dilluns, 31 de gener del 2011

Del coll de la Carrasqueta a la cova de les Avellanes (1.217 m.)

A peu per un massís singular: Ports de Besseit

dissabte 5 de febrer de 2011

Ubicació: Comarca del Baix Ebre.

Temps aproximat: 5 h. 30 m.

Desnivell: 250 m. (acumulat: 1.030 m.)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada. Anirem per l’autopista fins a la sortida de Tortosa. Pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Baix Camp. Passarem Tortosa i seguirem amb cotxe fins a Roquetes. Carretera de Roquetes al Reguers (T-342). Trencall a l’esquerra per pujar al Montcaro, (20 km. alt. 1.447 mts.) Font del Caragol i monument a la cabra salvatge. Magnífiques panoràmiques de la Vall de l’Ebre. Trencall a la dreta, a l’esquerra trobarem la carretera que condueix al cim de Caro, continuarem per la dreta, passant per la urbanització dels Ports, deixant a la dreta el restaurant Pous de la Neu, el refugi de Caro (UEC) i a l’esquerra el restaurant de l’Esquirol. Trencall a l’esquerra on trobarem la cruïlla amb el camí Forestal (Fredes - Besseit), agafarem aquest camí forestal. Coll de la Carrasqueta (1.100 mts.), deixarem el cotxe a l’esplanada per iniciar l’itinerari a peu.

Itinerari: 00.00 hores: Coll de la Carrasqueta (1.100 mts.), anirem pel sender marcat com a GR-7, direcció a Fredes SE 00.30 hores:Coll dels Pallers (1.210 mts.) esplèndides vistes del Delta de l’Ebre, el Montsià, Vinaròs i Peníscola al SE. Seguirem pel GR-7 direcció S, fins la Cova del Vidre. Durant el trajecte podrem observar els barrancs de Cova Pintada, d’Orió i de Barretes amb forts desnivells, el sender transcorre tortuós. Podrem observar les ombries d’Avellaners i Teixos, aquest últim indicador d’una climatologia diferent a l’actual.

01.45 hores: Cova del vidre (1.060 mts.), s’han trobat restes d’utensilis del neolític, cova que encapçala el barranc de Barreteres. Direcció SW seguirem pel sender GR-7, aquest cop ens portarà per un camí forestal fins a la font de la Llagosta.

02.15 hores: Font de la Llagosta (1.020 mts.), aflorament d’aigua important, hi ha construïdes vàries basses per recollir l’aigua, la font la trobem al final de l’última bassa. A 70 mts. aproximadament deixarem el GR-7 per agafar un altre sender marcat amb vermell, hi ha que fixar-se bé en l’entrada direcció NW.

02.50 hores: Coll de l’Embarronat (1.217 mts.) direcció NE el Marturi (1.348 mts.) al S la Mola del Boix (1.340 mts.), al N la Mola de Catí (1.325 mts.) i al NW les Gúbies de Regatxol (riu Ulldemó) i la comarca del Matarranya. Direcció SW continuarem sense deixar el sender fins trobar una cruïlla, agafarem el sender de la dreta direcció NE, indicador a Cova Avellanes, baixarem per la drecera.

02.55 hores: A la dreta direcció NE prendrem el sender senyalat amb vermell fins a Cova Avellanes, pujarem suaument paral·lels al Marturi per la vessant NW.

03.30 hores: Arribarem a un Coll (1.200 mts.) aproximadament. La drecera gira direcció E per uns bancals. Planejant iniciarem el descens fins els Bassis o font del Marturi (1.170 mts.) aproximadament.

03.50 hores: Font del Marturi, a l’estiu raja molt poc. Deixarem els Bassis a la dreta, no hem d’agafar la drecera que puja direcció NE, ens portaria al Marturi, agafarem la drecera direcció N i baixarem directes a Cova Avellanes (1.000 mts), fort desnivell.

04.40 hores: Cova Avellanes al Coll de la Carrasqueta pel camí forestal (Fredes – Besseit - Caro), direcció NE, 2 km. aproximadament.

05.30 hores: Coll de la Carrasqueta, fi de l’itinerari a peu.

Observacions: Aquesta ruta a peu ens permetrà gaudir de la vessant E, del Massís del Port, amb vistes panoràmiques a la Vall de l’Ebre, el seu Delta i a la Mediterrània, recorrent un tram del GR-7, per a després passar a la vessant W, on creuarem per les ombries de boscos de pi, amb panoràmiques a l’interior del Massís i a les terres de la comarca de Matarranya (Terol). Una proposta de fer una excursió supèrbia als Ports, un paisatge de fantasia, un retaule de meravelles de roques altives i capritxoses, amb vistes excepcionals al mar i al Delta, petits camins ens descobriran els seus secrets. Dinarem al restaurant Pou de la Neu (al costat del refugi del Caro) Tel. 977 26 75 75. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.