dijous, 14 d’agost del 2014

Gorges del Segre (2.050 m.)

Dissabte 16 d’agost de 2014

Primera sortida de la temporada 2014 - 2015

Hora de sortida: sis del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alta Cerdanya.

Temps aproximat: 5 h.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa, l’eix del Llobregat, passarem per Berga i ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Túnel del Cadí. Després seguirem en direcció a Puigcerdà, la Guingueta i Sallagosa. Agafarem la carretera que surt del poble de Sallagosa (Saillagose) i puja fins al poble de Llo, ja a l’Alta Cerdanya.

Entrant al poble, a la dreta i sota l’església, hi ha un pàrquing on deixarem els cotxes. Ja veurem cartells indicadors del camí a seguir.

Itinerari: Aquest itinerari surt del poble de Llo a 1.420 m. d’alçada, per un tram asfaltat, per endinsar-se a les Gorges del Segre, indret de gran bellesa, travessant un afrau (abisme) on el naixent riu Segre s’obre pas enmig d’una gran muralla.

Sortirem de Llo per una pista asfaltada (ben indicada) que ens durà al mas Girvés. Poc després entrarem a les gorges. És recomanable aturar-s’hi sovint i apreciar-ne les formes tan espectaculars com insospitades. Passarem el Segre per un pont i recorrerem sinuosament l’afrau fins al següent pont, davant el mas Patiràs. La pista asfaltada deixa pas a una de terra, però en bon estat. Més amunt, quan la vall se’ns obre una mica, trobem una tanca i un pas canadenc.

Poc a poc la pista va pujant fins arribar a la soledat de la Coma de la Culassa amb el seu refugi. La Coma de la Culassa està envoltada de bonics paisatges de tosses dilatades amb amplies pastures i boscos frondosos de pi negre.

Torrent de l’Escala (1.604 m 1 h.). Continuarem per la pista, a la dreta del riu (riba esquerra). Pendent pronunciat que puja. Després davalla per cercar el Segre.

1 h.15 m. Bac del Roc Blanc. Ombrívola pineda de pi negre. A l’altre caient de la vall s’alça la coma de les Esplugues, a la serra dels Clots, que ens separa de la vall d’Eina. Augmenta de nou el pendent de la pista. Al fons veiem un refugi.

1 h. 35 m. Cruïlla. Deixarem a la dreta la pista que s’enlaira per la baga de la Culassa i arriba al pla de la Creu, a la carena que separa les valls de Llo i d’Er i que agafarem després d’esmorzar. Travessarem el riu i ens dirigirem al refugi, on esmorzarem.

1 h. 40  Refugi de la Culassa (1.835 m). En no gaire bon estat. Font a les rodalies. Fi de la pista.

Des del refugi de la Culassa (1.835 m.) si seguíssim en sentit SE en poc més d’una hora arribaríem al Coll de Finestrelles. Aquest camí antigament era freqüentat per pastors i peregrins per anar de la Cerdanya fins a Núria.

Un cop a la Culassa, una pista a la dreta (cartell indicador) ens farà ascendir enmig d’avets i pi negre fins al Pla de la Creu (2.050 m. 1h. 15 m. des de el refugi) El Pla de la Creu es un esquenall que baixa de la Tossa d’Er, que agafa la forma d’una balconada oberta a tota l’Alta Cerdanya, amb una visió privilegiada sobre el Carlit, Peric i el Roc d’Aude.

Aquí creuarem les restes d'una pista forestal que baixa a Vedrinyans i anirem a la punta nord-est del Prat on trobarem un cartell indicatiu i senyals de pintura vermella que ens aniran guiant per el camí que baixa tot resseguint la carena de la muntanya fins que trobarem un camí que ve del sud-est (cartell indicatiu). El seguirem en direcció al nord-est i ens baixarà als Banys de LLo.

Aquest tram del recorregut, ara ja de baixada, amb diferents giragonses i en forta pendent, entre arbres i seguint els senyals vermells, ens deixarà al fons de la vall, ja a les envistes de la població de Llo.

Observacions: Bonica excursió que permet conèixer les impressionants gorges del Segre i la soledat de l’alta coma de la Culassa. El camí que seguirem havia estat antigament força freqüentat per pastors i pelegrins que anaven al santuari de Núria. Bonics paisatges  amb amplis pastius i de boscos frondosos de pi negre.

Llo (1.420 m). Poble molt bonic i ombrívol. Fonts d’aigües sulfuroses al mas Girvés (rodalies). Església parroquial, romànica, molt interessant (una de les millors de la Cerdanya), dedicada a sant Fruitós. Ruïnes de fortificacions als tossals que donen entrada a les gorges.

Dinarem a la xurreria de Llívia. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.