diumenge, 5 de juny del 2016

El Pont Cabradís - o Cabredís - (1.075 m.)

Dissabte 4 de juny de 2016

Ubicació: Comarca del Solsonès.

Temps aproximat: 5 h. (12 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Berga. Ens pararem a fer el tallat a Cal Rosal. Un cop a Berga agafarem la carretera en direcció a Sant Llorenç de Morunys. Abans d’arribar a Sant Llorenç de Morunys, agafarem un desviament a la dreta en direcció a Guixers (Casa Nova de Valls), on ja vàrem estar a la sortida del 31/10/2015 de Guixers a Sant Martí de la Corriu (http://maifemcim.blogspot.com.es/2015/11/guixers-sant-marti-de-la-corriu-1300-m.html)

Des de la Casa Nova de Valls seguirem i deixarem els cotxes en un revolt de la pista que de Casa Nova de Valls es dirigeix a la Corriu i Sant Martí, just al punt on el torrent de Sant Martí desguassa al riu (punt indicat amb una “P”)

Itinerari: Des de aquest punt parteix una pista, en mal estat, que seguirem fins a trobar la primera resclosa i pantà on s’acaba la pista. Hi ha un giny metàl·lic que forma rescloses: sembla que ha de servir per a que les truites puguin superar el desnivell. Més endavant, trobarem un altre presa. Una escala metàl·lica és la partida d’un corriol que voreja el marge dret fins on comença l’embassament a l’antic Molí de la Corriu. Un pont amb travesses de fusta ens permet passar al marge esquerra on hi ha una central hidroelèctrica.

Seguirem ara per una pista primer asfaltada i després de terra, que mena aigües amunt pel marge esquerra. Més endavant trobarem la segona resclosa i embassament. Nodreixen d’aigua, per sota la pista per la que hem vingut, a la central del Molí de la Corriu. Seguirem pel marge esquerra, per una pista cada cop menys transitable, fins que acaba en una petita explanada on comença un corriol ben fressat, separant-se i acostant-se de l’aigua per superar els obstacles i va acompanyant el riu, sempre pel marge esquerra.

Més enllà, desprès d’una balma de les Pintes, hi ha una escala, a la dreta, que cal pujar per seguir el corriol.

Just després de pujar l’escala, seguirem un curt tram de camí i arribarem a una zona granítica amb una certa pendent i equipada amb un passamà de corda i de cadenes. Cal anar en compte en aquest punt, doncs una caiguda pot ser perillosa (tenim el riu a sota nostre) Si plou o ha plogut, o la roca rellisca molt per la humitat, es recomana no seguir endavant i deixar l’excursió en aquest punt.

Si podem seguir, el camí arriba a l’alçada del Torrent Fondo. Hem de prendre el ramal que gira sobtadament a l’esquerra i baixa en direcció al riu. Les aigües cristallines d’aquest torrent s’escolen pel marge esquerra del riu. Per l’altre marge un segon torrent també hi baixa: Aigüesjuntes és el nom del lloc que mereix parada i foto.

Després travessarem a gual el Torrent Fondo i seguirem un curt tram per seu marge esquerra. Aviat ens en apartarem i començarem a enfilar-nos: El corriol es torna més escarpat i ens va separant del llit del riu. Aquest és el tram on abunda més el boix amb exemplars força grans. Deixarem de pujar, dins el bosc es forma un petit planell i el corriol es divideix en tres. Som just sobre el Pont Cabradís. Si seguim per la dreta trobarem la font al peu d’un roure. Podem abocar-nos a la cinglera de la banda nord i veure com el riu s’amaga per sota els nostres peus. Baixar fins al llit del riu per aquesta banda de l’entrada és més difícil. Millor fer-ho per la banda sud, la de la sortida d’aigües, on el pendent és moderat.

Tornarem pel mateix camí.

Observacions: La excursió transcorre per corriols i pista forestal, en alguns curts trams enquitranada. La senyalització és de petits cartells amb fletxes vermelles. La ruta és evident i els corriols ben fressats. Ens ajudarà el mapa de “Rasos de Peguera i Serra d’Ensija” (1:25.000) Editorial Alpina.

El Riu Aigua de Valls neix prop de Gósol i passat el Pont Cabradís, a tocar Bonner, entra al Solsonès per una estreta vall. Desguassa al marge esquerre del Cardener, al Pantà de la Llosa del Cavall, poc abans de Sant Llorenç de Morunys.

El de Cabradís és un pont natural d’una trentena de metres d’alçària, format probablement per la tosca acumulada de les fonts que obliga al riu a fer-se pas a través d’una mina natural d’una vintena de metres de llargària.

La vall, molt tancada, està situada en un racó allunyat de nuclis habitats. Hi ha pineda, però també zones de fageda i boix. D’aquest darrer, exemplars de considerable grandària. Envoltada per alts tossals de conglomerat i cingleres de parets verticals per on s’hi escolen torrents, sovintegen els salts i gorgs. Tot plegat dóna al paisatge una bellesa singular i salvatge. L’aprofitament hidroelèctric amb dues preses, una central, les canonades i pistes de servei ha malmès però, part del seu encant.

És un recorregut lineal, la tornada és pel mateix camí. Té poc desnivell i no ofereix dificultats per a l’excursionista habitual.

Dinarem al restaurant Casa Vilasaló, Ctra. de la Llosa del Cavall s/n, Guixers, Tel. 638 35 40 18 http://www.casavilasalo.com/ (al sortir a la carretera seguirem en direcció a Sant Llorenç de Morunys i a l’arribar al desviament de la Llosa del Cavall, seguirem a l’esquerra en direcció a Solsona i uns metres més endavant, a l’esquerra ja veurem la casa – està indicat -). Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.