diumenge, 19 de juliol del 2020

Serra Cavallera: de Camprodon a Abella passant pel cim del Pla de les Pasteres (1.899 m)

Dissabte 18 de juliol de 2020

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 7 h 15 min (15,9 km)

Desnivell: 1.045 m (acumulat)

Dificultat (1): Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic. Abans d’arribar ens podem aturar a fer el tallat a les 4 Carreteres de Tona. Després seguirem, passarem Vic, seguirem direcció a Ripoll, on ens desviarem a la dreta, en direcció a Sant Joan de les Abadesses i Camprodon.

Entrant a Camprodon seguirem per la carretera que ens portaria a Llanars (per la Ronda Mas Ventós) i just abans d’entrar al túnel, agafarem el desviament a l’esquerra (carrer de Joan Manen) fins arribar a una rotonda, on al costat tindrem una zona d’aparcament (Parc Mas Ventós), on aparcarem.

Itinerari: Sortirem caminant de la zona d’aparcament del Parc Mas Ventós, seguirem pel carrer per on hem entrat (carrer Joan Manen) i ben aviat agafarem el camí que surt a la dreta (pal indicador). El recorregut està marcat amb pintura blanca i groga i algun pal indicador.

Seguirem aquest camí, entre prats i entrarem al bosc. A continuació emprendrem una pujada sostinguda. A vegades l’espès sotabosc dificulta la progressió. Cal seguir en tot moment les marques del sender i obviar-ne d’altres que marxen a l’esquerra.

Després de la forta pujada, s’arriba a una zona de prats i de bosc esclarissat. Quan siguem dalt la carena de la serra Cavallera, trobarem unes grans fites de pedra (3 h 30 min). A l’est s’albira l’ermita de Sant Antoni, damunt de Camprodon. El camí transcorre sempre al costat d’un filat electrificat i seguint la carena.

Passarem per la collada de Collsalarca, i seguint la carena, enfilarem la darrera pujada, per terreny herbat. L’itinerari segueix les diverses inflexions de la carena fins assolir el cim del Pla de les Pasteres (1.899 m – 4 h 15 min)

Tot seguit haurem de flanquejar, primer al Nord i després al Nord-est, en direcció al Coll de Pal, on girarem a la dreta uns 350º i seguirem un camí, a vegades poc visible. S’ha de baixar per prats cap a un abeurador amb font (5 h 45 min) i creuarem el Pla de la Jaça (6 h)

Es tomba a llevant a cercar una pista que creua el torrent Negre i es baixa a la riera d’Abella. Després remuntarem fins al poble d’Abella (7 h 15 min)

Observacions: Recórrer el sender PRC-189 és una manera excel·lent de conèixer la meitat oriental de la serra de Cavallera, entre Camprodon i el coll de Pal. En resseguirem la carena i tornarem pel vessant nord fins a Abella. Els nostres companys d’escenari seran boscos frondosos, vegetació de ribera i prats de pastura; el teló de fons, la cadena axial pirinenca entre el Canigó i el Puigmal.

Vàrem fer el cim del Pla de les Pasteres el 31 de març de 2018, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2018/04/cims-del-pla-de-les-pasteres-i-serrat.html

Per tornar a recollir els cotxes a Camprodon, podem deixar un cotxe a cada lloc o demanar a un taxi que ens porti fins als cotxes: Taxis Berino de Camprodon, https://www.taxiberino.com/ca/ 616 09 99 11 i 629 741 037.

Ens endurem el dinar, a la zona on tindrem els cotxes aparcats hi ha taules de pic-nic.

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.