divendres, 6 de maig del 2011

Turó de Séllecs (535 m.)

dissabte 14 de maig de 2011

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Maresme.

Temps aproximat: 3 h. 30 m. (12,2 Km.)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada. Anirem a agafar la Ronda Litoral de Barcelona, per seguir per l’autopista C-31 (del Maresme). Agafarem la sortida 99 per incorporar-nos a Autopista de La Roca/C-60 en direcció a Argentona/Granollers/E-15/AP-7/Girona. Agafarem la sortida 1 i a la rotonda agafarem la primera sortida on cal prendre la carretera C-1415c en direcció a la Roca del Vallès i trencar a l'esquerra, després d'Argentona, per la BV-5106 fins a Òrrius.

Itinerari: La ruta la començarem a la plaça de l’església d’Òrrius, situat a 9 quilòmetres de Mataró. Al seu nucli antic en destaca l’església parroquial de Sant Andreu d’origen preromànic i ampliada per última vegada al segle XVI.

Des de l'absis de l'església surt el c/. Major que seguirem, per continuar pel c/. de les Olives i més endavant, a la dreta agafarem el c/. Camí de Sant Bertomeu en forta pujada. En un giravolt de 350º (amb uns contenidors d'escombraries) agafarem un sender que puja recte.

Pujarem directament per l’antic camí de Sant Bartomeu fins arribar a l’ermita romànica i el seu campanar restaurat. D’aquí seguirem fins a la font de Sant Bartomeu on aprofitarem per fer la parada de l’esmorzar.

La represa del camí conduirà novament a l’ermita de Sant Bartomeu per després pujar cap a Séllecs.

D'aquí surten diverses pistes forestals. Cal agafar-ne la més planera que es dirigeix cap a l'oest i que té una cadena de ferro. Continuarem per la pista fins el coll de Sant Bartomeu de Cabanyes, un bon nus de comunicacions i confluència del GR-92, del PR-C 36 i de la ruta del Merdià Verd.

Als 0,90 km, se surt a una altra pista que s'agafa a mà esquerra (E) de pujada. La pista gira al sud i, 120 m després, se segueix per una altra que surt a la dreta i voreja el turó de la Cabana del Moro per llevant. Es desemboca a un altre trencall (km 1,18) i es fa cap a l'esquerra (SE).

200 m més amunt (460 m.), s'és sota el turó de Mataró (altres fonts l'anomenen turó del Castell). Es troba una bifurcació: s'agafa la pista de la dreta (NO) tenint en compte que després es tornarà per la de l'esquerra.

De camí passarem per un antic pou de pedra i les restes dels murs de l’antiga era de Can Cabanyes. Des d’aquí podrem gaudir del paisatge format pel massís de Séllecs, unes muntanyes que s’estenen entre Sant Mateu i la Serra d’Ameia, formades per tres turons: turó del Castell o de Mataró (506 m.) amb una torreta de vigilància; turó Gros o de Séllecs (535 m.) amb restes d’un poblat ibèric; i turó Rodó (530 m.) amb un vèrtex geodèsic.

La pista puja al turó de Mataró dirigint-se primer cap al NO i girant després cap al S. Es passa el turó (506 m.), on hi ha una torre de guaita forestal. L'indret és un mirador natural que abasta els petits pobles de la contrada.

Se segueix a migdia fins a un coll (490 m.) situat al nord del turó de Séllecs i es continua cap al sud tot pujant suaument i deixant una altra pista a l'esquerra (SE) que es prendrà de tornada.

Es flanqueja l'obaga occidental del turó i s'arriba a una nova bifurcació (513 m.). S'agafa a l'esquerra de la pista (E) un corriol que puja al turó de Séllecs.

Turó de Séllecs (535 m.). Altres fonts l'anomenen turó Gros i, fins i tot, del Castell de Séllecs. Es volta seguint les restes de la muralla de l'antic poblat iber. Al sud s'albiren les antenes de televisió i els repetidors situats al turó Rodó, on es dirigeix la ruta.

Es torna a la pista i se segueix en direcció sud passant per un altre coll (502 m.) situat al sud del turó de Séllecs tot deixant a l'esquerra una zona d'escalada.

A dalt, la paret de Séllecs, escola d’escalada, permet contemplar el paisatge i gaudir de l’entorn, un indret magnífic i únic. A més, davant l’horitzó, es pot albirar el Turó de Mata i potser fins hi tot és possible que el sol del migdia deixi entreveure l’aigua platejada de la Mediterrània.

S'arriba al turó Rodó (530 m.), on hi ha instal·lades unes antenes. La tornada es fa amb l'alternativa de voltar per llevant tant el turó de Séllecs (del coll sud al trencall corresponent) com el de Mataró o del Castell (del coll nord al trencall corresponent) pel vessant contrari al que s'ha recorregut en pujar.

Ja de tornada, recularem fins la pista per anar fins el Turó Rodó (530 m) marcat amb un vèrtex geodèsic i unes quantes antenes. La pista principal passa pel costat mateix del cim i baixa donant la volta a la muntanya fins a Can Tarascó, a la confluència amb la pista de Can Boquet (Vilassar de Dalt). Caldrà seguir una mica la pista i desviar-se per anar baixant enmig de boscos canviants, passant primer a prop de Ca la Mort i després sempre avall direcció a Can Prat fins arribar al torrent. Cada vegada el camí es torna més civilitzat i això significa l’arribada al final del recorregut amb la tornada a Òrrius per la part del nucli antic fins arribar de nou a la plaça de l’Església.

Observacions: Dinarem al restaurant El Portalet de Granollers. Carrer Portalet, 14-16, Granollers Tel. 93 879 11 71‎.

Per veure la crónica, clica aquí: http://molinsdeferro.blogspot.com/2011/08/turo-de-cellecs-o-sellecs.html