dimarts, 18 d’agost del 2015

La Roca Forcada (1.544 m.)

Dimecres 19 d’agost de 2015

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 4 h. 45 m.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, agafarem l’eix del Llobregat en direcció a Berga. A Berga seguirem en direcció a Cercs, on ens pararem a l’estació de servei de Sant Jordi (Petromiralles) a fer el tallat.

Seguirem en direcció a Guardiola de Berguedà i d’aquí fins a la Pobla de Lillet per la B-402. De la Pobla de Lillet anirem per una pista fins al monestir de Santa Maria de Lillet.

Itinerari: Des del monestir de Santa Maria de Lillet (925 m.) agafarem de pujada el PR-52 cap a l’ermita de Sant Miquel que veurem enlairada davant nostre (5 min.)

Continuarem per una petita carena i entrarem en una pineda. Després d’una estona pujant sortirem del bosc i arribarem a un coll obert, amb la roca del Castell a la dreta i, arrecerada, una mica avall, la casa del Castell de la Vila, a l’esquerra (20 min.)

Aquí deixarem el PR, que segueix fins a les restes del castell. Del coll, baixarem a la pista de la casa. La seguirem a la dreta fins que en surt un altre, també a la dreta, que va pujant suaument per sobre del torrent del Junyent, entre camps i bosc. La Roca Forcada només ens deixa veure el gep oriental. Més enllà un altre pista se’n va a l’esquerra (no l’agafarem) i al cap d’uns quants minuts la nostra enceta un revolt a la dreta, sota can Serra Pigota, punt on la deixarem (45 min. – 1.096 m.)

Anirem a l’esquerra i travessarem un torrent, vorejarem un planell per l’esquerra i al final prendrem un camí que puja en direcció Sud. Serem al camí de bast de l’antic i gran mas d’Arderiu, molt ben traçat i ara poc utilitzat. Un seguit de revolts treballats ens faran canviar momentàniament de direcció (1 h.)

Més endavant, deixarem un bon camí a l’esquerra (1 h. 15 m.)

Arribarem a un petit coll i tindrem la primera vista complerta de la Roca Forcada (1 h. 30 m. – 1.218 m.)

El camí continua amunt en la mateixa direcció i entra de nou al bosc. Finalment, mig tapat per aranyoners, desemboca al camí de carro d’Arderiu, en un revolt pronunciat. La casa, construïda en un bonic lloc davant la Roca Forcada i tota restaurada, és a tocar (1 h. 45 m. – 1.328 m.)

Al final del darrer edifici, deixarem la pista de la casa, pujarem al marge i anirem per un camí que ens torna a la pista. La prendrem a la dreta fins al coll d’Arderiu (2 h. – 1.397 m.)

Passat el coll anirem a trobar la pista d’Ardericó, pujant de dret en direcció Sud-oest (2 h. 5 m.) o enllaçant amb dues pistes més, sempre a l’esquerra. Hi arribarem a l’alçada d’una boca de mina i, passada una fageda, ens deixa al coll d’Ardericó (2 h. 20 min. – 1.430 m.) al peu de la Roca Forcada.

Per pujar-hi seguirem un camí a l’esquerra que aviat es decanta a la dreta, marcat amb fites. Comença a revoltar per migdia i puja cap a les restes d’una construcció de carboners. Ens enfilarem sense camí cap a la carena, que anirem seguint ran del precipici fins al peu de la paret final, tot fixant-nos per on passem per no equivocar-nos a la tornada. Amb una petita grimpada o, encara millor, revoltant cap a la dreta per acabar de pujar, ens plantarem dalt del cim occidental de la Roca Forcada (2 h. 45 m. – 1.544 m.)

Sota nostre tindrem les cases d’Arderiu i del Junyent i tindrem una bona vista de les Penyes Altes del Moixeró, el Puigmal i, al sud, la vall d’Ardericó. Sense gaires dificultats baixarem a l’enforcadura i amb una petita grimpada pujarem a l’altre pollegó.

Tornarem al coll d’Ardericó i baixarem pel mateix camí.

Observacions: El vessant Nord del Catllaràs és pròdig en penyals singulars, com els de la Clusa, de Catllaràs, de la Lluna i del sector del Joc de Pilota, que emmarquen els prats més bonics de la serra. A l’extrem oriental, hi ha un altre penyal més formidable i ben desconegut, la roca Forcada. En realitat és un gran tossal de parets vertiginoses, acabat en dues puntes, petita rèplica del Pedraforca, que juntament amb la tossa de Montclús tanca una vall llarga i estreta que mig l’amaga. Aquest itinerari ens porta al capdamunt dels dos pollegons.

Dinarem al Restaurant Hostal Cal Pericas de La Pobla de Lillet, c/. Furrioles Altes, 2 - La Pobla de Lillet - tel. 93 823 61 62. www.hostalpericas.com  Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.