Lles (2.916 m.)

Dissabte 7 de novembre de 2015

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de la Cerdanya.

Desnivell: 1.050 m. (acumulat)

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a la Cerdanya. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Túnel del Cadí. Seguirem fins a Lles de Cerdanya i d’aquí a Cap de Rec. Des de Cap de Rec, per pista forestal apta per 4x4 fins al refugi del Pradell (2.117 m.)

Itinerari: 00:00 – Refugi del Pradell (2.117 metres): punt de partida. Just al costat d'on es pot deixar el cotxe, surt un camí que enfila per dins del bosc (hi ha algunes marques de ruta, concretament la 19). El camí puja amb força al principi per dins del bosc, resseguirem el camí sempre molt evident.

00:30 – Pla de les Someres (2.300 metres): en el moment que se surt del bosc, s'arriba a un extens prat, amb un pendent molt més moderat. Es ressegueix pel costat esquerra, seguint les fites i les marques de color groc.

Quan comença a enfilar-se una mica més, la ruta directa segueix la pujada directament. La ruta que seguirem però, marxa cap a l'esquerra direcció als llacs.

01:30 – Bassa de Setut (2.471 metres): des d'aquest punt podem veure directament al nord el Pic de Setut.

02:00 – Estany Gran de Setut (2.580 m.) El vorejarem per la dreta. Travessarem un prat i ens enlairarem a l’esquerra per una canal herbada bastant dret en la que, amb una mica de sort, trobarem rastres d’un corriol que podem seguir per facilitar la dura ascensió.

02:30 – Port o portell de Setut (2.690 m.) Pas històric entre la Cerdanya i Andorra. Tindrem a la dreta els obstacles més importants de la cresta i d’aquesta sortida, tots evitables per les dues bandes. Passarem una bretxa (de fet un altre tall del mateix portell) i trobarem un segon sentinella més enlairat (evitable per la dreta). El superarem (pas de II). A partir d’aquí la cresta esdevé una aresta que guanya altitud en fort pendent, però amb un corriol que la segueix per la dreta. Cal posar atenció a alguns blocs inestables, però no trobarem cap dificultat insalvable.

03:00 – Pic de Setut (2.869 m): Cim carener, que ofereix poc espai i ple de roques.

Seguirem la carena en direcció est, per arribar-nos fins al pròxim cim de la Tossa Plana de LLes, on arribarem per una senzilla aresta en uns 20 minuts. Al llarg del camí ens trobarem unes marques de terme de granit, que marquen la frontera entre Catalunya i Andorra.

03:30 – Tossa Plana de Lles (2.916 metres): cim més alt de la Cerdanya, on podem trobar una bústia amb el corresponent llibre de firmes, i amb una àmplia zona "plana", amb nombrosos bivacs.

04:00 – Baixarem per uns prats en pendent, seguint les fites i les senyals de pintura groga amb el nº. 19, per arribar a l’alçada de la Bassa de Setut que ja havíem trobat durant la pujada que ens quedarà, baixant, a la dreta i que no veurem. Enllaçarem amb el camí de pujada que desfarem per anar davallant fins al punt de partida.

05:00 – Refugi del Pradell (2.117 metres): punt de sortida.

Observacions: Ruta d’ascensió al punt més alt de la Cerdanya Catalana, però que si no fos per la ferida del Tractat dels Pirineus es situaria darrera del Carlit. Cim fronterer amb Andorra, amb el que les vistes des del cim abasten tot el país andorrà i grans vistes cap a la Catalunya del Nord i tota la Cerdanya, Cadí, etc.

El Pic de Setut, contemplat des del Sud, a penes s’arriba a percebre, ja que en realitat sembla un avant cim de la Tossa Plana de Lles. Al Nord, en canvi, presenta un aspecte ben diferent, amb una ferma paret de granit i una aresta que, tot i l’aspecte, és de fàcil accés, però molt interessant de recórrer. Per tant, resulta senzill d’assolir per totes bandes, llevat de la septentrional, força vertical.

Hem de fer servir aquesta muntanya com a complement de l’ascensió a la Tossa Plana de Lles. S’hi arriba per la dilatada i curta carena que les uneix, estimbada al Nord. Ferm panorama aeri sobre el clot de Setut, la vall de Madriu i els cims de la serra del Sirvent. A l’Est, però la proximitat i major altitud de la Tossa Plana de Lles li treuen perspectiva.

Dinarem al restaurant de l’hotel Mirador de Lles de Cerdanya (http://www.hotelmirador.cat/) Plaça de Sant Pere, 4, Tel.: 973 51 50 75. Preu: 22.- Euros p.p. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.