diumenge, 31 de juliol del 2022

Toses – Planoles: Romànic i natura a la Vall del Rigart (1.523 m)

Dissabte 30 de juliol de 2022

Primera sortida de la temporada 2022 / 2023

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h 30 min (14 km)

Desnivell: + 443 m / - 767 m (acumulats)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem fins a les 4 carreters de Tona on ens trobarem a fer el tallat.

Després seguirem en direcció a Vic, Ripoll, Ribes de Freser i Planoles, on deixarem la N-260 i anirem a l’esquerra en direcció al poble de Toses, on aparcarem a l’aparcament de la estació de la RENFE.

Itinerari: Iniciarem l'itinerari a l'estació de tren de Toses, molt a prop de la senyal R162. Creuarem la via de tren per l'antiga carretera i pujarem per un corriol que surt a l'esquerra. En pocs minuts ens enlairarem amb vistes sobre el poble de Toses a l'altra banda de la vall. Arribarem a la senyal R161 Baga de Toses i continuarem en direcció a Fornells, tot endinsant-nos dins l'ombrívol bosc. De tant en tant petits torrents que baixen de la Serra de Montgrony es creuen pel camí. Passat un d'aquests torrents arribarem a una pista ampla i de forta baixada que cal agafar uns 50 m per deixar-la després i endinsar-nos en una pineda per un estret corriol que desemboca a un bosc sense sotabosc. En aquest punt cal estar atents a les marques grogues i baixar pel corriol que en pocs minuts ens porta fins als prats del Torrent del Llop, on molt a prop trobarem la senyal R163 Antic camí de Castellar de N'Hug.

Baixarem per aquest camí mil·lenari i creuarem el riu Rigart ja a tocar a la carretera de Toses a Planés. Pujarem per aquesta carretera fins al nucli de Fornells de la Muntanya on trobarem la senyal R164. Val la pena apropar-se a l'església de Sant Martí i admirar el seu gran campanar de cadireta.

1 h 45 min – 4,4 km: Sant Martí de Fornells: Primitivament era una petita església amb una sola nau, pot ésser amb absis i la porta a la banda sud. Posteriorment la nau va ésser engrandida, suprimint l'absis i construint una nau més gran, com passa a Sant Julià de Vallfogona. Darrere el presbiteri hi ha la sagristia construïda sota el campanar. La part més antiga de l'església exteriorment és amb els carreus vists i l'afegit posterior arrebossat. L'interior està totalment arrebossat. La barana del cor, de ferro forjat, pot donar la data del segle XVIII, i hom pensa que la construcció del qual correspon amb l'ampliació de l'església.

Sortirem del poble per la Pujada de la Quintana. Al final d'aquesta pujada trobarem un camí a la dreta que planeja, retornant per sobre del poble, i ens situa a l'antic camí de Fornells a Dòrria. Seguirem aquest camí boscós fins a la carretera de Fornells. Cal seguir aquesta carretera per deixar-la, poc més amunt, i retrobar per sota l'antic camí. Finalment el camí retorna a la carretera quan aquesta s'uneix a la carretera N152. Seguirem la N152 en baixada fins la Polella on trobarem la senyal R165. Pujarem per l'antic camí que unia Espinosa amb Dòrria. En una curta però forta pujada ens situarem al mateix nucli de Dòrria, un dels pobles més alts de Catalunya, on trobarem la senyal R166. Val molt la pena visitar l'església de Sant Víctor on s'hi conserven unes interessants pintures romàniques.

2 h 45 min – 7,2 km: Sant Víctor de Dòrria: En un principi es considerava que l’església de Sant Víctor datava dels segles XI i XII però la descoberta, l’any 1997, de les pintures murals romàniques i l’estudi més acurat de l’estructura de l’edifici   permeten considerar que una part dels murs actuals són del segle X, quan es feu la primera consagració, i per tant, preromànics. Al llarg del temps l’església s`ha modificat i s’han afegit diversos elements arquitectònics com la torre del campanar.

Presenta  una única nau culminada amb un absis rectangular no diferenciat en la planta.  Posteriorment se substituí la coberta per un volta de canó, s’allargà la nau i es canvià la ubicació de la porta.

A l’exterior, al costat de l’accés actual, es conserven les  restes de la porta original, amb forma d’arc de ferradura.

