dijous, 1 de setembre del 2011

Montfalgars (1.610 m.)

Dilluns 5 de setembre de 2011

Hora de sortida: 9 del matí a Rocabruna, punt de sortida de l’excursió.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Programa: Arribem a Rocabruna des de Camprodon. Venint de Camprodon la pista que hem de prendre surt del marge esquerra de la carretera. Rocabruna és un poble molt petit i per tant és molt fàcil trobar el rètol que ens indica el camí. En realitat el rètol ens indica el Coll d’Ares i no el Montfalgars, però el camí es el mateix fins gaire be el final de la nostra ruta.

Itinerari: Aparcarem els cotxes al marge de la carretera i seguirem la pista forestal cap amunt. És un camí sense dificultats (pot fer-se perfectament en cotxe) i no hi ha perill de perdre’s ja que està assenyalat amb marques blanques i grogues el que fa difícil equivocar-se. A poc més d’un quilòmetre trobarem el trencant que ens indica el camí del Cortal. Hem de seguir a l’esquerra i no prendre aquest trencant (a més una clara senyal ens indica que és un camí particular).

Després de passar aquest trencant trobarem dos més a l’esquerra, aquests però no donen lloc a dubte ja que només cal seguir la pista principal, poc després la pujada es suavitza. Pel camí trobarem un brollador d’aigua a la dreta del camí (a uns 3 km de la sortida) i unes quantes torrenteres.

Arribarem a les antigues mines. L’únic que es veu és un petit edifici en ruïnes a l’esquerra i a la dreta (i ja fora del camí) un parell d’edificis més. Es tracta d’unes mines d’origen romà.

Seguirem el camí tot travessant un petit rierol i les marques blanques i grogues ens indiquen que hem de deixar la pista per pujar muntanya amunt fins el Coll de Vernadell.

La pujada no és complicada i es fa per una petita senda. Només cal seguir els senyals per arribar al coll sense gaires problemes.

Una vegada arribem al coll ja ens trobarem amb una tanca. La tanca té un pas just al costat de la marca fronterera 520 i la creuarem. Haurem de prendre direcció nord (si anem al sud podem anar a Coll de Malrem i més enllà el Comanegra i el Pic de les Bruixes tot seguint la carena). Ens trobarem amb una bifurcació. Hem de prendre el camí que puja (el de la nostra esquerra), hi ha una drecera just en aquest punt però és difícil de veure (es veu millor al tornar) i no ens estalvia gaire camí. Així tornarem a caminar per una pista i seguirem pujant lleugerament fins que trobem un senyal vermell i groc que ens assenyala que hem de sortir del camí i deixar-lo a la nostra dreta (veurem la indicació pintada en un abeurador metàl·lic que està al marge esquerra del camí). Si seguíssim el camí aniríem al Coll d’Ares.

Arribats a aquest punt ja veurem clarament el cim del Montfalgars i els senyals (pintats a estaques clavades a terra) ens indiquen clarament per on hem d’anar. Al començament de la pujada trobarem una tanca a la nostra esquerra i l’haurem de travessar (hi ha un punt per on es trencada) tot seguint els senyals.

La pujada es fa forta en aquest punt i l’últim quilòmetre ens l’hem de guanyar, comencem a ascendir entre dues tanques i podem anar parant per veure el paisatge que des d’aquest punt és realment admirable.

Poc abans d’arribar al cim podrem contemplar una bona vista del Canigó abans d’endinsar-nos en un bosc de petits avets que té un gran encant. Llàstima de la línia d’alta tensió que passa una mica més enllà del cim…

Entre mig dels avets trobem el punt geodèsic que ens marca el cim del Montfalgars. La tornada a Rocabruna la farem pel mateix camí per on hem pujat. El camí, ara de baixada, ens porta a Rocabruna en poc més d’una hora i mitja.

Localització Temps Distància Alçada
Rocabruna 0h 00m 0,00 km 960 m
Camí del Cortal 0h 30m 1,20 km 1.098 m
Les Mines 1h 15m 4,50 km 1.275 m
Coll de Vernadell 1h 50m 4,90 km 1.370 m
Montfalgars 2h 30m 6,60 km 1.610 m
Rocabruna 4h 30m 13,20 km 960 m

Observacions: Aquesta és una ruta sense gaire dificultat. Surt de Rocabruna i arriba al cim de Montfalgars, passant a prop d’una antiga mina i pel coll de Vernadell. L’explotació de la mina es remunta a l’època romana i ha estat explotada durant l’Edat Mitjana i durant diferents períodes fins a la segona meitat del s. XX. De la mina se n’ha extret galena argentífera i minerals de coure i més recentment baritina.

La passejada comença amb una pujada que es suavitza a poc més d’un quilòmetre de la sortida. Passada la mina deixarem la pista i la pujada es fa més forta. Veurem els senyals grocs i blancs que ens indiquen el camí fins a Coll Vernadell.

Des del cim del Montfalgars tindrem una bona vista (podem veure el Montseny, el Matagalls, el Puigsacalm, Rocacorba…) i una molt bona perspectiva del Comanegra i el Pic de les Bruixes. També cal destacar la vista de primer pla que tenim del Canigó quan estem al cim. Llàstima de la torre d’alta tensió que passa a pocs metres del cim…

Dinarem en algun restaurant de la zona.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.