dijous, 25 d’agost del 2011

Requesens – Coll de Forcadell (896 m.) - Monuments megalítics i estanys de la serra de l’Albera (300 m.)

Dissabte 3 de setembre de 2011

Hora de sortida: 2/4 de 9 del matí a la Plaça Major de Cantallops.

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Temps aproximat: 1 h. 30 m. i 2 h. 30 m.

Desnivell: 100 m. i 470 m.

Dificultat: Fàcil i normal.

Programa: Cal agafar l’autopista AP-7 en direcció a la Jonquera i sortirem per la sortida nº. 2. agafarem la carretera GI-601 que va de la Jonquera a Cantallops. Passat el quilòmetre 2 i abans d’arribar al quilòmetre 3, s’ha d’agafar un trencall a mà dreta. De seguida trobarem una zona per aparcar, a la nostra dreta, i a l’esquerra veurem un plafó amb el mapa del recorregut pels estanys que rep aquest nom perquè la zona està plena de prats inundables de caràcter temporal que ara trobarem secs.

Itinerari: Monuments megalítics i estanys de la serra de l’Albera. Començarem a caminar per una pista ampla i passats 10 minuts, deixarem a la nostra dreta l’estany de Dalt. Seguirem recte fins que trobarem un arbre de suro gros i a la dreta trobarem el dolmen Estanys III, que està força enterrat.

Cal seguir caminant i, quan trobem una bifurcació, agafarem la pista de terra de la dreta. A partir d’aquest punt la ruta és circular, i tornarem a aquest punt per la carretera veïnal asfaltada de l’esquerra que delimita l’estany Gran. De fet, per no perdre’ns només hem d’anar seguint els pals de fusta amb un quadre blau a la part superior i els plafons informatius de color blau que hi ha per tot l’itinerari.

Caminant per aquesta pista, aviat veurem a la nostra esquerra el dolmen Estanys I, una mica més enlairat que l’anterior, i més endavant hem d’agafar el corriol de la dreta per accedir a l’espai on hi ha el dolmen Estanys II, al que s’hi arriba pel darrere.

Cal seguir la pista avall cap a l’esquerra i agafar un corriol a la nostra dreta, on trobarem el menhir Estanys I, senyalitzat.

Una mica més endavant, a la nostra esquerra ensopegarem amb el menhir Estanys II, més alt i estret que l’anterior i també senyalitzat.

Amb bosc a banda i banda, cal avançar per la mateixa pista fins que arribem a la carretera asfaltada. A només 20 metres, trobarem el menhir Quer fumat I.

Sortim a la carretera de nou per tornar al punt de partida d’aquesta ruta. A la dreta veurem una barraca de vinya pintada de color blanc i l’estany Baix, amb el tram més oriental de la serra de l’Albera al fons.

La pista fa un gir a l’esquerra mentre voregem, deixant a la nostra dreta, l’estany Gran, un prat d’herbassars, jonqueres i canyissars.

Arribarem a la bifurcació del principi i hem de desfer la pista ampla fins arribar de nou a la zona d’aparcament després d’una agradable i particular caminada pel massís de l’Albera.

Requesens – Coll de Forcadell. Aquesta ruta ens permetrà contemplar la millor vista possible del Rosselló i l’Alt Empordà a l’hora i ja que la tramuntana sol bufar de valent a aquesta zona, és relativament senzill tenir un dia de bona visibilitat. Per tal d’arribar a Requesens (el nostre punt de partida) hem anar a Cantallops. Una vegada a Cantallops podem conduir per una pista forestal que ens porta a Requesens. Una vegada a la pista, ens trobarem amb una porta metàl·lica, però l’accés en cotxe no és prohibit i només cal que deixem la porta tancada al passar. Ja a Requesens aparcarem al pla que hi ha just al costat de La Cantina (un bar - restaurant en el que podrem prendre una refrescant cervesa al finalitzar la caminada) Per arribar a Requesens caldrà que passem el trencant del Castell i un trencant a la dreta que ens indica la pujada al Puigneulós (no és el que seguirem). La visita al castell (2 € l’entrada i obert d’11 del matí a 7 de la tarda excepte a l’hivern en que obren només els dies festius) la farem al final. Tot i la seva història, el Castell de Requesens no és el típic castell ja que poc deu quedar de l’original i ara (després de la reconstrucció del s. XIX) s’assembla més a una immensa mansió que a un castell medieval.

