diumenge, 8 de maig del 2022

Cim del Puig Estela, des de Vallfogona, pel coll de Canes i el camí ral (1.355 m)

Dissabte 7 de maig de 2022

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h (13 km)

Programa: Sortirem de casa l’hora esmentada i anirem per la C-17 en direcció a Vic, aturant-nos a fer el tallat a les 4 carreteres de Tona.

Després seguirem en direcció a Vic i Ripoll. Un cop a Ripoll, anirem en direcció a Olot fins arribar a Vallfogona de Ripollès.

Un cop a Vallfogona, podem aparcar al carrer Puig Estela, ben a prop de l'Ajuntament i a tocar d'un forn de pa i del restaurant on dinarem.

Itinerari: Sortirem de Vallfogona de Ripollès i agafarem el GR-3 (marques vermelles i blanques), en direcció nord cap a Sant Joan de les Abadesses just per sobre de la N-260a abans d’entrar al poble.

Travessarem la Solana del Castell fins a can Costa on el corriol en fila per sobre de la casa, pel Clot del Bover, amb petites feixes que encara conserven parets de pedra seca.

De seguida s’entra en l’antic camí que antigament els veïns feien servir per anar a Sant Joan, que conserva trams enllosats i un aixopluc a la paret del marge.

En uns 45 minuts s’arriba al coll de les Fonts de n’Orri en uns prats de pastura. Allà trobarem un pal d’Itinerànnia R5 i agafarem, a mà dreta, el PR-C-59 (marques grogues i blanques) per una antiga pista que va als plans d’en Mir amb una barraca de pastor al bell mig i el Taga i Sant Amanç al fons.

El corriol puja fins a la Creu de Can Civat des d’on, després de poder veure Sant Antoni i Sant Joan al fons, entrarem de nou al bosc de pins i seguirem el corriol que va carenejant amb lleugeres pujades.

Tot passat un quilòmetre creuarem la pista que puja des del rec de Plans. Al cap de poc, travessarem per sota de la línia elèctrica Eypesa al coll de can Vilaseca. Passada una bassa arribarem de nou per una pista, al collet de la Ramada, on agafarem la pista del mig, que, més planera, enfila fins al collet de la Fageda.

Entrarem en la fageda per un corriol que, uns quatre metres després, ens portarà al cim del Puig Estela (1.355 m), amb un vèrtex geodèsic i grans vistes.

Per tornar, vorejarem el pi, lleugerament a la dreta, tot seguint el filat que delimita un petit cingle i ens encarrila a un camí que baixa, dret i amb una bona pendent, fent ziga-zagues entre el bosc, durant mig quilòmetre, fins arribar a una pista que agafarem a l’esquerra.

Seguirem la pista fins al coll de Canes (1.120 m) i d’aquí, anirem per la carretera N-260a a la dreta, i més endavant agafarem en un camí que surt a la dreta i que segueix paral·lel a la carretera, (amb alguns trams per la mateixa carretera) fins arribar a Vallfogona. Aquest darrer tram són uns 4,5 km.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puig-estela-des-de-vallfogona-de-ripolles-102141116

Observacions: La excursió que us proposo ens portarà a Vallfogona, a un balcó del Baix Ripollès amb vistes a la Garrotxa i, en dies clars, fins al golf de Roses. Es tracta del cim del Puig Estela (1.361 m), a sobre mateix del Coll de Canes, on limiten els municipis de Vallfogona i Riudaura.

La ruta circular amb sortida i arribada al poble de Vallfogona té uns 13 km i es pot fer en poc més de 4 hores. Està en tot moment senyalitzada ja que es tracta de trams del GR-3 i del PR-C-59 que també forma part de la xarxa Itinerànnia.

Vallfogona de Ripollès està situat a la falda de les serres de Milany-Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt, que constitueixen l'espai natural més notable i representatiu del sistema Transversal, juntament amb el Collsacabra. Aquest territori es va declarar Espai Natural Protegit l'any 1992 per salvaguardar la seva flora i fauna. Antigament la via de comunicació més habitual entre Ripoll i Olot passava pel coll de Canes i Vallfogona de Ripollès. Actualment, però, la carretera que passa per Sant Joan de les Abadesses, més planera i menys revirada, concentra la major part del trànsit. Aquesta excursió ens descobreix una zona força solitària i plena d'encant, en un itinerari que concentra una gran varietat d'atractius: el nucli medieval de Vallfogona, les vistes que tenim des del capdamunt de la serra del Puig d'Estela, les fagedes, les masies històriques,...

A Catalunya, segons l’ICGC, tenim 4 cims amb el mateix nom de Puig Estela i que cal no confondre:

·         Puig Estela - 2.013 m (Pardines – Ripollès). Hi vàrem pujar el 1 de maig de 1998 i el 12 d’octubre de 2015. Aquí podeu veure les ressenyes: http://maifemcim.blogspot.com/1998/05/puig-estela-2007-m.html - http://maifemcim.blogspot.com/2015/10/puig-estela-2013-m.html

·         Puig Estela - 378 m (Girona – Gironès)

·         Puig Estela - 630 m (Amer – La Selva)

·         Puig Estela - 1.355 m (Vallfogona – Ripollès) que és el que pujarem ara.

Dinarem al restaurant El Forn, al carrer Puig Estela, 2 de Vallfogona de Ripollès, tel.: 972 70 35 68. https://restaurantcafeteria-el-forn.negocio.site/

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.