diumenge, 28 de maig del 2017

GR-151: Tavertet – L’Esquirol (1.180 m) - Camins del Bisbe i Abat Oliba

Dissabte 27 de maig de 2017

Hora de sortida: 24 de set del matí.

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 5 h 15 m (18,7 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, parant-nos abans a les 4 carreters de tona a fer el tallat.

Després seguirem i passat Vic, anirem en direcció a Roda de Ter, Santa Maria del Corcó i Tavertet.

Itinerari:

00:00: Sortirem de la plaça de Tavertet, i enfilem el darrer carrer de Galzeran Sacosta (a la part alta del poble) en direcció NE (sortirem del poble)

00:02: Seguirem la pista pavimentada que ens dirigeix al dipòsit d’aigua municipal.

00:03: Deixarem el camí de Can Feló a la dreta. Camí que mena també a la petita cova de Can Feló, penjada al cingle.

00:04: A l’esquerra veurem els turons coneguts a la comarca com a testimonis vivents del que en algun moment del nostre passat hagué estat una muntanya, ara pelada i erosionada per causes meteorològiques, del pas del temps i per la pròpia debilitat del material.

00:08: Deixarem la pista pavimentada per retallar un xic tombant a l’esquerra pel que sembla una riera seca (el GR segueix per la carretera asfaltada)

00:14: Retrobarem la pista pavimentada i passarem un pas de bestiar. Des de Collsavenc, on serem, fins a Rajols, el camí transcorre per l’Espai dels Cingles de l’Avenc de Tavertet, cogestionat per la Fundació Territori i Paisatge i l’Avenc des del 2008, les impressionants vistes i la vegetació autòctona d’aquest espai natural únic, ens seran companyes de viatge.

00:25: Deixarem a mà dreta un camí que marxa vora el cingle tancat amb una cadena, que s’uniria amb el nostre passada la masia, just abans de la Canal del Teix.

00:40: El GR voreja les planes de l’Horta de l’Avenc tot entrant fins a creuar el Torrent de l’Abeurador. Dit torrent té dues peculiaritats importantíssimes: curs amunt ens apropa a una de les obertures de la cova del Serrat del Vent i curs avall es precipita per la cinglera formant un salt d’aigua espectacular de més de 200 metres d’alçària.

00:44: La masia de l’Avenc, un casal gòtic renaixentista, datada del s. XIII, ara restaurada i perimetrada, és una de les construccions més antigues de la contrada i actualment és dedicada al turisme rural i cultural.

00:54: A la nostra dreta queda la Canal del Teix.

01:00: Aquesta gran superfície calcària arran de penya-segats voltada de pastures és anomenada Pla Boixer degut a que per la poca quantitat de terra que hi ha dipositada damunt la mateixa roca, sols hi creixen els boixos.

01:06: Mirador, des d’on s’albira el mar en dies de bon temps. Es poden veure les Medes que estan a 64 km en línia recta, el santuari del Far, l’ermita romànica de Sant Joan de Fàbregues just sota nostre o el mateix poble de Rupit a 2 km de distància. Per anar-hi ens haurem de desviar a la dreta fins arribar al punt més alt del penya-segat, en el que hi ha un màstil i les restes d’una estelada....

01:30: Tornarem a la pista asfaltada. Trobarem la desviació del GR-151-1. Seguint recte trobaríem Rupit i d’allà continuaríem el GR-151-1 fins a Sant Joan de les Abadesses. Nosaltres girarem a l’esquerra amunt(camí tancat per una porta metàl·lica tancada amb clau, per seguir-lo cal aprofitar que algú ha trencat una part del filat i/o de la tanca de fusta. Ens sembla bé que els propietaris protegeixin les seves finques i garanteixin que el bestiar no marxi, però no podem acceptar de cap manera que es tanquin a pany i forrellat camins de pas, i més com en aquest cas, un camí GR i que forma part de la ruta del Bisbe i Abat Oliba)

01:37: Deixarem el camí i enfilarem un sender a la dreta bosc amunt per retrobar novament el camí en uns metres.

01:40: Deixarem definitivament el camí i tombarem cap a la dreta enfilant cap al Pedró de Rajols.

01:50: Carenejarem per la Muntanya del Perer.

01:57: Deixarem el camí un moment i retallem pel bosc.

02:00: Agafarem la pista a la dreta.

