divendres, 8 d’abril del 2016

Una volta a Serinyà, per les valls del Ser i del Fluvià (212 m.)

Dissabte 9 d’abril de 2016

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Pla de l’Estany.

Temps aproximat: 3 h. 30 m. (12,3 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i, per l’autopista AP-7 anirem en direcció a Girona. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de la Selva (abans d’arribar a Girona). Seguirem per l’autopista fins a la sortida 6 (passat Girona) i ens anirem en direcció a Banyoles per la C-66.

Després de Banyoles, seguirem per la C-66, en direcció nord, fins a Serinyà (població situada abans d’arribar a Besalú)

Un cop arribem al poble aparcarem davant de l’Ajuntament. Més endins veurem el campanar de l'església romànica (s. XII) de Sant Andreu que val la pena de visitar.

Itinerari: Començarem a caminar des de l’Ajuntament, agafarem el carrer Joan Carreres, en direcció al cementiri (sortint del pàrquing de davant de l’Ajuntament, a l’esquerra). Just abans d’arribar al cementiri, baixarem a la dreta per un camí que travessa un bosc (km.: 0,3)

Una mica més endavant, agafarem un trencall a l’esquerra que ens portarà fins a una pista.

Tot seguit girarem a l’esquerra i creuarem l’antiga carretera.

Al cap d’uns 15 minuts, passarem per sota de la nova carretera (C-66) Quan arribem davant de can Catielles hem de girar a la dreta. Cal continuar sempre per la carretera antiga.

Poc després passarem una desviació (que no agafarem) que duu a la font de Catielles (km.: 0,9)

Un cop haguem passat per un pont sobre el riu Ser, agafarem un camí a l’esquerra (km.: 1,5), que surt mig amagat, just al costat esquerre d’una ermita amb una creu al costat i tota vallada, i que puja seguint les marques del GR-1 (blanques i vermelles) fins arribar a una pista ampla, on girarem a la dreta (km.: 1,8)

Deixarem enrere can Cufi i seguirem la pista i continuarem baixant.

Quan portem uns 45 minuts caminant, caldrà anar en compte, doncs haurem de travessar la carretera C-66 i continuar per la pista que porta a Esponellà (indicat).

Seguirem per aquesta pista principal i deixarem enrere trencalls i dues masies, fins que arribarem a un pas damunt del riu Ser. Després seguirem el camí que voreja el riu Fluvià. Al cap d’una hora i quinze minuts de caminar, arribarem a la presa de dalt (km.: 4,7)

Es passa per un pati i continuarem. Deixarem trencalls a dreta i esquerra, fins que arribarem a la presa del mig (km.: 6,3) Si donem un cop d’ull a l’altra banda del Fluvià, veurem les restes de l’ermita de Sant Miquel de la Roca, construïda dins d’unes roques.

Seguirem recte per la pista i ben aviat girarem a la dreta (km.: 6,5) per una pista que puja. Deixarem la pista que porta a Esponellà, seguint el curs del riu.

Mitja hora després arribarem a un nucli de cases. Continuarem recte per la carretera asfaltada. La carretera voreja una residència de la tercera edat a la dreta i un restaurant (tancat), a mà esquerra (km.: 7,5) Al cap de pocs metres es veu, també a l’esquerra, la curiosa casa dels Enginyers, que data de la construcció de les diferents preses del Fluvià.

Uns trenta minuts més tard es gira a mà dreta en direcció a Serinyà (km.: 8,7)

Des de aquí anirem a fer un cop d’ull al saltant d’Espolla, digne de veure durant l’època de pluges, a uns 100 m. en direcció contrària al nostre camí..

Tornarem a la carretera principal, asfaltada i anirem en direcció a Serinyà. Seguirem sempre aquesta carretera. Quan passem pel davant de la entrada a una hípica, ens quedaran vint minuts per arribar a Serinyà.

Als afores de Serinyà, seguint la carretera en direcció a Girona, per on hem vingut, podem visitar el Parc de les Coves Prehistòriques, on podrem veure abrics i coves que fa més de 200.000 anys van ser ocupades successivament per diversos grups d’humans. Un paratge únic per apropar-nos a l'escenari on vivien els caçadors recol·lectors de la prehistòria. Aquest indret el formen diversos abrics o coves oberts en un talús de roca travertínica, dels quals, els més significatius estan condicionats per a la seva visita.

Aquest Parc és el millor jaciment de l'Europa occidental per conèixer el pas de l'home de Neandertal a l'home modern. El seu interès ja va ser avalat per les primeres excavacions arqueològiques, iniciades l'any 1943 pel doctor Josep Maria Corominas. En l'actualitat es porten a terme des de la Universitat de Girona i el Museu d'Arqueologia de Catalunya-Girona. El 1996 el Consell Comarcal del Pla de l'Estany va iniciar les obres de l'actual Parc.

Observacions: L’itinerari que proposem aquest cop, en la comarca del Pla de l’Estany, combina l’interès paisatgístic del baix Ser amb l’interès artístic.

Dinarem en el restaurant de la Estació de Servei de Serinyà (Gasolinera Repsol) Ctra., C-66, Km. 53, tel.: 972 593 346, sortint del poble en direcció a Girona i abans d’arribar al Parc de les Coves Prehistòriques, on serveixen un bon menú per 10,50 Euros. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.