dissabte, 11 de setembre del 2004

Pic de Vidals i Pic Tort (2.902 m. i 2.886 m.)

Dates: divendres 10 i dissabte 11 de setembre de 2004

Hora de sortida: 2/4 de cinc de la tarda de divendres.

Programa: Marxarem el divendres dia 10 de setembre a 2/4 de cinc de la tarda direcció Pont de Suert i d’aquí a la vall Fosca, Cabdella i la pressa de Sallent. Dormirem en un hotel de la Vall Fosca.

Ubicació: Comarca del Pallars Jussà.

Temps aproximat: 7 h.

Dificultat: Difícil.

Desnivell: 758 m

ITINERARI: Del telefèric s’agafa un sender ben marcat (noves indicacions) que després d'una petita baixada, s'enfila pel vessant E de la vall fins a trobar una nova via fèrria. Des d'aquí veurem a l'esquerra, mig amagat l'estany Tort. Hem de continuar cap a la dreta, seguint la via mig centenar de metres per agafar tot seguit un camí a l'esquerra que en una darrera pujada ens porta fins al refugi.

Sortim del refugi de la Colomina i voregem el llac pel costat O. Als 15 minuts agafem un caminet que s'enfila a un petit turó i descendeix per l'altra banda a l'estany de Mar. En aquest punt deixem el camí principal per enfilar-nos decididament en direcció NO per una coma herbosa amb alguns despreniments. Arribats a un collet seguim la carena cap al N, deixant un promontori a l'esquerra i descendint a un nou coll just al peu del pic dels Vidals, a tocar de l'estany Vidal d'Amunt. Al davant tenim la cresta que ens conduirà al pic. Es tracta d'un fort pendent a voltes herbós a voltes pedregós, quelcom feixuc de pujar, que, flanquejant les darreres dificultats pel costat E, ens porta fins al pic.

Després de gaudir de l’esplèndid panorama baixem en direcció O cap a la collada de Carboners per una fàcil cresta formada per grans blocs de pedra. Un cop arribats a la collada enfilem la pujada al pic Tort, que es guanya sense dificultats seguint la mateixa cresta. El cim està format per immensos blocs granítics que li donen un aspecte molt esvelt.

Per tornar al refugi baixem als estanys Vidals d'Amunt, passant entre ambdós i seguint aigües avall per l'esquerra del torrent. El camí, un xic perdedor tot i les fites que de tant en tant anem trobant, voreja un nou llac i ens porta fins a un pont que creua el desaigua de l'estany Vidal, a un punt on entronquem amb el camí que ve de l'estany Tort. Aquí veurem noves fites que en direcció E i vorejant l'estany pel costat S, ens porten a través d'un collet a l'estany de la Colomina de Dalt, i d'aquí, per un nou collet, al refugi.

HORARIS:

LLOC                           ALÇADA (m.) TEMPS PARCIAL TEMPS TOTAL
E. Gento (telefèric)            2.144                  0 h 00 m           0 h 00 m
Bifurcació estany Tort        2.280                  0 h 30 m           0 h 30 m
Refugi de la Colomina       2.395                  0 h 30 m           1 h 00 m
Estany de Mar                   2.450                  0 h 30 m            1 h 30 m
Collet                                 2.640                  0 h 30 m            2 h 00 m
Coll                                    2.690                  0 h 10 m            2 h 10 m
Pic del Vidals                    2.902                   0 h 50 m            3 h 00 m
Collada Carbonera           2.815                   0 h 30 m            3 h 30 m
Pic Tort                             2.886                   0 h 20 m            3 h 50 m
E. Vidals d'Amunt             2.690                   0 h 40 m           4 h 30 m
E. Vidal (pont)                  2.475                   0 h 40 m            5 h 10 m
E. Colomina de Dalt         2.440                   0 h 25 m            5 h 35 m
Refugi de la Colomina      2. 395                 0 h 25 m             6 h 00 m
Telefèric                           2.144                   1 h. 00 m            7 h. 00 m

Observacions: Excursió circular que partint del refugi de la Colomina ens permet visitar dos dels pics menys freqüentats de la regió. Sense tenir dificultats especials es tracta d'un itinerari que transcorre en la seva major part fora de camí. Els pendents són bastant acusats, tant a la pujada com a la baixada, i degut a la mena de terreny (herbós i pedregós) es fan una mica incòmodes.

Des de tots dos pics gaudirem d'una esplèndida vista del cims i llacs de la regió, des del Subenuix al Mainera, passant pel Peguera i el Tuc de Saburó. I molt més enllà els massissos dels Besiberris i de la Maladeta.