divendres, 24 de juny del 2016

De Bellver a Bagà pel coll de Pendís (1.780 m.)

Dissabte 25 de juny de 2016

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarques de la Cerdanya i del Berguedà.

Temps aproximat: 8 h. (17 km.)

Desnivell: 750 m.

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista Terrassa – Manresa i l’eix del Llobregat, en direcció a Berga per la C-16.

Anirem primer a Bagà i d’aquí seguirem en direcció a Gisclareny. Un cop haguem passat el càmping Bastareny, seguirem fins a trobar-nos, a la dreta, una pista de terra, abans d’arribar al pont de Sant Joan. Aquesta pista, indicada a l’Aula de Natura de la Salle (Cal Cerdanyola – Veïnat l’Hostalet) una casa de colònies, on podrem deixar un cotxe per la tornada.

Seguirem de nou,  en direcció a la Cerdanya pel túnel del Cadí. Un cop passat el túnel ens aturarem  fer el tallat a la seva àrea de servei i després, seguirem en direcció a Bellver de Cerdanya i d’aquí a Talló.

Itinerari: 0 h. 00 m. – 1.060 m. – Talló

Església romànica de Santa Maria. Travessarem el poble. Bonica perspectiva del Cadí i el Moixeró.

0 h. 30 m. – 1.095 m. – Sant Serni de Coborriu

Deixarem la carretera, per on va el traçat antic i per on passen els qui fan la ruta amb bicicleta. A l’esquerra hi ha un camí empedrat que baixa cap a cal Pons. Travessarem el riu Ingla o de Santa Maria i arribarem al Molí del Pons, i després de creuar el torrent de la Fou de Bor, arribarem a un altra carretera.

1 h. 15 m. – 1.120 m. – Pedra

Església de Sant Julià de Pedra, dalt d’un turó rocallós. Passarem per la Casa de Colònies Rectoria de Pedra. Baixarem a la carretera de Riu de Cerdanya a Bor. Creuarem un altre cop el torrent de la Bavosa i ens desviarem a l’esquerra. Anirem per una pista i després per un camí a la dreta. La pujada es fa més evident.

1 h. 45 m. – 1.223 m. – Coll de Peguera

Pas ample. Deixarem a la dreta un camí que baixa a Bor. Entrarem al Parc Natural del Cadí – Moixeró i ens endinsarem en la bonica vall del torrent del Forn, que de seguida s’estreny. Pendent acusat a la dreta del torrent.

2 h. 00 m. – 1.350 m. – Els empedrats de Bor

Sector feréstec entre cingles calcaris. Anirem al llit del torrent, gairebé sempre sec. L’aigua es fica sota terra uns metres més amunt, on el camí es desvia de nou a la dreta. Pujada ferma entre bosc de pi roig, prop del curs fluvial.

2 h. 30 m. – 1.450 m. – Torrent del Forn

El travessarem dues vegades i ens enfilarem a la dreta per una pista. De seguida guanyarem alçada fins a un prat ample on hi ha, al fons a la dreta, un refugi de pastors. Continuarem pujant, ara per un pendent més suau, fins a una pista més ample.

3 h. 00 m. – 1.680 m. – Els Plans de Bor

Seguirem a la dreta la nova pista, que va de Riu de Cerdanya al coll de Pendís. Deixarem a la dreta la que va al Mirador.

3 h. 30 m. – 1.660 m. – Font Freda

Anirem seguint sempre la pista principal. Veurem a la dreta el desviament indicat a la Font Freda i al refugi dels Cortals, que no agafarem. Seguirem per la pista en direcció al Coll de Pendís.

Més endavant trobarem una barrera que impedeix el pas als vehicles, a la dreta tindrem la pista que baixa al refugi dels Cortals. Passarem pel costat de la barrera i seguirem en suau pujada fins al ja proper Coll de Pendís.

4 h. 00 m. – 1.780 m. – Coll de Pendís

Contrast de paisatges entre els dos vessants, més profunds i tortuosos al Berguedà. Baixarem per una forta pendent cap al refugi que veiem al davant.