L’any 1997 foren descobertes les pintures murals romàniques i a l‘any 1998 s’inicià la a primera fase de restauració.  L’aspecte actual és el testimoni “real” que ens ha quedat del passat romànic de l’església.  Les pintures murals daten del segle XII. La zona central de la volta de l’absis quadrangular està presidida per una “Maiestas Domini”, a l’interior d’una màndorla  ovalada envoltada pels signes dels quatre evangelistes i una tríade d’àngels per banda, tot això, envoltat, a la vegada, per una sanefa geomètrica.  Al dessota de la sanefa  es pot veure l’agrupació d’apòstols en posició frontal, envoltada, per una altra sanefa decorativa diferent.   A la volta de la nau trobem la “Maiestas Mariae” asseguda amb l’Infant; a cada costat hi ha dos àngels que sostenen la màndorla enmig dels qual apareix la imatge d’un profeta.  El frontis de l’arc triomfal presenta imatges de possibles temes zodiacals.  També es van descobrir, a la capella lateral dreta, les restes d’una pintura al tremp d’època posterior, amb la imatge de dos personatges en un fons estrellat.

Abandonarem Dòrria per la carretera que hi porta, aquest tram coincideix també amb el GR-11. Ràpidament baixarem fins al fons del barranc on seguirem l'antic camí que unia la Vall de Ribes amb la Cerdanya. Tot i trobar-nos a la solana, el camí creua varis torrents que baixen directament del Puig de Dòrria i que fan el sender més fresquívol.

Les vistes sobre les muntanyes i els pobles de la vall del Rigart, coneguda popularment com a Vall Fosca, són espectaculars. Desprès de creuar el Torrent de Lena el corriol per on anàvem esdevé un camí més ample que en pocs minuts ens porta fins la senyal R148 Serrat del Mestre. Baixarem direcció a Planés per la pista encimentada que passa pel costat del dipòsit d'aigua.

Creuarem la carretera N152 i continuarem baixant passant per l'església romànica de Sant Marcel fins a la Font dels Burros.

4 h 15 min – 12,7 km: Sant Marcel de Planés: Consta d'una sola nau capçada amb un absis d'arc de ferradura, a l'interior, però de planta semicircular, a l'exterior. Tots dos espais s'enllacen per un arc triomfal. Sobre aquest arc descansa el campanar de cadireta de dos ulls. Al Museu Nacional d'Art de Catalunya hi ha l'ara i el frontal de l'altar.[1] Adossada a la part de ponent a l'extrem de la nau, hi ha una gran casa de pagès que en un altre temps havia estat la rectoria. La coberta ha estat reformada per lloses de llicorella antiga.

El lloc de Planés apareix documentat per primera vegada l'any 919, en un escrit on el rei Lotari donava un alou i l'església al monestir de Sant Joan de les Abadesses. El bisbe Oliba la consagrà entre els anys 1018 i 1046.

Cal baixar pel Camí de la Coma i després pel Camí de la Font. En aquest punt trobarem la senyal R149 Planés. A través d'unes escales, arribem a l'antic camí de Planoles. Entrarem a Planoles pel Camí de la Baronia, on trobarem la senyal R150. Continuarem per l'antic i estret carrer Major i baixarem pel carrer de l'Església. Finalitzarem l'itinerari a l'església romànica de Sant Vicenç de Planoles.

4 h 45 min – 14 km: Sant Vicenç de Planoles: Enmig del nucli de Planoles hi ha l'església de Sant Vicenç que és un notable edifici romànic restaurat a les darreries del segle xx. Inicialment era una esglesiola d'una nau, amb un absis semicircular ornat amb un fris d'arcuacions de tipus llombard, sense lesenes. La volta de canó és reforçada amb cinc arcs torals i l'absis és cobert en quart d'esfera. Conserva dues finestres absidals de doble esqueixada, la de migjorn cegada per l'afegit del cos de la sagristia que fa de base al campanar de torre d'estil barroc. Al segle xviii es va ampliar amb una segona nau, part de la qual correspon a un antic atri de l'església romànica que, amb l'última restauració, s'ha recuperat, tot i que sembla que desvirtuant-ne les característiques de l'original. Una de les columnes del porxo és romànica i les altres dues han estat fetes imitant-ne l'estil.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/toses-planoles-romanic-a-la-vall-del-rigart-109278973

La tornada la farem en tren. Hauríem d’agafar el tren que passa per Planoles a les 14:25 h i arriba a Toses a les 14:40 h (15 minuts de trajecte)

Observacions: Itinerari amb belles vistes sobre els pobles i les muntanyes que envolten la vall del Rigart que combina natura amb la descoberta del seu valuós patrimoni romànic. Durant el recorregut podem visitar fins a quatre esglésies romàniques.

Ruta nº. 13 d’Itinerannia, senyalitzada amb senyals grogues.

Dinarem al Restaurant Anna de Ventolà, tel.: 972 72 72 60.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.