02:20: Trobarem un dipòsit d’aigua just a sota del Puig Urri, situat a la dreta flanquejat pel camí de la Font del Faig. Continuarem recte.

02:30: Agafarem l’antic camí de Tavertet a la dreta, direcció al dipòsit d’aigua municipal de Cantonigròs.

02:35: Font dels Enamorats. Deixarem la pista i agafarem el sender a l’esquerra a través del Camí dels Enamorats.

02:51: Entrarem a Cantonigròs pel darrera del poble, entre les hortes.

02:53: Cantonigròs. Som al centre del poble, enfilarem (a la dreta) el carrer Camí Ral de Vic a Olot, 200 m enllà.

03:00: Girarem a l’esquerra pel Camí de la Foradada, deixant al costat dret el camp de futbol municipal i un descampat utilitzat com aparcament.

03:15: Trobarem a la dreta el sender que baixa (forta baixada que després cal tornar a pujar) fins a La Foradada, a uns 30 min, un magnífic salt d’aigua en un entorn geològicament impressionant molt interessant en època de pluges. Continuarem recte pel Camí de les Fontiques.

03:23: El camí ressegueix el curs de La Gorga, amb unes grandioses vistes del barranc.

03:45: Font de Les Fontiques.

03:51: Voltats de les pastures del Campàs, deixarem el camí de la masia a la dreta i continuarem a l’esquerra per la pista principal.

03:55: Creuarem la carretera de Tavertet i l’enfilarem uns metres cap a l’esquerra fins a localitzar el Carrer del Pont.

03:58: Entrarem al Carrer del Pont i seguirem avall.

04:00: Creuarem el pont de La Gorga.

04:05: Retrobarem la carretera de Tavertet, i l’enfilarem cap a l’esquerra tot entrant al poblet de L’Esquirol.

04:10: Final d’etapa a la plaça de l’Ajuntament i de l’Església. Al poble trobarem serveis de tota mena.

Als temps indicats, cal afegir les aturades. Durada total 5 h 15 min

Observacions: L’etapa que uneix Tavertet amb el poblet de l’Esquirol, és d’una bellesa extraordinària. La ruta transcorre al llarg de les cingleres del Collsacabra oferint unes vistes espectaculars del Massís del Montseny i sobretot de les Guilleries. En dies de bonança, o després d’una ventada, podreu observar el mar des del mirador de Pla Boixer. La zona és freqüentada pels rapinyaires i també és possible que trobeu vaques pasturant als prats. Un cop deixem la cinglera enfilem fagedes amunt fins al poblet de Cantonigròs, conegut pels seus productes locals i el Festival Internacional de Música que té lloc cada any la tercera setmana de juliol. La baixada fins a l’Esquirol transcorre tot seguint el curs de la Gorga, sinuosa i aèria en alguns trams, on podrem visitar el fabulós salt d’aigua de La Foradada.

Per tornar a recollir els cotxes, agafarem un taxi: Taxi Collsacabra – Manel. Telèfon: 629 708 077

Dinarem al restaurant Can Miquel, c/. Les Fonts, 4, Tavertet, 93 856 50 83. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.

Aquest cop ens enduem una lamentable impressió del poble de Tavertet i d’alguns dels seus veïns i veïnes. Sembla que han decidit convertir el poble en el seu lloc d’aparcament privat, prohibint l’aparcament al poble de tots aquells vehicles que no estiguin autoritzats. Per facilitar l’aparcament han habilitat una esplanada a ple sol, en la que per entrar has d’endevinar que la barrera s’obrirà i per sortir has de pagar un Euro cada cop que surts (si no tens una moneda d’euro estàs perdut i no podràs treure el cotxe del terreny polsós mai més....) tot això es compleix mercès a la gelosa tasca delatora d’algunes veïnes del poble, que si veuen un cotxe “foraster” ni que sigui ben d’hora, ben d’hora, s’afanyen a trucar a la eficient agutzil del lloc (va es va fer famosa en el programa “Forasters” de TV3) per tal de que compleixis la normativa. Entenem aquestes mesures en llocs d’especial interès històric o en llocs on els carrers són estrets. Tavertet, tot i ser un bonic poble, no seria, segons el nostre punt de vista, dins d’aquest segment. Per altra banda, si no es pot aparcar dins d’un casc urbà, no es pot aparcar per ningú, sense excepcions. En fi, amics de Tavertet, trigareu a tornar-nos a veure.