4 h. 30 m. – 1.610 m. – Refugi de Sant Jordi o de la Font del Faig (tel.: 93 198 51 50 i 619 239 860)

L’any 1951 la delegació catalana de la llavors anomenada Federación Española de Montañismo va habilitar com a refugi l’antic hostal de la Font del Faig, ubicat en un enclavament estratègic al peu del coll de Pendís. Temps després, l’estat precari de l’edifici va propiciar que els propietaris cedissin a la FEEC una parcel·la veïna per erigir-hi un nou refugi. El nou equipament s’inaugurà l’octubre de 1961. Tot i que l’estructura arquitectònica de la construcció s’ha mantingut, actualment Sant Jordi és un refugi molt acollidor i confortable, punt de pas de les travesses Cavalls del Vent, Muntanyes Màgiques i camí dels Bons Homes (GR-107)

Aquí dinarem i farem una aturada d’unes dues hores. Cal destacar l’amabilitat dels guardes del refugi i la seva excel·lent cuina, que no hem trobat a cap més refugi i digna d’un bon restaurant. El seu plat estrella és l’hamburguesa “Ultra burguer” amb dues hamburgueses de carn de vedella de la zona, de 100 grs. cada una, ceba caramel·litzada feta per ells mateixos, foie i ceps, senzillament espectacular! També ofereixen altres delícies, com les creps o plats combinats, tapes, entrepans... (això ens ha “obligat” a estar-nos aturats dues hores....)

Després seguirem el camí, ara amb una pendent més suau, davalla pels contraforts meridionals del Moixeró, entre pins rojos i faigs. En pocs minuts arribarem a un abeurador amb un gran arbre al costat. Aquí trobarem un pal indicador del PR-C-125 que pels dos sentits ens duria a Cal Cerdanyola. Està indicat amb senyals blanques i grogues. Agafarem el camí de l’esquerra, en baixada que és el que ens durà als Empedrats. Ara ja seguirem aquests senyals grocs i blancs fins al final.

7 h. 15 m. – 1.290 m. – Els Empedrats

Arribarem als Empedrats, la part central i més estreta del congost, on ens veurem obligats en més d’una ocasió a transitar per la llera del riu. Per aquest motiu, no és aconsellable seguir aquest camí en dies de crescuda o gelades. Després d’una característica cascada en forma de cua de cavall descobríem un nou tram de gorges i cascades. La vall es fa molt estreta i el corriol travessa diverses vegades el torrent de la Font del Faig. Som en un dels indrets més espectaculars del parc natural. El torrent desemboca al riu Bastareny, afluent del Llobregat.

8 h. 00 m. – 940 m. – Cal Cerdanyola

Seguirem una pista a l’esquerra, per on transcorre també el GR-150 i el mateix GR-107 o Camí dels Bons Homes en el seu trajecte de Gósol a Bagà. La vall s’eixampla. Passarem pel Centre de Recepció del Parc Natural del Cadí – Moixeró.

Aquí agafarem el cotxe que haurem deixat, per anar a Bellver de Cerdanya a recollir els altres cotxes, o agafarem un taxi, per fer aquest recorregut.

Observacions: Un cop a Bagà agafarem un taxi per anar a Talló a recollir els cotxes, o si podem, al matí haurem deixat un cotxe. Si el deixem a Cal Cerdanyola, ens estalviarem una hora de caminar fins a Bagà, per pista i carretera asfaltada.

La clàssica travessa de Bellver a Bagà ha millorat força amb aquest nou traçat, més interessant que l’anterior, que evita la pista de l’Ingla. S’ha recuperat un camí molt bonic. Cal seguir el camí dels Capellans fins a Pedra i pujar pels empedrats de Bor. La variant dels Empedrats, apartada del recorregut del mateix Camí dels Bons Homes, és d’una gran bellesa, més directe i curta que la del coll d’Escriu i la carretera asfaltada del coll de Pal.

El camí és fàcil fins a Pedra, dificultat mitjana fins al torrent del Forn, fàcil un altre cop fins al coll de Pendís i mitjana fins a cal Cerdanyola. El pas pels dos Empedrats pot ser incòmode si el torrent baixa molt ple.

Cal estar atents a les nombroses desviacions entre Coborriu i Pedra.

En alguns curts trams seguirem l’històric camí dels Bons Homes o ruta dels Càtars (GR-107)

Dinarem al refugi de Sant Jordi. Tornarem a casa als voltants de les nou de la tarda.