dissabte, 16 d’agost del 2003

16 d’agost de 2003

Primera sortida de la temporada 2003-2004

7ª. Etapa del Camí dels Bons Homes

Ubicació: Comarca de la Cerdanya i comarca del Berguedà.

Itinerari: Anirem amb cotxe fins al refugi de Prats d’Aguiló (recomanat anar en 4x4), havent parat abans a fer un tallat a l’àrea de servei de Montserrat de l’autopista Terrassa – Manresa.

Un cop al refugi, anirem direcció al pas dels Gosolans amb bona vista de la paret nord del Cadí. Cal seguir les marques grogues i blanques que en senyalen la direcció correcte al pas. La pujada és curta però de pendent considerable. Tot pujant es pot començar a veure els Isards que contemplen els teus moviments. Al pas dels Gosolans s'hi arriba al cap d'una hora. Des de les esplanades del Cadí es pot contemplar grans remats d'Isards que pasturen al costat d'eugues. Tot seguit cal prendre el camí visible que flanqueja la serra Pedragosa, i que en un punt aquest el travessa començant la baixada fins arribar al pla, desprès cal tirar a la dreta tot planejant. Més endavant aquest camí es converteix en una pista forestal que es pot fer drecera baixant recta i esquivant els revolts fins arribar a la pista principal que ve del coll de la Balma, esquerra, i va en direcció al Cullell, per la dreta segons es baixa. Al cap de pocs metres s'arriba al Cullell on hi ha una fita de fusta i es torna a seguir el GR-107 que s'havia deixat a les cases de Coborriu de la Llosa. En aquest indret hi ha dues opcions per realitzar la ruta dels Bons Homes, l'una, i la més llarga, és prendre direcció a Josa del Cadí, i l'altre és dirigir-se a la població de Gósol. La nostra proposta és d’anar directament a Gósol. La ruta passa per la font de la Roca i s'arriba a font Terrers. Bon lloc per refrescar-se. A pocs metres s'hi troba l'altra opció anteriorment esmentada i que ve de Josa del Cadí, en aquest indret hi ha una fita que ho indica. Finalment la ruta es dirigeix a Gósol per un caminet amb una pendent suau fins arribar a les primeres cases de Gósol.

Per fer aquesta excursió i arribar fins a Gósol, i fer, per tant, l’etapa complerta, caldria disposar de dos cotxes (un a cada lloc) o bé llogar un taxi per tornar al punt de sortida per recuperar el cotxe. La primera opció no és massa interessant per que ens obliga a anar un en un cotxe sol (som tres), tant al pujar com al baixar i la segona és massa cara doncs al preu del taxi caldrà afegir el preu del peatge del túnel. Per tant, un cop haguem passat el Pas dels Gosolans i caminat per la carena, tornarem enrere al lloc de sortida de Prats d’Aguiló.

2.024 m. Prat d’Aguiló. Refugi de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC). Servei de menjars i begudes. Obert a l’estiu i alguns caps de setmana.

Pas dels Gosolans. El vessant Berguedà, a la Coma dels Cortils, és força més suau. La font Tordera és a poques passes a l’esquerra, i el Comabona a mitja hora per la carena (GR-150-1) Voregem la serra Pedregosa i la travessem per un pas assequible. Baixem a un prat dilatat que hi ha darrere. Vista sensacional del Pedraforca, Ensija i el Verd.

Observacions: El Camí dels Bons Homes és una travessa de 189 km. de llarg que franqueja els Pirineus i travessa les comarques d ela Cerdanya, el berguedà, l’Alt Urgell i el Solsonès. És l’antiga ruta que van fer servir els càtars que van arribar a Catalunya fugint de la repressió francesa. Aquest camí el van seguir més tard els hugonots, els bandolers, els contrabandistes i els refugiats de les guerres de França i Espanya. Ara el camí pot tornar-se a fer com abans, a peu o a cavall, o adaptat als temps moderns: en bicicleta de muntanya, jeep, raquetes de neu i combinant esports d’aventura, cultura i gastronomia.

Dinarem en algun restaurant de la zona.

Tornarem a casa al voltant de les sis de la tarda.