diumenge, 14 de juliol del 2024

Pels veïnats de Pardines sota l'ombra de Serra Cavallera (1.553 m)

Dissabte 13 de juliol de 2024

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h (10,3 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’AP-7 per enllaçar amb la C-17 en direcció a Vic. Ens aturarem a fer el tallat a les 4 carreteres de Tona.

Després seguirem, passarem  Vic i anirem direcció a Ripoll, Campdevànol, Ribes de Fresser i Pardines, on aparcarem.

Itinerari: L'itinerari s'inicia a la Plaça del Padró, molt a prop de la senyal R130 Pardines. Passarem pel que havia estat l'antic castell de Pardines, al costat mateix de l'església de Sant Esteve. Ambdós edificis formaven part de les antigues muralles que encerclaven el nucli medieval del poble. Aquest fet es pot apreciar en l'absis romànic de l'església, que juntament amb el campanar havien tingut funcions de torre de defensa.

Baixarem pel carrer Major i seguirem pel carrer de Camprodon, on trobarem la senyal R131 Camí Ramader. Seguint aquest antic camí baixarem en direcció al fons de la vall, passant pel petit veïnat dispers de Llavanera. Creuarem el riu Segadell pel pont del Molí d'en Roca on trobarem la senyal R121 Vilaró.

Ens dirigirem en direcció a la masia de Vilaró on girarem a l’esquerra, tot seguint el camí ramader que ens portarà, després d'una forta pujada, fins al nucli de Puigsac, on trobarem l'església romànica de Santa Magdalena.

Deixarem enrere Santa Magdalena i, trobarem l'encreuament R213. Sobre can Roca continuarem caminant pista amunt, en la direcció que indica Sant Martí d'Ogassa, deixarem el gran mas de Can Roca a la nostra esquerra.

Poc més amunt, abans de creuar un torrent, abandonarem la pista per continuar pel camí ramader que s'enfila per prats i recupera de nou la pista per on pujàvem més endavant. Continuarem amunt per la pista fins a un  nou encreuament R214 sobre l’estany de can Roca, seguirem la direcció de la banderola de l'itinerari 14 del parc natural que ens indica el camí per anar al Pla de l'Estany i al Pou de Glaç. Aquest nou camí, ample, que en pocs minuts ens portarà fins al Pla de l'Estany on, enclotat, trobarem l'estany de Can Roca. Una cartellera ens informa sobre els importants valors ecològics que tenen aquestes zones humides. Per visitar el pou de glaç cal dirigir-se a la riba oposada de l'estany per un corriol.

Al final de l'estany, seguirem la ruta sempre fixant-nos amb les marques grogues, anirem fins a la font de Baix (amagada entre l’herba i poc interessant), tornarem enrere i girarem a l’esquerra fins a trobar un nou encreuament R215 Pla de Sinan just en un revolt de la pista ampla que baixa de la Portella d'Ogassa.

Seguirem direcció Pardines. Cal baixar per aquesta pista paral·lela al Torrent del Vilaró. Més endavant, abandonarem la pista per un camí que surt a l'esquerra i que creua el torrent. En una curta però forta pujada arribarem al Coll de Bac i poc més amunt a les restes d'una cabana per al bestiar.

Començarem a baixar per la Serra de Can Dulsat. En una zona oberta el camí gira cap a l'esquerra i s'endinsa en un ombrívol bosc. La baixada per aquest camí és ràpida, fent ziga-zagues, i ens condueix fins a uns plans sobre la casa de Can Dulsat, on trobarem una segona cartellera, aquesta amb una taula d'orientació.

Continuarem per la carena i baixarem ràpidament fins a trobar la pista cimentada d'anar a la casa de Can Dulsat. Pocs metres més avall ens creuarem amb la carretera del Vilaró. En aquest punt, la ruta es dirigeix cap a la dreta, passant per les cases de Vilaró, on seguirem un camí que baixa cap al pont del Molí d'en Roca, on retrobarem la senyal R121. Finalment refarem el camí d'anada, ara en pujada fins a Pardines, inici i final de l'itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pels-veinats-de-pardines-als-peus-de-la-serra-cavallera-177302268

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/66926ed6e9c619543eef6f81

Observacions: Itinerari pels veïnats de Pardines i les planes de pastura, situades al vessant nord de Serra Cavallera. Com elements d'interès, destacar l'església romànica de Santa Magdalena de Puigsac, del segle XII, l'Estany de Can Roca i les restes d'un pou de glaç. Ruta nº. 9 d’Itinerannia senyalitzada de color groc i amb força cartells indicadors.

Dinarem al restaurant Can Manel, Carrer Camprodon, 4, Pardines, tel.: 972 72 90 92.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.