dijous, 20 d’agost del 2015

Puig de Torreneules (2.713 m.)

Dissabte 22 d’agost de 2015

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h.

Desnivell: 850 m. (acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, Ripoll i Ribes de Freser, on aparcarem al pàrquing de l’estació del cremallera de Ribes-Vila i agafarem el cremallera que surt a les 7,56 h. (si el perdem, el següent no surt fins a les 9,36 h.....) i arriba a Núria a les 8,30 h.

Itinerari: Un cop a Núria, pujarem fins a l’alberg del Pic de l’Àliga (2.125 m.). Si el telecabina funciona, el podem agafar i ens estalviarem mitja hora de pujada i 120 minuts de baixada. Entrarem a l’ample plaça del davant de l’Alberg. Anirem cap el pal indicador i seguirem el camí del coll del Torreneules.

Anirem planejant suaument per la coma del Clot, deixarem a l’esquerra el camí que mena al Pic de l’Àliga (i que serà pel que tornarem), ara ens acostarem al fons del torrent de Fontnegra (2.190 m. – 1 h.). Hi ha un pla d’herba, el camí travessa el torrent i cal començar una forta pujada per l’altre vessant, unes poques llaçades i una mica més de pujada i arribarem a l’ample carena (2.400 m).

Ara ja dominarem la vall de Núria i enfront nostre veurem el Puigmal i el pic del Segre.

A l’altre costat del torrent destaquen unes grans roques blanques, per allà passarem en tornar. Seguirem pujant. Arribarem a un petit promontori que domina la vall de Ribes. El camí planeja una mica i suaument arribarem a un ample coll herbat (2.560 m. – 2 h.). El coll dels Torreneules el tenim davant nostre i cap allà anirem.

Travessarem per sota el pic de la Coma del Clot i la coma de Llispet, sota nostre veurem el camí dels Enginyers que passa per les Roques de Tot lo Món i va cap a Coma de Vaca.

Arribarem al coll de Torreneules (2.563 m. – 2 h. 30 m.)

Seguirem una mica de corriol i en enfilarem per la carena cap el Puig del Torreneules. Seguirem amunt i en una estona arribarem al Puig del Torreneules de 2.713 metres (3 h.). Farem les fotos de rigor i tornarem cap el coll.

Anirem baixant pel marcat camí, que seguint les ziga-zagues ens retorna a l’Alberg i tot seguit fins al Santuari de Núria.

Observacions: Itinerari que permet visitar un dels cims més poc freqüentats dels voltants del santuari de Núria. Mentre que centenars d'excursionistes pugen cada any al mític Puigmal, aquest cim està pràcticament oblidat per tothom. Tot l'itinerari presenta molt bones vistes cap a l'alta vall del Freser i l'anomenada "olla de Núria", és a dir des del Puigmal fins al Noucreus.

El Santuari de la Mare de Déu de Núria, a 1.960 m. és un important santuari català, situat al cor del Pirineu Oriental, en un pla a la confluència dels torrents de Finestrelles, Eina i Noucreus. En l'actualitat és un important centre turístic i d'esports d'hivern. S'hi venera la imatge de la Mare de Déu de Núria, romànica del s. XII, que la tradició diu que va deixar l'ermità Sant Gil, i que més tard fou trobada per uns bous que allà hi pasturaven. La peculiar situació de Núria l'ha fet accessible fins avui en dia, només pel cremallera, que enllaça amb la RENFE a l'estació de Ribes de Freser, i realitza un recorregut de 12 km de paisatges espectaculars, o bé a peu, des de Queralbs, en unes 3 h. de dura pujada per la gorja del riu Núria. Serveis: hotel de tres estrelles, restaurants, bars, refugi de muntanya, alberg de joventut (al Pic de l'Àliga), botigues de records i esports de muntanya, caixer automàtic, informació turística, socors a muntanya, dispensari, telèfon, telecabina al Pic de l'Àliga i estació del cremallera.

Dinarem al restaurant Els Caçadors, c/. Balandrau, 24-26 de Ribes de Freser, tel. 972 72 70 06 web: www.elscaçadors.com molt a prop de l’estació del cremallera. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.