diumenge, 12 de febrer del 2017

Santuari de la Mare de Déu de Foix (661 m)

Dissabte 11 de febrer de 2017

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Penedès.

Temps aproximat: 4 h (13 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7 en direcció a Martorell i Vilafranca del Penedès. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei “Porta de Barcelona”.

Després seguirem fins a la sortida 28 – Vilafranca Nord, i seguirem en direcció a Sant Martí Sarroca i Torrelles de Foix, on aparcarem prop de l’església parroquial del poble.

Itinerari: Iniciarem el nostre recorregut davant l'església de Torrelles de Foix, dedicada a Sant Genís. Es tracta d'un edifici del segle XVIII, edificat probablement cap a 1779 com assenyala la data al portal de la rectoria annexa. Des d'allà agafarem el carrer de Sant Isidre fins a la plaça de la Vila i, des d'allà, resseguirem l'anomenat Rec de Baix que remuntant la riera de Pontons aigües amunt, amb la vista sobre els horts, ens portarà fins a les Dous.

Ens trobarem amb una abundosa font, amb trenta cinc canonades, que nodreixen el cabal de la riera de Pontons. A tocar de les fonts hi ha un ampli espai equipat amb taules.

Davant de les fonts, sobre la riera, un petit pont ens permetrà passar a l'altra riba i, enfilant-nos per unes escales primer i després seguint el camí, arribarem a la carretera que ens portaria a Pontons. Nosaltres la deixarem de costat i agafarem el trencall de la carretera que puja cap a la Plana de les Torres que aviat deixarem per agafar una pista que ens durà fins a l'extrem oest de la urbanització de Can Coral després de passar a tocar de Cal Jutge.

Pel carrer del Xop ens acostarem fins a la cruïlla amb l'avinguda de Can Coral, que agafarem cap a l'esquerra fins arribar davant el dipòsit d'aigua, on comença un sender que primer traspassa el torrent de la Mare de Déu de Foix. Passarem a tocar de la construcció barroca de l'Ermita de Santa Maria de Foix. Sembla que la construcció data del 1707. Va ser incendiada el 1936 i avui es troba en un estat molt precari.

Des d'aquí anirem seguint el camí, primer més planer i després, quan ja prenem el sender, molt més costerut fins arribar al santuari de la Mare de Déu de Foix, bastit probablement sobre els restes de l'antic castell, documentat des del 1067.

Les construccions, tal i com les veiem avui, presenten l'aspecte que van adquirir després de la restauració feta per la Diputació de Barcelona el 1987. Simultàniament s'hi van fer excavacions arqueològiques que van permetre identificar estructures precedents, corresponents possiblement al castell i, també, a una església precedent. El santuari ha sofert nombroses transformacions, si bé l'estructura principal concorda amb les construccions romàniques, pròpies dels segles XII-XIII. L'església del santuari de Foix va ser parròquia fins el 1892. i s'hi venerava la imatge romànica de Santa Maria, destruïda el 1936.

Des del santuari encetarem el camí de baixada, que també cal emprendre amb certa prudència pel pendent considerable que presenta en alguns punts. Mentre baixem, aviat quedarà a la nostra esquerra el riu Foix, que seguirem fins a l'alçada del nucli del Cusconar, que deixarem de banda per creuar el torrent de la Berna i atansar-nos a tocar de la casa d'aquest mateix nom. Pel camí que ens porta entre les vinyes arribarem davant el cementiri de Torrelles, on destaca la porta d'accés, d'estil Noucentista i que segueix els cànons del Neoclassicisme.

Pel camí del cementiri arribarem fins al nucli de Torrelles de Foix i, novament davant l'església i l'edifici actual de l'ajuntament, on tancarem la nostra caminada.

Observacions: Aquest cop us proposo una ruta circular que neix i torna a Torrelles de Foix i que ens permetrà adonar-nos de la riquesa i diversitat del paisatge de la comarca de l’Alt Penedès, que contemplarem des del mirador inigualable del santuari de la Mare de Déu de Foix, a 661 m d'alçada.

Ametller de Can Cervera: Arbre monumental situat al pati de Can Cervera (c. Sant Isidre, 13 – Torrelles de Foix), Per poder veure’l cal anar-hi pel darrera (continuar a la dreta pel c. M. de D. de Foix, una altra vegada a la dreta, a uns 60 m hi ha el rètol a la paret exterior. La capçada és visible des del passatge de Santa Cristina que dóna a la carretera BV-2122 (km 3,07). És o era (ha calgut esporgar-lo) un dels ametllers (Prunus dulcis) més grossos de Catalunya, l'any 1990 feia (m): alçària = 15,0; volt de canó = 3,08; capçada = 20,5 (ara es va fent vell i ha calgut esporgar-ne parts seques) Podeu veure la fitxa de l'arbre a:

La situació és: UTM (ETRS89) 31N X 380316, Y 4582948 380 m - Long, Lat ETRS89: E 1.5684764,  N 41.389163

Després visitarem les caves Romagosa Torné a Sant Martí Sarroca, tel. 93 899 13 53 – 93 899 15 58.

Dinarem al restaurant Sant Jordi – Ca la Katy, telèfon: 938 99 13 26, a Sant Martí Sarroca. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.