diumenge, 15 de maig del 2022

Santa Maria de Matamala (Les Llosses) per antics camins de ferradura (1.108 m)

Dissabte 14 de maig de 2022

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 3 h 30 min (9,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic per la C-17. Ens aturarem a fer el tallat a les 4 carreteres de Tona. Després seguirem en direcció a Vic i Ripoll.

Poc abans d’arribar a Ripoll, ens desviarem a l’esquerra i agafarem la carretera C-26 en direcció a Vilada i Berga, fins a Santa Maria de Matamala (Les Llosses) on aparcarem i començarem la caminada.

Itinerari: Sortirem des de la cruïlla de la carretera del nucli de Santa Maria de Matamala, en direcció nord, tot pujant per la pista que ens condueix al Mas el Lladré.

Passarem pel costat de la senyal R-177 Can Vinyal i ens dirigirem cap a l'esquerra, direcció Viladonja. Arribats al mas, on fan formatges, i derivats làctics, cal seguir l'antic camí de Viladonja que en una curta però forta pujada ens portarà fins un camí més planer.

Arribarem a una ampla collada, la Devesa de Cal Sastre, des d'on gaudirem d'una bonica vista amb el mas de Cal Sastre sota dels plans, i davant mateix, a l'altra banda del torrent la casa del Reixac i la Collada del Forn.

Continuarem per una pista en pujada que ens portarà fins el Camí Ral de Ripoll a Berga, just a la Collada de Camp de Pinyons, senyal R-172.

Anirem cap a la dreta d’aquest antic camí ral, deixant altres corriols i camins que surten a la nostra esquerra, i passarem per sobre la casa del Camps. El camí ral creua el rec i continua en una suau baixada direcció a la Collada del Forn. Deixarem a mà dreta el camí ample que porta a la casa del Reixac.

Arribarem a la Collada del Forn, senyal R-173, una autèntica cruïlla de camins. En aquesta collada es creuaven el Camí Ral de Berga a Ripoll i el Camí Ramader que des del Lluçanès pujava cap al Pla d'Anyella, sobre Toses. Des d'aquesta collada val la pena arribar-se a la casa del Forn, una de les més antigues de la comarca i previstes d'elements defensius. Per arribar-s'hi cal anar direcció Sant Esteve de Vallespirans, la casa es troba a poc menys de 10 minuts de la collada.

Continuarem en direcció a Santa Maria de Les Llosses, ara seguint el camí ramader direcció sud. Deixarem la pista per continuar pel Camí Ramader, que creua el rec i després ens porta fins la Font de Roques Blanques i més enllà la gran casa de Capdevila. Arribarem a Santa Maria de les Llosses, antiga parròquia, que juntament amb les de Palmerola, Viladonja, Vallespirans, Vinyoles, Sovelles i Matamala formen l'actual municipi de les Llosses.

Deixarem el Camí Ramader i ens dirigirem, creuant la carretera, al Pla de Capdevila, senyal R-178. Seguirem direcció Santa Maria de Matamala. Al final del pla deixarem la pista i agafarem un corriol a la dreta que ens portarà fins el rec i l'antic Molí de les Planes, creuarem el Rec de Corbera.

Un darrer esforç i arribarem al mateix nucli de Santa Maria de Matamala. Pocs metres més enllà retrobarem la carretera i l'inici i final de l'itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/santa-maria-de-matamala-les-lloses-per-antics-camins-de-ferradura-102815510

Observacions: Itinerannia ruta nº.2. Recorregut, insuficientment marcat, amb senyals grogues.

Dinarem al restaurant Dachs, Carretera C-26 Km.181,8 – Les Llosses, tel.: 689 75 54 45. https://restaurantdachs.com/

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.