dijous, 27 d’agost del 2020

Travessa dels 10 llacs (2.276 m) Romedo-Guiló-Colatx-Senó

21-22-23 d’agost de 2020

Primera sortida de la temporada 2020/2021

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Temps aproximat: 5 h 30 min (8 km)

Dificultat (1): Difícil.

Programa: Sortirem divendres 21 d’agost, per anar a sopar i a dormir a Hotel Estanys Blaus de Tavascan, tel.: 973 623 178 / 665 825 952 (Xavi)- http://llacscardos.com/hotel-estanys-blaus/

Dissabte farem la excursió i diumenge dia lliure.

Itinerari: Sortirem de Tavascan a l’hora esmentada amb un taxi 4x4 (Taxis Lladorre, tel.: 697 25 59 85 – Sebas – 26.- euros per persona) que ens deixarà a l’estany de Romedo de Baix, on començarem a caminar, fent el següent recorregut:

Agafarem el camí, que baixa, clarament en direcció a l’estany.

1. Estany Romedo de Baix (2.007 m) Seguirem el camí a ma dreta que ens portarà a la presa que travessarem. Després segueix una curta pujada que ens retorna al costat del torrent. Quan el curs del riu s’estreny, travessarem a l’altra banda (oest) i arribarem a un petit estany que no surt marcat a molts mapes.

1. Estany sense nom (2.015 m) Vorejarem aquest petit estany i els meandres que fa, per la nostra esquerra i arran d’aigua. Al final el camí es separa una mica del torrent fins a

1. Un altre estany que veurem més baix.

1. Aiguamoll de Guiló (2.050 m) o Estany inferior de Guiló. Aquest estany de poca profunditat ens mostra una sorra blanca i fina, i segons l’època de l’any, el podem trobar, gairebé tot cobert d’herba. Ens dirigirem a l’oest sense traces de camí, en direcció al torrent que baixa de l’estany de Guiló i quan el pendent es fa més dret, als 2.100 metres, travessarem el torrent. Seguirem pujant, deixant el riu a l’esquerra, ja sigui ben a prop o més separats, per buscar el pendent més suau.

1. Estany de Guiló (2.204 m) El vorejarem pel costat est i una desena de metres per sobre seu. A la seva capçalera, travessarem el riu abans
  1. D’un altre petit estany i pujarem per la banda dreta del torrent, tot buscant el millor camí entre els blocs de granit.
  1. Estany superior de Guiló (2.250 m) Aquest estany si que ja és el superior de veritat. D’aquí pujarem en direcció a l’oest en direcció a un coll a 2.270 m que ens portarà després d’una curta baixada sense camí fins a un altre estany.

1. Estany de Colatx (2.209 m) Flanquejarem per la seva vora i seguirem al sud, trobant algunes traces de camí i fites que passen més amunt d’una gran placa de granit. Anirem perdent alçada en aquesta zona un xic complexa si no volem perdre el camí fins a l’estany de Senó. És més bonic deixar el camí que segueix la vora est de l’estany de Senó per anar a l’altra banda. Així anirem fins a la capçalera de l’estany i el vorejarem per l’oest.

1. Estany de Senó – Capçalera (2.137 m) Sense camí marcat, però sense problemes, ja que anirem per la vora de l’estany, seguirem travessant aiguamolls. Al final de l’estany, continuarem per la vora dreta del torrent i anirem fins a:
  1. Estany de Romedo de Dalt (2.114 m) El vorejarem per l’esquerra, i un cop a la seva part inferior, girarem a la dreta, seguint un camí que primer passa per un petit estany i després per un altre de més gran, després enfilarem el camí en forta pujada fins a un coll des de on veurem el refugi de Certascan. En aquest punt tenim dues opcions, segons el cansament i el temps: Opció 1: Anar a l’esquerra del coll i seguir el camí marcat, que baixa ràpidament i que ens portarà a la zona coneguda com la Canalada on ens recollirà el taxi per tornar a Tavascan. En el camí de baixada i més o menys a la meitat, surt un altre camí a la dreta amb un cartell que ens indica que és el camí per anar al refugi i a l’estany de Certascan (2.240 m) Al principi del llac ja trobarem el Refugi de Certascan (2.240 m) http://www.refugicertascan.cat/index.php/ca/ Tel.: 973 09 23 15 – 647 96 19 46. Opció 2: Des de el coll estant, agafar un camí a la dreta, en algun tram una mica aeri, que ens durà al refugi sense necessitat de baixar fins a la cruïlla abans esmentada i tornar a pujar. Al refugi es pot dinar. Aquest cop nosaltres hem fet la opció 1 i no hem anat al refugi.

Després de dinar, anirem, fins a Canalada (1 h des de el refugi)

A  Canalada ens recollirà el taxi, sobre les cinc de la tarda (per tornar a Tavascan)

Observacions: En algun tram haurem de buscar l'itinerari, ja que els senders quan existeixen són molt poc marcats.

No hi han paraules per descriure aquest recorregut molt complert i que recorre tots els estanys d'aquesta contrada. Al paisatge relativament endolcit de la zona dels Romedos, oposarem l'indret impressionant, solitari i salvatge dels successius estanys de Guiló que ens aniran apareixent sobtadament.

L'estany Romedo de Baix està aprofitat per produir electricitat i el poden omplir amb l'aigua del llac de Certascan o pujar-la des de la presa de Graus. Per sort, totes aquestes conduccions que comuniquen els llacs estan soterrades i pràcticament no queden restes dels treballs que es van realitzar.