dijous, 24 de desembre del 2020

Torrelles de Llobregat – Santa Maria de Cervelló (279 m)

Dimecres 23 de desembre de 2020

Matinal

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 5 h 15 min (16,5 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem fins a Sant Vicenç dels Horts, on a la rotonda d’entrada al poble, venint de Sant Boi de Llobregat pel la BV-2002 o de la A-2 o de la B-30, trobarem el desviament a Torrelles de Llobregat per la carretera BV-2005.

Aparcarem els cotxes pocs metres abans del punt Km 3,5, a la dreta en la zona d’aparcament d’uns barbacoes.

Itinerari: Sortirem caminant de la zona d’aparcament i anirem cap a la dreta (tenint la carretera a la nostra esquena) fins trobar un sender que surt a la nostra esquerra i que seguirem fins arribar a una pista més ampla que seguirem a l’esquerra. Una mica més endavant trobarem una cruïlla de pistes i nosaltres agafarem la de l’esquerra que en baixada en portarà a una masia que ja divisem.

Passarem per la dreta de la masia de can Ràfols i seguirem pel camí principal, planer. Més endavant creuarem un rierol. El bosc esdevé més humit, apareixen falgueres, arbres de ribera i alzinar.

El camí guanya alçada fent ziga-zagues. Al cap d’uns 10 minuts, després d’una petita clariana i sota uns pins estilitzats, hi ha una bifurcació. Continuarem per la dreta, planejant.

Camps de fruiters de Can Riera. Farem una ziga-zaga costeruda, passarem sota una torre elèctrica i desembocarem en una pista que seguirem cap a la dreta. Uns 200 metres endavant, passarem sota les Penyes de Can Riera.

Trencall de Can Riera senyalat amb un “prohibit el pas”. Girarem cap a l’esquerra i baixarem per un tram rocallós i erosionat.

Bifurcació. Seguirem per l’esquerra entre bosc espès, sempre seguint la pista forestal.

Cruïlla de camins amb un indicador. Girarem a la dreta i seguirem el camí principal. Deu minuts més tard passarem pel costat de les Casetes.

Can Sala de Baix. Bonica masia de notables proporcions. Pocs metres més i el camí esdevé una carretera asfaltada que condueix a Cervelló. Passarem pel costat de Can Pitarra i estarem ja sota mateix de Santa Maria. Uns 200 metres més endavant hi ha un corriol que puja al santuari.

Santa Maria de Cervelló. Església romànica que ha sofert modificacions posteriors. Està construïda amb la típica pedra vermella dels entorns i té una vista esplèndida.

Desfarem el camí i tornarem als cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/torrelles-de-llobregat-santa-maria-de-cervello-62743039

Observacions: Pista i camí en bon estat. L’itinerari transcorre pel sector sud-oriental del massís de l’Ordal, entre la vall del Llobregat i el Garraf. El massís, amb alçàries de fins a 600 m, forma part de les serres litorals catalanes. La vegetació, de característiques típicament mediterrànies, es troba relativament ben conservada si tenim en compte la gran pressió demogràfica de l’entorn traduïda en multitud d’urbanitzacions que no sempre posseeixen els serveis adequats. No es pot dir el mateix de la xarxa hidrogràfica, modesta i molt contaminada. Això no obstant, l’itinerari permet gaudir d’un paisatge equilibrat on els rics camps de fruiters (cirerers) i els conreus harmonitzen amb els boscos sovint exuberants. Malgrat la massiva industrialització del Baix Llobregat, aquests indrets conserven una gran riquesa agrícola especialitzada en fruita de qualitat.

Tornarem a casa als voltants de les tres de la tarda.