dissabte, 13 de febrer del 2021

Sant Salvador de les Espases (448 m)

Dissabte 13 de febrer de 2021

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 4 h (7,9 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la carretera C-55 fins al quilòmetre 7, situat després de passar la població d’Olesa de Montserrat, circulant en direcció a Manresa.

En aquest punt, trobarem a mà dreta (1) la pista que dóna accés a l’antic balneari de la Puda, punt on aparcarem els cotxes.

Itinerari: Començarem a caminar en direcció a l’antic balneari de la Puda fins a trobar, aproximadament uns 300 metres més endavant, un corriol (2) que per mà dreta s’enfila amunt.

Deixarem un sender a mà dreta (3) que es dirigeix al pla Fideuer. Al nostre davant ja podrem veure l’ermita, seguirem amunt en forta pujada fins arribar-hi. Visitarem l’ermita (4) i gaudirem de les seves espectaculars vistes (1 h 15 min) Amb Montserrat com a teló de fons, s’amaga, silenciosa, entre muntanyes abruptes tallades a pic.

Sant Salvador de les Espases és una capella documentada a partir el segle XIV, era l'antiga capella del Castell de les Espases, documentat des de l'any 985, i del qual només en resta el basament d'una torre circular. La darrera restauració va ser al 1985. Una llegenda vincula aquest castell a una batalla que hi hauria lliurat el comte de Barcelona Ramon Borrell, l'any 1003, contra els sarraïns: per ajudar al comte, Déu va enviar des del cel una pluja d'espases. En realitat, el toponímic de les espases prové pel terreny accidentat on es troba el castell.

Seguirem pel mateix sender en direcció est cap al turó dels Ducs. Aproximadament 100 metres més endavant agafarem a mà esquerra un sender (5) que marxa avall pronunciadament en direcció nord-oest.

En arribar al torrent de Sant Salvador el sender pren direcció oest i es torna més planer durant uns moments. Posteriorment superarem una petita pujada i desembocarem a una pista més ample i fressada (6) que seguirem cap a mà dreta i amunt. Arribats al coll de Sant Salvador (7) trobarem una cruïlla de camins. Seguirem el camí de més a l’esquerra que marca avall en direcció oest.

El camí  mor a una pista més ampla (8) que seguirem cap a mà esquerra tot planejant. Al coll de Can Tobella (9) ignorarem les pistes que ens arriben per mà dreta i per mà esquerra. Seguirem recte i avall.

Aproximadament després de 250 metres agafarem una pista a mà esquerra (10) que de manera planera marxa en direcció nord-est. El camí pel que veníem, mor a un altra pista més ampla i fressada (11) que haurem de seguir a mà dreta i avall. Arribarem just davant del balneari de la Puda (12) i enllaçarem amb un altra pista que seguirem cap a mà esquerra.

Seguint-la, arribarem sense més complicacions, al punt on hem iniciat la caminada.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/la-puda-sant-salvador-de-les-espases-65705698

Observacions: Dinarem al Restaurant Manel. c/. Pere Puig, 74 de Martorell. Tel. 93 775 23 87.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.