diumenge, 16 de desembre del 2018

Toll de l’Ou - Barranc dels Pèlags o Pèlics (1.036 m)

Dissabte 15 de desembre de 2018

Ubicació: Comarca del Priorat.

Temps aproximat: 5 h (9,1 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l'autopista AP-7 i la seguirem en direcció a Tarragona / Lleida.

Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès. Després seguirem per l’autopista fins a arribar a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida. Agafarem la sortida 9 a Montblanc i posteriorment la N-240 en direcció a Lleida i fins la segona entrada al poble de Vimbodí. Sense entrar al poble, agafarem la TV-7004 cap a Vallclara i Vilanova de Prades i posteriorment seguirem fins a Ulldemolins. En aquest poble entrarem en direcció a la plaça de l'església i en aquest punt veurem una senyal en direcció a les Ermites i seguint fins a Santa Magdalena, punt d'inici de la ruta.

Itinerari: La ruta comença a l'ermita de Santa Magdalena; aquest és un punt on comencen moltes altres rutes pel Parc Natural de la Serra de Montsant. En aquest lloc hi ha una àrea recreativa amb fonts d'aigua i barbacoes. L'ermita de Santa Magdalena, construïda en estil renaixentista del segle XVI, es també coneguda com la Catedral del Montsant.

La ruta la començarem tot seguint el senyal que ens orienta cap al Pi de la Carabasseta, just al costat de la filera de fonts. Està marcada amb senyals de GR.

Agafarem el corriol que indica el senyal i comença la pujada, durant aproximadament 1 hora, per tant, cal agafar-s'ho amb calma; el corriol està molt ben marcat i anirem avançant en ziga-zagues. Aquest corriol ens farà passar per sota de la "Punta de la Galera", que com el seu nom indica fa referència a la forma de la proa d'una galera (tipus de vaixell). Al llarg de la pujada per aquest corriol, anirem trobant, a diferents alçades a la dreta del corriol, alguns miradors en forma de balcons, per sobre de la vall d'Ulldemolins.

Quan el corriol es comença a obrir als nostres peus, ja haurem arribat al coll i veurem davant nostre el Pi de la Carabasseta.

El Pi te una característica i és que les seves branques estan orientades cap al Nord, doncs la força del vent en aquest punt és tan fort que fa que les branques, amb el pas del temps i el seu creixement, quedin orientades d'aquesta manera.

El nom que rep aquest pi es degut a la tradició que diu que antigament els traginers, els carreters i portadors que feien aquest camí entre els pobles d'Ulldemolins i la Morera del Montsant; arribats en aquest punt aprofitaven per aturar-se aquí i reposar sota l'ombra del pi i beure de les carabasses, que antigament s'utilitzaven per a transportar aigua o altres líquids per a ús personal.

Al costat del Pi veurem una senyal que indica que estem davant del Pi de la Carabasseta i també ens orientarà per a altres rutes.

Continuarem, en baixada, seguint la direcció de la senyal cap al Toll de l'Ou i Torrent dels Pèlags i seguint les marques del GR (vermella i blanca).

Seguirem el corriol, ara en còmoda baixada pel comellar del Madalenet, fins arribar al Torrent dels Pèlags. Creuarem el torrent, per un estret pas, (depenent de l'època de l'any el torrent pot portar més o menys aigua) i just passar-lo veurem un nou senyal que ens indica que ja estem al costat del Toll de l'Ou.

El senyal indica la direcció de la que venim i la direcció cap al poble de la Morera del Montsant (seguint el GR); per acabar d'arribar a la zona del Toll de l'Ou agafarem el corriol que va cap a la nostra dreta i unes poques passes més endavant ja veurem els primers tolls i si anem seguint-los podrem veure'n uns quants a diferents nivells del Torrent dels Pèlags. Els més importants són els tres primers desviaments del camí, que trobarem a mà dreta. El tercer és el Toll de l’Ou pròpiament dit, tot i que hi ha diferents opinions al respecte.

Des del primer toll i seguint el riu pel Torrent del Pèlags, podrem trobar, a diferents nivells, altres tolls, tots ells molts bonics i molt agradables per aturar-se a escoltar el so del l'aigua i la tranquil·litat de l'indret.

Tornarem pel mateix camí.

Observacions: Amb les pluges d’aquesta tardor baixa aigua pel Barranc dels Pèlics a Montsant. És un bon moment per anar a veure el Toll de l'Ou.

Dinarem a la fonda Toldrà situada al carrer Major 33 d’Ulldemolins, tel: 977 56 15 37. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.