dijous, 1 de setembre del 2016

Montsent de Pallars (2.883 m.)

Dissabte 3 de setembre de 2016

Hora de sortida: del matí.

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Temps aproximat: 4 h. 45 m. (7,6 km.)

Dificultat: Difícil (Petites grimpades i curt tram de carena fàcil)

Programa: Anirem per la A-2 fins a Cervera. Agafarem la sortida 517 en direcció a Agramunt, Artesa de Segre, coll de Comiols, Isona, Tremp, La Pobla de Segur.

Aquí agafarem la N-260 fins a Gerri de la Sal i Sort. Just passat el poble trobarem un trencant a mà esquerra per anar cap a Llessui. L’agafarem i després de passar per alguns poblets de la Vall d’Àssua arribarem a Llessui, on acaba la carretera. Aquest poble, situat a més de 1.400 metres d'alçada, és conegut principalment per l'antiga estació d'esquí que va tancar fa 25 anys, concretament l'any 1987, i també per haver inspirat la novel·la Les veus del Pamano (2004) de l'escriptor Jaume Cabré.

De la plaça del poble prendrem una pista asfaltada cap a l’esquerra que surt al costat d’un panell informatiu del parc i de la zona de contenidors. Al cap de poc la pista arriba a les antigues instal·lacions d’una estació d’esquí; aquí agafarem una altra pista (de terra) que surt a l’esquerra, creuant el riu Pamano, i que comença a pujar fent llaçades. Passarem entre els remuntadors i els telecadires de l’antiga estació i quan la pista es bifurca agafarem el ramal de l’esquerra. Passarem pel coll del Triador i continuem una mica més amunt fins arribar a la base del Montsent de Pallars, on hi ha una petita zona d’aparcament i rètols del parc nacional. La pista voreja el planer Tossal de Pamano i arriba fins un coll que marca el límit entre la Vall d'Àssua, d'on venim, i la Vall Fosca, a l'oest. A vegades es diu impròpiament que aquest és el coll del Triador, però no és ben bé així. El coll del Triador està situat uns centenars de metres al sud, seguint el mateix cordal. El coll de Triador era l'antic pas entre les dues valls, el qual ha quedat substituït per la pista més moderna que creua la serra uns metres més al nord, just a la base del Montsent de Pallars, on començarem la ruta.

La pista que surt des de Llessui fins al coll de Triador no és molt bona però es pot fer sense grans problemes amb qualsevol vehicle, sempre i quan no sigui gaire baix. Hem de comptar una hora de trajecte des de Llessui fins a la zona d’aparcament.

Itinerari: En el lloc on haurem aparcat, trobarem algun rètol del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i tindrem vistes cap a la Vall Fosca, que queda sota nostre. Nosaltres ens dirigirem cap al Montsent de Pallars, que queda just davant nostre (nord), i començarem a caminar per una zona de prat oberta, seguint el traçat d’una tanca pel bestiar.

Aviat creuarem el filat i hi caminarem per la seva dreta. Al principi la pujada és suau però mica en mica es va tornant més forta. Tot i que de vegades no hi ha camí definit no té pèrdua, ja que és qüestió d’anar caminant paral·lels al filat i pujar amunt.

Després de pujar força estona, mica en mica ens anirem acostant a una muralla rocosa (1:15 h). A la nostra esquerra, a l’altra banda de la tanca, veurem una canal. Nosaltres anirem cap a la dreta fent una mica de flanqueig i ens acostarem a les roques, on trobarem algunes fites que indiquen diferents punts per on pujar.

Per aquesta vessant la muralla rocosa es trenca i la grimpada cap a la carena és ben fàcil. En algun punt ens ajudarem amb les mans per pujar, tot molt fàcil.

Finalment arribarem a l’avant cim del Montsent de Pallars on comença la carena pròpiament dita, (2:15 h). La carena és ampla, una mica aèria, sense arribar a ser gens exposada i en un moment ens plantarem al cim del Montsent de Pallars (2:30 h) coronat per una gran fita i un antic vèrtex geodèsic ara tombat. Som a 2.883 metres.

Des d’aquí tindrem una bona panoràmica del veí pic de Monterroio i dels pics del Parc Nacional d’Aigüestortes. Destaca d’entre tots ells el pic de Peguera.

La tornada la farem pel mateix camí. Desfarem la carena i des grimparem més o menys per on hem pujat fins que arribem de nou a la zona de prat. Anirem cap a la dreta a buscar la tanca i baixarem per terreny obert fins a retornar als cotxes (4:45 h)

Observacions: Situada entre la Vall Fosca i la Vall d’Àssua, a la zona perifèrica del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, el Montsent de Pallars és una muntanya que ofereix diferents possibilitats a l’hora de confeccionar una ruta per a la seva ascensió. Nosaltres hem triat una de curta i directa que surt des de la vora del coll de Triador, a 2.108 metres d’alçada, aproximant-nos així el màxim a la muntanya.

Aquest bonic i airós cim és una de les primeres grans elevacions del Pallars venint des del sud. La seva posició isolada respecte a altres muntanyes, la considerable altura, el vessant oest rocallós i encinglerat, i el vessant est entapissat per immensos prats alpins l'hi donen singularitat i una gran bellesa captivadora.

Un dels cims més apreciats, si no el que més, d’aquest sector del Pallars. Sense complicacions. Des de el cim es veuen dotzenes de llacs.

Tracks:

Dinarem al restaurant Les Brases de Sort. Tornarem a casa als voltants de les vuit del vespre.