dilluns, 28 de maig del 2018

Poblet – Mirador de la Pena – Pic de l’Àguila (1.051 m)

Dissabte 26 de maig de 2018

Ubicació: Comarca de la Conca de Barberà.

Temps aproximat: 4 h 45 m (14,6 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 en direcció a Martorell i Vilafranca del Penedès. Passat Vilafranca, ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès.

Després seguirem i anirem per la AP-2 fins a la sortida 9 de Montblanc. Passarem Montblanc i anirem en direcció a l’Espluga de Francolí i Poblet.

Des de el Monestir de Poblet seguirem la carretera TV-7007 fins al pont del barranc de Sant Bernat, on trobarem un punt d’informació del parc natural i deixarem els cotxes. Aquest lloc està molt proper al barri conegut com Les Masies i al Balneari de l’Espluga.

Itinerari: Començarem a caminar per la pista, en direcció sud.

Km 0,85: Abandonarem la pista principal en un revolt a la dreta i continuarem recte pel sender que ressegueix el barranc de Sant Bernat.

Km 1,2: En la cruïlla, deixarem la pista per un sender que surt a mà esquerra. A la dreta, hi ha el camí per on farem la tornada.

Km 2,3: Travessarem un torrent diverses vegades i enfilarem una pujada que ens porta a l’esplanada de la plaça de la Llibertat. Més endavant passarem per la Roca Roja.

Km 3: Seguirem la pista a l’esquerra per anar al pou de gel, on continuarem per tornar a la pista, fins a trobar la desviació a la casa forestal de la Pena.

Km 3,5:Passarem pel davant de la casa forestal i, en arribar a una bassa, girarem a l’esquerra fins a trobar la continuació de la pista. Més endavant passarem per la font del Deport.

Km 3,8: En arribar a la pista i a la font del Deport, anirem a la dreta i en uns metres agafarem el camí que s’enfila al mirador de la Pena. En aquest mirador gaudirem de la millor vista sobre el bosc de Poblet i la Conca de Barberà, amb el monestir de Poblet als peus.

Seguirem el camí i passarem prop de la font dels Boixers.

Km 5: Pic de l’Àguila (1.051 m) Després de les fotos de rigor, seguirem el camí, ara de baixada.

Km 7,5: Descendirem fent ziga-zagues, passarem dues antigues pedreres i retrobarem la pista de pujada, que seguirem fins a tornar al punt de sortida.

Observacions: Aquest cop proposem un itinerari per un dels boscos més singulars del nostre país, el bosc de Poblet, amb un clima gairebé continental tot i trobar-se a només 40 km del mar.

El 13 de setembre de 2008, vàrem fer una sortida fins al mirador de la Pena. Aquí podeu veure la ressenya i fotos d’aquell dia: http://maifemcim.blogspot.com.es/2008/09/el-bosc-de-poblet-mirador-de-la-pena.html

Des de la fundació de l’Abadia de Poblet, al segle XII, els monjos han viscut sempre immersos entre vinyes i l’entorn boscós, un espai privilegiat, arrecerat al vessant de les muntanyes de Prades. La singularitat d’aquest bosc rau en el fet que tot i ser només a uns 40 km del mar, la seva orientació el manté en un clima gairebé continental, i això dóna lloc a una gran varietat de vegetació, amb predomini d’alzines, pins, roures, castanyers i til·lers.

Per endinsar-nos al bosc i pujar al mirador de la Pena, anirem al punt d’informació del Paratge Natural de Poblet, situat al costat de la carretera que va de l’Espluga de Francolí a Poblet. D’aquí surt una pista forestal amb marques del GR-171 i de l’itinerari 1 del parc natural. Començarem a pujar i, en deixar la pista principal, travessarem la falla de Poblet, que només advertirem pel canvi de color de les roques. A aquets materials els separen més de 300 milions d’any, i es troben junts a causa de la presència de la falla. Travessarem una antiga carretera i ens endinsarem en un magnífic alzinar. Arribarem així a la Plaça de la Llibertat, una antiga plaça carbonera on les piles de llenya eren cremades per transformar-les en carbó vegetal. El camí comença a zigzaguejar per guanyar altura i arriba al mirador de la Trona.

Continuarem per la pista i al cap de poc sorgeix a la dreta una drecera que porta a un antic pou de gel construït pels monjos, a la casa forestal de la Pena i, en retrobar la pista, a la font del Deport. Seguirem la pista a la dreta i trobarem ràpidament el camí que s’enfila al mirador de la Pena, que en dies clars permet veure fins al Pirineus.

Baixant del mirador, abans de l’antic pou de gel s’agafa la senda del Mata-rucs. Aquest tram de baixada és una de les millors mostres de l’exuberància del bosc de Poblet, passant d’un alzinar d’altitud a un altre de més mediterrani. Passarem unes antigues pedreres i retrobarem el sender de l’inici, pel qual farem el camí de tornada.

Dinarem al restaurant Bosseria de Poblet (Hostatgeria del Monestir) tel. 977 87 00 89. Menú més begudes: 25.- Euros per persona.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.