diumenge, 4 d’octubre del 2015

Pla de Guardiola (530 m.)

Dilluns 5 d’octubre de 2015

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Bages.

Temps aproximat: 3 h. 30 m. (7 km.)

Desnivell: 300 m.

Dificultat: Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa en direcció a Manresa. Passat Manresa, seguirem per la C-16 (Eix Transversal) en direcció a Vic, fins a Santpedor, i agafarem la sortida 151, tot seguit agafarem la B-431 a la dreta en direcció a Avinyò. Abans d’arribar a Avinyò, en el punt quilomètric 49,5, aparcarem al principi d’un camí que surt a l’esquerra, just abans d’arribar a un petit polígon industrial. Aquest camí, primer de terra i tot seguit asfaltat uns 100 m. (antiga carretera).

Itinerari: En aquest punt quilomètric s’endinsa un camí que primer fa unes giragonses i al cap d’una estona es bifurca en diversos recorreguts secundaris.

Un cop deixat el curt tram asfaltat, agafarem la pista principal, que gira a la dreta. Seguirem sempre aquesta pista principal que, ens acabarà portant al Pla de Guardiola, una zona de bosc, gairebé sense desnivells on podrem gaudir d’una bona estona cercant les millors llenegues o rovellons que s’hi fan en tots aquests vessants orientals a l’est, amb petits lloms i fondals a dojo que davallen des del cim proper de Sant Sadurní.

Observacions: Un tomb per les pinedes del Pla de Guardiola, a buscar bolets. No hi veurem res, a primer cop d’ull que se surti de la norma. Pins blancs i més pins blancs, com a la resta de zones properes, i un bonic sotabosc d’essències mediterrànies. Però.... s’hi fan bons bolets!

L’època més adient és de principis de setembre a mitjans d’octubre i de mitjans d’octubre i fins al gener per la pimpinella morada.

A més, cada hàbitat guarda les seves virtuts i, per damunt de tot, una raó de ser. Per tant, cal apreciar-lo i assaborir-lo tal com respira. Si és el cas d’una humil pineda eixuta, com el Pla de Guardiola, doncs benvinguda!

Actualment, la pineda té un sotabosc d’herbes molt altes i moltes branques abandonades, fruit d’alguna tala feta anys enrere, fet que dificulta la trobada de bolets o que la fa directament estèril (com ha estat el nostre cas) si no s’encerta la setmana de més florida o el terreny està molt sec.

Ens trobarem amb un sòl calcari, amb predomini del pi blanc i les alzines. Els bolets més freqüents en aquesta zona són: Rovelló (Lactarius sanguifluus), llenega negra (Hygrophorus latitabundus), camagroc (Cantharellus lutescens), llengua de bou blanca (Hydnum albidum) i pimpinella morada (Lepista nuda)

Dinarem al restaurant Cafè de Baix, c/. Major, 1 – Avinyò. Tel. 93 838 70 80. Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.