dijous, 6 de desembre del 2018

Sant Julià del Mont (908 m)

Dimecres 5 de desembre de 2018

Ubicació: Comarca de la Garrotxa.

Temps aproximat: 5 h 45 m (14,14 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic. Abans d’arribar, ens aturarem a fer el tallat a les 4 carreteres de Tona. Després seguirem i passarem Vic. Passarem pel túnel de Bracons i anirem fins a Olot, on anirem fins al final del carrer Sant Cristòfol.

Itinerari: Començarem a caminar des de el final del carrer de Sant Cristòfol d’Olot.

Al capdamunt del carrer segueix el camí que s’enfila cap a can Masclet. Tot el camí està senyalitzat amb marques de pintura groga. Ja a l’antic terme de Batet trobarem uns xalets, la Canova d’en Grau i Gambot.

Poc més enllà creuarem la carretera de la parròquia de Batet i continuarem pel camí vell cap a Rubau, el Roure i cal Rei.

Seguirem per la carretera cap a la Planella i la masia Godomar una extensa finca que voltarem per l'esquerra seguint el seu tancat.

Travessarem l’altiplà de Batet i deixarem a la dreta el volcà de Pujals.

Als peus de la darrera masia agafarem la pista del mig en suau descens. Després de deixar a la dreta una pista de desemboscar i a l’esquerra la que baixa a Gramoners i al veïnat de Sant Cosme i arribarem al coll de Palomeres.

Tot seguit pujarem al Puigsacreu (766 m), on al segle XV fou bastida l’església de Sant Abdó i Sant Senén. Un corriol baixa al coll de Boixeda, on trobarem la pista i els camins que pugen de Santa Pau i de Begudà.

Continuarem per la pista, la deixarem seguint els senyals i la travessarem poc més enllà. Anirem al collet del puig d’en Bardissa i tornarem a travessar la pista.

Deu minuts més endavant agafarem definitivament el camí que ens porta al cim.

Sant Julià del Mont fou un monestir benedictí documentat l’any 866. L’església actual és una construcció romànica d’una sola nau.

La tornada la farem pel mateix camí, seguint la pista que hem travessat dos cops al pujar per evitar la baixada més forta i alguna possible relliscada i més endavant sense pujar al Puigsacreu que voltarem pel costat de la dreta.

Observacions: L’església romànica de Sant Julià del Mont corona un dels cims de la zona volcànica de la Garrotxa.

L’antic monestir de Sant Julià del Mont construït dalt del cim on conflueixen un conjunt d’accidentades serres que s’estenen entre la ciutat d’Olot, a ponent, i la vila de Besalú i Serinyà, a llevant. És accessible des de qualsevol dels pobles de les valls del Fluvià i el Ser, el seu principal afluent pel marge dret. Aquest cop, nosaltres l’assolirem des de la capital de la Garrotxa.

En aquesta excursió feta al final de la tardor hem gaudit d’una catifa de fulles seques que cobreixen molts trams de l’itinerari seguit.

Durant tot el recorregut veiem arbres com ara: roure pènol (Quercus robur), auró blanc (Acer campestre), avellaner (Corylus avellana), grèvol (Ilex aquifolium), pollancre (Populus nigra), trèmol (Populus tremula) i pi roig (Pinus sylvestris) a la part final, més alta del recorregut.

Ens endurem el dinar.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.