dimecres, 24 de maig del 2017

Sant Miquel de Turbians (1.547 m) Una volta per Gisclareny

Dissabte 20 de maig de 2017

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 4 h 30 m (15 km)

Desnivell: 480 m

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista Terrassa – Manresa a enllaçar amb l’eix del Llobregat i seguirem en direcció a Berga.

Passat Berga, ens aturarem a fer el tallat a l’estació de servei Sant Jordi (Petromiralles). Després seguirem en direcció a Bagà i Gisclareny.

Seguirem amb el cotxe fins a l’entrada de Gisclareny, on en una bifurcació agafarem el carrer de l’esquerra (indicat en direcció a l’Ajuntament) i tot seguit veurem una zona de pícnic amb un cobert de fusta i zona d’aparcament.

Itinerari: Sortirem d’aquest lloc caminant i per la pista forestal ens dirigirem a Sant Miquel. A l’alçada del cartell de Sant Miquel, deixem la pista i sortim a un prat amb vistes al Pedraforca, Comabona, etc.

A la dreta d’aquest pla hi ha l’església de Sant Miquel (es pot visitar) – (1.250 m) Sant Miquel és una ermita romànica situada sobre un turó.

En aquest punt, al coll de Sant Miquel (1.231 m), el camí tomba a l’esquerra i passa per una zona d’alzines i roures.

Més endavant el camí s’obre i passarem per una feixa on hi ha una petita colònia de trèmols; al cap de poc sortirem a una pista, continuarem a la dreta; una mica més endavant agafarem un trencall a l’esquerra en direcció a cal Ralé. Per sota de la casa i en direcció est, el camí va pujant per una zona de bosc.

Arribarem a un punt on el camí va a parar a una pista; la seguirem un tros i, tot seguit, agafarem un caminet que a l’esquerra passa per una font: la font del Cal Pere Vilella.

El camí s’enfila pel bosc fins a sortir al Coll de Turbians. Del coll hem d’anar en direcció a la Roca Tiraval. A cinc minuts del coll deixarem aquest camí i agafarem un corriol a l’esquerra que va pujant pel bosc fins arribar al coll de Culledassa. A partir d’aquí el camí va carenejant; si ens acostem a la cresta, veurem una impressionant vista de la vall del Bastareny.

Arribarem al cap del Cau. Aquí tirarem una mica a la dreta i passarem pel costat d’una bassa; continuarem carenejant, passarem per la plana del Cau; a partir d’aquest punt el camí va baixant. Passarem per les runes d’una casa (la Portella). Poc després arribarem al coll de l’Escriga (1.351 m), i d’aquí fins al lloc de sortida.

Observacions: Sender circular que passa per Sant Miquel de Turbians per baixar cap a les cases del barri de Vilella, per tornar cap a la collada de Turbians i al punt d’inici.

Nosaltres el recorregut l’hem fet en sentit invers al que està explicat en aquesta ressenya i començant i acabant del davant de la casa rural de Vilella.

Dinarem al restaurant Cal Misèria de Gisclareny, tel. 93 744 11 80 – 608 32 57 98. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.