diumenge, 12 de gener del 2020

Llac de Font-viva (1.926 m)

Dissabte 11 de gener de 2020

Primera sortida de l’any 2020

Ubicació: Comarca de l’Alta Cerdanya.

Temps aproximat: 4 h 15 m (11,6 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Manresa i Berga. Passarem Berga i seguirem en direcció al túnel del Cadí. Un cop passat el túnel, ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del túnel.

Després seguirem direcció Puigcerdà i La Guingueta. Seguirem per la N-20 en direcció al coll de Pimorent, passarem els pobles de la Tor de Querol i Porta. Quan arribem a Porté hem d'agafar un desviament a la dreta amb uns rètols que ens indiquen: massís del Carlit. Continuarem per la pista asfaltada fins a l'aparcament situat damunt mateix de la presa de l'estany del Passet, on la pista està tancada a l’hivern.

Itinerari: Inici: Anirem per la carretera fins a l’aparcament de l'estany del Passet. Agafarem el camí que comença a pujar davant de l'aparcament de Passet. Al sud destaquen clarament el coll i els Pics de Coll direcció a l'estany de Lanós. Uns metres més enllà trobarem, a la dreta, un altre sender menys marcat que s'obre camí entre el matollar de bàlec. El seguirem, passarem pel costat d'alguns pins verds i travessarem un primer rierol que baixa de la serra de Font Viva. Continuarem ara per un petit llom i creuarem un altre rierol. Mentre avancem veurem l'estany del Passet a la dreta, al fons de la vall.

Més endavant pujarem per unes petites terrasses rocoses i passarem al costat d'un aixopluc de pastors, de pedra, que queda emplaçat a l'esquerra del camí. Finalment sortirem a una mena d'esplanada, on el paisatge s'eixampla. Cal creuar aquest planell inclinat en diagonal, en direcció a un petit turonet que s'alça al final del pla. Quant hi arribem, traspassarem aquest turó per l'esquerra i seguirem el camí marcat, que passa ara per una zona on trobarem diverses parets de pedra seca.

Seguirem remuntant pel camí, que sempre es troba situat sota la mateixa falda del pic de Font Viva. Encara haurem de superar un parell de graonades més per arribar a una mena de collet, des del qual ja veurem l'estany de Font Viva davant nostre. Des d'aquest collet, veurem al darrere tot l'itinerari que hem recorregut i també la mola del Pic de Font Freda, que destaca poderosament a l'horitzó.

Un mínim descens ens portarà en pocs minuts fins a tocar de la riba de l'estany de Font Viva, on veurem les restes de l'antic refugi. El camí bordeja el llac per l'esquerra i va a parar a una esplanada que hi ha situada al costat est de l'estany. És el moment de gaudir del paisatge encisador que ens envolta. A l'oest veurem les muntanyes situades al sector del Pas de la Casa, mentre que al sud destaquen clarament el coll Roig.

Tornarem fent una circular. Passarem un pont sobre el riu i agafarem l’antic camí dels Enginyers. El camí està marcat amb senyals grogues, alguna fita i algun pal indicador. Sortirem al final de la pista asfaltada (zona d’aparcament a l’estiu) i passarem per la capçalera del pantà de Passet, per enllaçar per on hem començat a caminar i arribar als cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/porta-estany-de-la-font-viva-45418962

Observacions: En un racó de la vall de Portè trobem el pintoresc estany de Font Viva, que resta emplaçat a la mateixa base de la serra homònima. Aquest estany, de formes arrodonides està encerclat per petits turons.

Passejada fàcil i tranquil·la que ens portarà a un racó d'una bellesa aclaparadora.

Caldrà dur raquetes i grampons per si fos necessari.

Dinarem al restaurant Cal Jet, al c/. Major, 12 de Ger. Tel.: 972 89 42 59 i 666 601 407. Ofereixen plats basats en productes de la Cerdanya i ecològics. Al migdia, a més de la seva interessant carta ofereixen un menú en què es pot escollir entre quatre opcions de primer plat, de segon i de postres. Té alguns plats indispensables com ara els arrossos d’hivern i d’estiu.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.