El camí s’inicia al GR-11 i enllaça amb el GR-10 però no cal patir pels diferents camins: només cal seguir els senyals grocs durant tot el camí. Els senyals de pintura groga no permeten que ens perdem, tot i això cal estar atent ja que hi ha un tram en que estan més espaiats i desdibuixats que a la resta del camí.

No hem d’anar pel camí que passa pel davant de la Cantina i de la Mare de Déu de Requesens si no que seguirem per la pista per la que hem arribat. Aquesta pista és el GR11 (Sender dels Pirineus) que deixem als 200 m per tal de prendre un desviament a la dreta. Aquest desviament ens indica que prenem l’enllaç amb el GR10 (La Traversée des Pyrénées).

Seguim per la pista que poc a poc es fa mes costeruda i ens endinsem en un bosc de castanyers seguint les marques grogues (que ens acompanyaran tot el camí) i de blanques i vermelles de GR (no el GR-11 si no el GR-11-E4) Seguint aquests senyals arribem a la Font de la Verneda. Cal dir que va be trobar aquesta font ja que el pendent és considerable.

A pocs metres de la font hem de prendre un trencat a la dreta que s’enfila amunt. El trencant està ben senyalitzat i ens fa pujar per una torrentera. Així arribem al Coll Forcat.

En aquest Coll trobem un filat que assenyala la frontera i que podem travessar per un petit pas. Així, nomes cal travessar el filat i girar a la dreta (nord-est) seguint el filat i els senyals grocs.

Poc després arribarem al Coll Forcadell on un banc de pedra ens convida al descans… Durant tot el trajecte hem gaudit d’una bona ombra, cosa que s’agraeix en aquesta època de l’any, sivolem, en 15 minuts després del Coll Forcat el bosc finalitza i dona lloc a la pastura típica del Pirineu (ja estem a uns 1.000 metres d’alçada). El camí és molt més planer i arribarem a Coll de Pal.

Tornarem pel mateix camí.

Localització Temps Distància Alçada
Requesens 0h 00m 0,00 km 504 m
Font Verneda 0h 30m 1,80 km 725 m
Coll Forcat 0h 40m 2,30 km 826 m
Coll Forcadell 0h 50m 2,80 km 896 m
Coll de Pal 1h 05m 3,80 km 972 m

Observacions: Al submergir-nos entre els monuments megalítics de la serra de l’Albera no podrem evitar de recordar el poema simfònic Així va parlar Zaratustra que acompanyava les primeres escenes de 2001, una odissea a l’espai. Amb els colls més baixos dels Pirineus per la seva proximitat al mar Mediterrani, el massís de l’Albera ha estat sempre una porta d’entrada dels pobles europeus a la península Ibèrica. Els seus vessants més meridionals van acollir ara fa més de 5.000 anys els primers assentaments humans, dels que avui es conserven un centenar de monuments megalítics, la concentració més important de tot Catalunya. Tot i que hi ha múltiples possibilitats per descobrir la serra de l’Albera, tot gaudint de la transició entre les espècies pròpies de la serralada pirinenca i les pròpiament mediterrànies en una zona dominada per pissarres.

Us proposo de fer una ruta entre prats, estanys secs, dolmens i menhirs que està molt ben senyalitzada com l’itinerari monumental megalític Estanys de la Jonquera. El vent de tramuntana i els grills ens acompanyaran durant la passejada.

Dinarem a Cantallops, al restaurant Can Pau. Preu al voltant dels 25.- Euros per cap. Cantallops. Tel. 972 554 881.

Els que vulgueu passar el cap de setmana per la zona, entre altres opcions, teniu l’hotel Can Xiquet. Hotel de quatre estrelles amb luxe i confort. Té 16 habitacions amb amplis finestrals o amb terrassa. El preu aproximat és de 140.- Euros per habitació doble amb esmorzar inclòs. Està als afores de Cantallops. Tel. 972 554 455. Web: www.canxiquet.com