diumenge, 8 de març del 2020

Puig de la Caritat (1.013 m)

Dissabte 7 de març de 2020

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Moianès.

Temps aproximat: 3 h (8,4 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem la C-16 (Autopista Terrassa / Manresa) fins a la sortida 57-A on agafarem la C-25 (Eix Transversal) que seguirem en direcció Vic / Girona. Passarem per Santa Maria d’Oló, fins a la sortida 164, que anirem en direcció a Moià per la C-59. Abans d’arribar a Moià, arribarem al poble de L’Estany.

Aparcarem prop de la plaça del Monestir. Farem el tallat al bar El Monestir, carrer Dr. Vilardell, 16, del poble.

Itinerari: L'itinerari s'inicia anant a buscar el camí del Collet de Sant Pere, als afores del poble. Només cal seguir les marques blanques i vermelles del GR. Marques que es troben, també, pels carrers del poble.

Aquí seguirem un camí de pista pavimentat que ens portarà fins a trobar el cementiri i la masia de ''La Crossa''. Un cop s'ha sortit del poble ja es pot veure, darrera els camps, el Puig de la Caritat.

Deixarem la masia a la nostra dreta i començarem a baixar pel camí de pista forestal (GR) tot voltejant els peus del Cim de Puig de la Caritat.

Aquesta pista forestal ens permetrà conèixer una mica més l'entorn d'aquesta població.

La pista forestal ens portarà fins a trobar diferents punts de desviaments que anirem seguint direcció l'Estany.

Després de caminar uns quilòmetres ens desviarem per un camí de pista situat a la nostra dreta. Aquest camí ens portarà el punt més baix del recorregut.

Situats al tram més baix de la sortida començarem a pujar uns tres quilòmetres de cert desnivell positiu per sortir a peus de l'objectiu de la nostra sortida ''Puig de La Caritat''.

La pujada el cim de Puig de la Caritat és còmode d'assolir. El pendent és constant però sempre de bon fer.

Un cop dalt del cim les vistes són molt boniques. En el cim es troba un vèrtex geodèsic i una creu de pedra. Des del cim es poden veure a llevant les Guilleries i Collsacabra, amb els característics cims de Cabrera i Aiats, juntament amb la plana de Vic i la serralada del Montseny. Cap al nord, tenim la serralada Transversal, els cims prepirinencs (Cadí, Rasos de Peguera, serra Cavallera, etc) i part dels Pirineus orientals.

Ja al sud veiem part del pla de Bages, Sant Llorenç del Munt i l’altiplà del Moianès, mentre que a ponent destaca Montserrat, el pla de Bages i les serres de Rubió i Castelltallat.

Deixant el cim a la nostra esquena, baixarem direcció el camí de pista forestal per enllaçar amb un bonic corriol que ens conduirà al camí de tornada el poble.

Un cop al poble de l’Estany podem fer una visita a l'església de Santa Maria. La entrada és de pagament. Conjunt datat del 1080 i que fou en la seva època una de les principals abadies del país. L'església va ser consagrada l'any 1133. Un edifici auster de pedra nua i conserva l'estil romànic tardà. El campanar va ser refet després del terratrèmol de 1448. Es manté intacte un preciós claustre amb el seu petit jardí interior, els capitells i columnes són un dels tresors. Des de principis del segle XIX és l'església parroquial del poble. Originàriament era un monestir de canonges augustinians. http://www.monestirestany.cat/

Observacions: El Puig de la Caritat està a la llista dels 100 cims de la FEEC. Volta circular sortint de la població de l'Estany, fent el cim de la muntanya de Puig de la Caritat de (1.013 metres d'altitud)

Aquest cim es troba situat a l’extrem nord-est de la comarca, en l’anomenat altiplà del Moianès i forma part de l’extrem oriental de la depressió central catalana. El puig en sí, és també un petit altiplà que s’aixeca damunt de la plana de l’Estany i al sud de la petita serralada del mateix nom. Les aigües del cim marxen cap a la riera de l’Estany, llevat les de la banda nord que ho fan al torrent d’en Gomis. Totes dues rieres duent les aigües a la riera de Malrubí i d’aquí cap al Llobregat.

El nom del Puig de la Caritat el rep en record de la processó que l’abat de l’Estany organitzà l’any 1481 per lliurar a la població d’una plaga de llagosta que arrasà amb els cultius de la zona. La gent estava espantada i van decidir demanar protecció a la Verge Santíssima de l’Estany i organitzar una processó fins al puig a on l’abat de l’Estany va beneir el poble de l’Estany. Acabada la benedicció es va repartir un mos de pa i un glop de vi als assistents.

La excursió, molt senzilla, còmoda i fàcil, es desenvolupa majoritàriament per pista de ciment i de terra, per uns terrenys sedimentaris formats majoritàriament per argiles, margues i gresos.

És una muntanya de les més altes de l’entorn. La seva situació orogràfica permet veure paisatges propers i llunyans, que embadaleixen a qui en un dia clar faci parada en aquest mirador privilegiat.

Dinarem a Moià (a 15 minuts, en cotxe, des de L’Estany), al Restaurant El Moianès. Plaça Moianès, s/n. Tel 93 830 00 05.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.