divendres, 18 de setembre del 2015

Sant Esteve de la Sarga – Observatori astronòmic del Montsec (1.572 m.)

Dissabte 19 de setembre de 2015

Ubicació: Comarca del Pallars Jussà.

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem la A-2 en direcció a Lleida. Sortirem per la sortida 504 (passat Cervera) i agafarem la C-53 en direcció a Vilagrassa / Balaguer / Val d’Aran.

Passarem per Anglesola, Tornabous, El Tarròs, La Fuliola, Bellcaire d’Urgell, Balaguer, passat Balaguer seguirem per la C-12, fins a Alsamora i Sant Esteve de la Sarga on deixarem els cotxes.

Itinerari: Tot el camí, fins al coll d’Ares està marcat amb senyals del GR-3, blanques i vermelles i amb fites, algunes d’elles espectaculars.

Des de l’església romànica de Sant Esteve de la Sarga (875 m.) seguirem un camí ample cap al Sud/Oest que ens durà fins a un barranc amb un grup de pollancres.

Travessarem el barranc pel costat d’una font i una caseta.

Tirarem barranc amunt per un camí mig empedrat (camí de la Fabregada) entre alzines i molt pedregós.

Veurem unes tanques de pedra d’aquest camí ramader.

En sortir de l’alzinar, veurem a la dreta un antic camp, ara abandonat.

Pujarem per la carena d’un turó cobert de brucs.

El camí gira a la dreta (Oest), el pendent es suavitza i arribarem a una gran fita de pedres (1.031 m. – 45 min.)

Continuarem per la carena en direcció Oest sempre seguint els senyals del GR.

Passarem per una clariana amb una nova fita grossa de pedres i continuarem pujant en direcció Sud per la pineda.

Més amunt passarem pel marge d’una clariana (1.155 m. – 1 h. 15 m.), a la dreta de la carena.

Pujarem en direcció Sud-Est fins a la carena coberta d’alzines i roures i continuarem amunt.

Fita de pedres grossa. Seguirem en direcció Sud i baixarem a la carretera del Coll d’Ares (1.253 m. – 1 h. 45 m.) al davant tenim un camp i el pla de la Pua.

Seguirem la carretera un tros i tornarem a agafar el camí.

En una primera barrancada, deixarem uns abeuradors metàl·lics a la dreta i en una segona, la pista comença a enfilar-se fort a l’Oest.

Més amunt vorejarem un esperó rocós cobert de bosc i continuarem al Sud-oest.

Al final girarem el Sud-est i arribarem de nou a la carretera del coll d’Ares (1.337 m. – 1 h. 45 m.) que travessarem de biaix i continuarem pujant al Sud-est.

El camí fa tres llaçades, la tercera més llarga, i surt al coll d’Ares (1.495 m. – 2 h.) ample i cobert de matolls baixos.

Agafarem una carretera a l’Oest que ressegueix la carena fins al cim on hi ha l’observatori astronòmic del Montsec (1.572 m. – 2 h. 30 m.)

Gran vista sobre el Pirineu.

Tornarem pel mateix camí.

Observacions: La serralada del Montsec representa l’últim gran baluard del Prepirineu davant de les terres baixes. Bruscament tallat per dos rius, les dues Nogueres, el Montsec d’Ares sempre ha estat reconegut per la seva alta i extensa cinglera orientada al sud. El seu vessant nord té una fesomia especial. És un territori solitari i poc conegut que reserva sorpreses.

Dinarem al restaurant de l’hotel Terradets, Ctra. de Balaguer – Tremp, Km. 75. Cellers – Castell de Mur. Tel.: 973 651 120 web: www.hotelterradets.com Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.