diumenge, 5 de maig del 2024

Per les muntanyes de Prades: De Farena a la Mola d’Estats o d’Estat (1.120 m)

Dissabte 4 de maig de 2024

Ubicació: Comarques del Baix Camp i de la Conca de Barberà.

Temps aproximat: 6 h (14,1 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 en direcció a Martorell i Vilafranca del Penedès. Passat Vilafranca del Penedès ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès.

Després seguirem i agafarem la AP-2 en direcció a Lleida fins a la sortida 11 que anirem en direcció a Valls. Passat Valls anirem en direcció a Picamoixons, La Riba i, finalment Farena.

Deixem el cotxe a l´entrada del poble de Farena, a la zona d´aparcament que hi ha.

Itinerari: (620 m) - Farena. Començarem a caminar cap a l'oest, seguint la carretera asfaltada.

(600 m) - Camí. Deixarem la carretera en un revolt de 90º a l'esquerra i seguirem pel camí que porta al mas d'en Toni (O), entre pins. Poc abans haurem passat per un camí a la dreta que està marcat com el PR C-20.

(640 m) - Sender. El camí es converteix en un sender i arribarem a un trencall. Cap avall aniríem al Toll de l'Olla i al Mas, nosaltres seguirem recte pel camí (O), trobarem alguna marca verda i blanca de sender local amb el que enllaçarem.

(660 m) - Mas d'en Toni. Sortirem a un camí a prop del Mas, seguirem breument per aquest camí que ens portarà cap al nord. Començarem la pujada.

(670 m) - Fita. Abandonarem el camí per un sender que surt per l'esquerra, marcat amb una fita. Anirem trobant fites durant tota l´ascensió fins al coll de la Caldereta. La pujada és pronunciada, però anirem guanyant alçada ràpidament. Cap al final, girarem al nord-oest i travessarem algunes tarteres.

(1.040 m) - Coll de la Caldereta. Seguirem cap a l'est per la pista, aquí enllaçarem amb el GR-171.

(1.055 m) - Sender. Abandonarem la pista per un sender que surt a la dreta (E), marcat amb un pal indicador, seguirem sense deixar el GR. Ara vindrà el tram més costerut, que ràpidament ens portarà al cim després de passar per la cova Fumada i fer una fàcil grimpada.

(1.120 m) - Mola d'Estats. Impressionants vistes des del cim, arribarem a veure els Pirineus nevats al fons. La Mola dels Quatre Termes, o Mola d'Estat, és un tossal que es troba a les muntanyes de Prades, entre Vimbodí, Poblet i Montblanc, a uns 1.200 m en línia recta del refugi dels Cogullons. La seva altitud és de 1.120 metres sobre el nivell del mar; és, per tant, una de les principals altures de la serra, tot i que a prop d'ella hi ha punts amb una cota superior i té, per tant, una prominència baixa. Està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

S'hi accedeix pel sender de gran recorregut GR-171, que hi passa a tocar. El seu nom prové del fet que a uns 300 m al sud de la mola convergeixen els termes de quatre municipis: Montblanc (o, antigament, Rojals, quan era independent de Montblanc), Vimbodí i Poblet (abans Vimbodí), Mont-ral i Prades, al punt anomenat "Taula dels Quatre Batlles". Seguirem la ruta en direcció Est.

Creus. En un sortint al costat de la Mola d'Estats trobarem tres creus sobre el precipici. Sortirem altre cop al camí que ràpidament ens portarà a la pista de Rojals (E), seguint els senyals del GR.

Taula dels Quatre Batlles. Taula ubicada al punt que coincideixen els termes municipals de quatre pobles. Diu la tradició que, quan calia fer una tallada de pins, els quatre batlles es reunien en aquest indret per a pactar els termes de la tala, ja que alguns boscos eren compartits. Seguirem ara cap al nord per la pista.

(1.100 m) - Encreuament. Arribarem a una cruïlla de pistes, abandonarem la que portaria a Rojals, nosaltres seguirem baixant pel GR, en direcció als Cogullons (E).

(1.030 m) - Refugi dels Cogullons. Després de passar una cruïlla, arribarem als voltants del refugi, que queda a la nostra esquerra dalt d’un turó. Nosaltres seguirem cap a l'est, pel GR.

(995 m) - Desviament. Abandonarem el GR, que continua cap al nord, per un sender que surt a la dreta. Ara caminarem pel PR.C-20 (E), que ja no abandonarem fins a Farena.

(770 m) - Camí. El camí desemboca a una pista que ens portarà fins a La Bartra (S), sempre seguint les marques del PR.

(730 m) - La Bartra. Passarem pel costat de la casa i continuarem cap a Farena. La Bartra és un indret amb una llarga història que es remunta a l'època neolítica i dels ibers. A l'edat mitjana s'edificà un convent, sobre les runes del qual s'hi assentà, en el segle XVIII, la pagesia de muntanya, que hi va romandre fins a la dècada dels seixanta del segle passat. El petit llogaret format per cinc famílies, va quedar deshabitat i progressivament s'anà deteriorant. Divuit anys després, es va iniciar una nova etapa, en restaurar-se’n una part i tornar-hi a viure, practicant l'agricultura ecològica.

Cal seguir sempre el PR, ja que ens creuarem un parell de cops amb la pista, però tot està perfectament senyalitzat.

(620 m) - Farena. Després de salvar una darrera pujada en fort pendent, arribarem en baixada fins al poble. Fi de la ruta.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/per-les-muntanyes-de-prades-de-farena-a-la-mola-destats-169676152

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/6636321801b656627b4f2fb4

Observacions: Ruta per les muntanyes de Prades que ens portarà a la Mola d'Estats des de Farena, pujant de forma força directa, per tornar fent una volta per la Bartra.

Farena és una localitat situada al municipi de Mont-Ral, a la comarca d'Alt Camp. A uns 13 quilòmetres del centre urbà de la Riba. El tram de carretera entre la Riba i Farena és un paratge natural molt destacat per la flora.

Farena és a les muntanyes de Prades, a una altitud d'uns 620 metres. El nucli urbà presenta el desnivell característic d´un poblet de muntanya, amb pujades i baixades. El monument d'interès històric principal és l'església romànica de Sant Andreu, del segle XII. El riu Brugent, al seu pas per Farena, acostuma a portar aigua i atrau força banyistes. El 10 d'octubre del 1994 hi va haver una riuada que va desfigurar completament el paisatge natural del riu Brugent.

Vàrem pujar a la Mola d’Estats, per un altre recorregut, el 1 de desembre de 2022, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: https://maifemcim.blogspot.com/2022/12/mola-destats-o-destat-1120-m.html i el 23 de febrer de 2002, vàrem pujar a la Mola dels Quatre Termes, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: https://maifemcim.blogspot.com/2002/02/mola-dels-quatre-termes-1120-m.html

Dinarem al restaurant Cor de Prades, Ctra. de la Mussara, 34, Mont-ral, tel.: 609 17 09 16 i 877 00 12 74.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.