diumenge, 22 de setembre del 2013

Coma d’Or (2.826 m.)

Dissabte 21 de setembre de 2013

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de l'Alta Cerdanya.

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, en direcció al túnel del Cadí, on ens pararem a fer el tallat a la seva àrea de servei. Seguirem direcció a Puigcerdà, la Guingueta i per la N-320 fins a Porta-Pimorent i el coll de Pimorent.

Itinerari: En el coll de Pimorent (1.920 m); venint de la Cerdanya trobarem una pista a la dreta, que si anem amb un 4x4 podrem seguir estalviant-nos prop de 6 km, i 1 h. 30 m (entre pujar i baixar) i uns 150 m. de desnivell. Més endavant, la pista es divideix en dues, agafarem la de la dreta, seguint la Coma d’en Garcia, tenint a la nostra dreta el rec d’en Garcia o de Gràcies.

Deixarem els 4x4 en un punt on la pista es torna més intransitable. Tenim a la dreta unes antigues instal·lacions de formigó, com d’una petita presa.

Seguirem a peu la pista, podrem fer drecera un parell de vegades i després seguirem la pista fins el final (2.213 m) i seguirem pel mig d’un prat herbat voltat de roques.

Vorejarem per la seva dreta el Pic de Tresponts que ens quedarà al damunt. Anirem seguint algunes marques de pintura de color groc i algunes fites, el corriol va guanyant alçada fins arribar a la Portella d'Engràcies o de la Coma d’en Garcia (2.534 m).

Més endavant creuarem un ample coll i després de baixar uns metres veurem el llac de Coma d'Or que ens queda a la dreta, és un indret molt bonic. Al fons de la vall hi ha el refugi de Bessines.

Anirem en direcció a la Portella del Portal Rossó i ja estarem prop del Coma d'Or que veurem al nostre davant, pujarem per l'ample coma, cap a unes roques que limiten amb la vall de Bessines.

Finalment arribarem a la punta sud del Pic de Coma d'Or (2.826 m. – 2 h. 30 m.). És un bony arrodonit que contrasta amb el punxegut cim nord. Amb cura, podem anar cap a l'altre punta del cim, cal seguir la cresta i emprar les mans, en el pas més dret i exposat, podem baixar uns metres pel vessant de Lanós i tornar a pujar a la carena fins arribar al cim nord (2.825 m). Gaudirem del panorama: el Carlit, el Carlit de Baix, la Pica del Canigó, la serra de Madres, el Puig Peric, el Puig de Castell lsard, el Pic de la Grava, el Puigpedrós de Lanós, la vall de Bessines i els cims d'Auriol, Estanyàs, Coma d'Anyell i Madides. Més enllà veiem l'estació de Ax-les-Termes, les muntanyes d'Andorra i encara més lluny la Pica d'Estats (sense comentaris) i els cims del Pallars. En primer terme l'estany de Lanós, el cercle de Pessons, la Tossa i el Puigpedrós, el Cadí, la Tossa d'Alp i el Puigmal.

Podrem fer una bona classe de geografia pràctica. Després de romandre en el cim una estona emprendrem la tornada.

Tornarem pel mateix camí.

En resum: és una excursió molt bonica pel fet de veure el vessant nord del Carlit que és molt dret i el llac de Lanós, que encara que hi hagi un barratge és un lloc encisador. Una bona pujada, una grimpada i un cim forca desconegut ens recompensen del cansament.

Observacions: Aquest cim ja el vàrem fer el 6 d’agost del 2005.

Dinarem al Restaurant Can Ventura de Llívia, Plaça Major, 1 Tel. 972 89 61 78. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.