diumenge, 26 de febrer del 2017

Sant Joan de l’Erm – La Culla (1.929 m)

Dissabte 25 de febrer de 2017

Excursió amb raquetes de neu

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 4 h 30 m (9,3 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem la A-2, passant pel túnel del Bruc i Igualada. A l’alçada de Cervera, sortirem per la sortida 520 en direcció a Guissona i Pons, on ens pararem a fer el tallat.

Després seguirem en direcció a Oliana, Coll de Nargó, Organyà, Adrall i Montferrer, on agafarem el desviament a l’esquerra i en direcció a Castellbó i l’estació d’esquí de Sant Joan de l’Erm, on aparcarem. En total tres hores de trajecte, més la parada.

Itinerari: Iniciarem l’itinerari darrera del Refugi de la Basseta, seu de l’estació d’esquí nòrdic de Sant Joan de l’Erm (senyal groga amb indicació: Sant Joan de l’Erm vell). El camí va davallant, al costat d’una torrentera passant pel Roc dels Pallaresos, aixopluc de pastors.

Passat el pont del Barranc dels Forcalls, punt més baix del recorregut, començarem a pujar acompanyats de pins rojos i, en racons més frescos, d’avets.

El camí serpenteja per antigues feixes de cultiu, que el pi roig a recolonitzat.

Girarem a l’esquerra i seguirem fins a trobar el vell santuari i l’hostatgeria de Sant Joan de l’Erm Vell, al peu del camí que unia l’Alt Urgell amb el Pallars Sobirà. L’església tenia una gran casa i hostals a l’entorn i va servir durant molts anys com a punt de trobada, en especial per l’aplec de Sant Joan. Encara es pot observar el carrer que quedava al mig i per on passava l’esmentat camí ral lligat al pas dels ramats transhumants. Fou víctima d’un incendi provocat a l’any 1936. A partir d’aquest punt nosaltres ens començarem a enfilar pel camí de la Culla, utilitzat per comunicar antigament el Pallars i l’Alt Urgell.

Arribarem al prat de la Culla, a 1.929 metres d’altitud, deixarem el bosc de pi negre per retrobar el pi roig en un àgil descens fins al Refugi de la Basseta.

El camí està marcat amb senyals de pintura groga, un 80 % és camí de ferradura i un 20 % pista forestal.

Observacions: Els/les que no tingueu raquetes, les podeu llogar a la mateixa estació al preu de 10.- Euros. Cal treure un forfait que costa 3,5 euros (si esteu federats/ades, hi ha un descompte)

Es tracta d’un recorregut circular que ens portarà a descobrir els boscos de coníferes i la seva fauna. Amagatall de càtars quan aquets van haver de fugir a causa de la persecució religiosa, ens permetrà també conèixer les restes de l’antic santuari de Sant Joan de l’Erm Vell, un indret d’història i llegenda.

Dinarem al Refugi de la Basseta, Telèfon: 973 29 80 15. Tornarem a casa a quarts de nou del vespre.