diumenge, 3 de juliol del 2016

Campdevànol – Sant Martí – Saltor – Corones – Campdevànol (1.435 m.)

Dissabte 2 de juliol de 2016

Circular

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h. (12,5 km.)

Desnivell: 735 m. (acumulat)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada. Agafarem la AP-7 en direcció a Girona i ens desviarem a l’esquerra en direcció a Vic. Agafarem la C-17 en direcció a Puigcerdà. Ens pararem a les 4 Carreteres de Tona a fer el tallat. Després seguirem en direcció a Ripoll fins arribar a la població de Campdevànol. Seguirem fins a la Colònia Molinou. Deixarem els cotxes al trencall que surt a la dreta de la Carretera N-260, just abans del pont que travessa el riu.

Itinerari: Començarem a caminar en aquest punt, tot seguint una pista ampla.

Anirem seguint el camí principal (senyalitzat amb ratlles i triangles d ecolor groc). Baixarem per un camí i creuarem la riera.

Un cop creuada la riera pujarem per uns plans i seguirem paral·lels a la riera. Al final del prat enfilarem un camí fins arribar a un collet al mig del bosc; arribarem al collet de Capdevila.

El camí puja de forma continuada i travessa la pista varies vegades (fites)

Pujarem per uns prats, seguint un corriol i arribarem a la font de Samt Martí. És una bonica font, amb un petit canal al davant.

Pujarem fort cap a la dreta de la font fins a trobar una pista que travessarem. Desprès d’una bona estona de camí i amb fort pendent arribarem al collet dels Graus.

Collet dels Graus

Aquest coll (1.172 m) és un pas natural entre la vall de Sant Martí i la vall de Saltor.

Ens dirigirem cap a l’esquerra en direcció als cingles dels Graus. Passarem una tanca i més endavant arribarem al Pas dels Graus. (1 h. 30 m.)

Es un camí antic fet a la roca calcària; encara avui podem veure vestigis en l’empedrat del camí. Anirem enfilant-nos fent ziga-zagues entre les roques. Al fons de la vall veurem la masia de Maiols.

Davant nostre veurem el vessant de Saltor i el turó de Vidabona. El camí transcorre per un corriol enmig de la fageda fina arribar al torrent.

Ens endinsarem dins el torrent on just a l’esquerra s’aixeca la Pedra Dreta.

Seguirem per aquest indret molt humit. El camí s’enfila passant per la densa vegetació fins a trobar una pista que seguirem cap a l’esquerra.

Arribarem als prats de Saltor. Al damunt d’un petit turó, veurem l’església de Sant Julià de Saltor i la seva rectoria. Seguirem pujant tot passant per el costat d’una casa deshabitada i arribem a Saltor (2 h. 10 m.)

S. Julià de Saltor

Sant Julià de Saltor és una antiga parròquia rural del municipi d’Ogassa. Lloc pintoresc situat en uns planells molt bonics, a 1.350m. d'altitud al peu de Sant Amand i el turó de Corones. S'hi arriba per una pista forestal des de Campdevànol.

Masia de Saltor

Format per vàries construccions, en destaquen una masia i l’església de Sant Julià. Per la seva estructura cal situar la construcció de l’actual església romànica entre els segles XI-XII, es tracta d’una nau coberta amb volta de canó; va perdre l’absis que fou substituït per un cos més enlairat cobert a dues vessants. Al punt d’unió amb la rectoria hi ha un petit campanar de torre d’un sol pis. L’església primitiva surt documentada el 890 en l’acta de consagració de l’església parroquial de Sant Pere de Ripoll. Al segle XIV, es produí un fort despoblament de la parròquia, fins a l’extrem que no pogué mantenir capellà propi. Al segle XVII li fou afegida com a sufragània l’antiga parròquia de Santa Maria de Vidabona. L’any 1900, la parròquia encara tenia una població de setanta habitants; hi havia un rector que feia de mestre als nens i nenes de la rodalia fins a principis del segle XX.

Avui està deshabitada. L’antiga rectoria, adossada a l’església, l’han rehabilitat.

Sant Julià de Saltor és el punt d’inici de nombroses excursions

Seguirem la pista fins arribar a la collada de Saltor (1.394 m); és una veritable cruïlla de camins. Des d’aquest punt podem anar a Ogassa i Bruguera, aquesta darrera a la Vall de Ribes.

Des del coll podrem contemplar grans vistes panoràmiques; amb el Pedraforca i les serralades de ponent. Després d’una parada per descansar i fer alguna foto, reprendrem el camí de tornada.

Coll de Saltor

El camí gira 90º, tot seguint un filat. El corriol segueix entre prats i s’endinsa a la fageda.

Més endavant arribarem a una zona lliure d’arbres que obre davant nostre un balcó sobre la Vall del Ter.
Mirador sobre la vall del Ter

Ens dirigirem a l’esquerra cap el mirador de la Vall del Ter. Hi ha un plafó informatiu. Podrem contemplar la Serra de Sant Amand, el turó de Vidabona, i al fons la vall de Saltor.

La pista va rodejant el turó de Corones i a poc a poc s’obre la vista cap a ponent.

Arribarem al mirador de Corones. D’es d’aquest punt gaudirem d’una de les vistes més interessants de la serra de Montgrony i la vall del Freser.

Mirador de Corones

Seguirem el camí sempre de baixada i entrarem de nou dins la fageda seguint els senyals.

Sortirem de la fageda i arribarem a uns prats. Ens trobarem als Llisos de Corones. Eren antics camps de conreu.

Continuarem baixant i passarem per davant de la casa de Corones, deshabitada, i voltada d’unes grans freixes.

Mas Corones

Anirem baixant pel camí fins a l’alçada d’una antena. Aquí ens cal deixar el camí principal i seguir cap a l’esquerra per anar a buscar la cinglera.

Deixarem el prat i per un pas natural, l’anomenat Pas del Cargol, adequat des de molt antic amb un mur i esglaons podrem baixar enmig de la cinglera.

Més endavant entrarem en una roureda. S’hi veuen antigues feixes que eren ocupades per antics camps de conreu.

Seguint el camí arribem a una pista que ens portarà a una antiga pedrera.

Antiga pedrera rica en calç

Arribarem a un petit collet i deixant la pista ens enfilarem, enmig de la pineda en direcció a l’ermita de Sant Grau. Seguirem un corriol que ràpidament s’enfila molt vertical.

L'ermita de S. Grau

Arribarem a l’ermita de Sant Grau.(960 m). Es troba a dalt d’un turó del terme de la masia de Molinou. Gaudirem d’una vista privilegiada sobre Campdevànol i de totes les muntanyes de l ‘entorn.

Documentada des del 1366, es tracta d’una construcció ben conservada (restaurada al segle XVII), tot i que molt possiblement ja existia una església o oratori en aquest punt elevat. Consta d’una sola nau, absis de tradició romànica i campanar frontal d’espadanya.

Ermita de S. Grau

Baixarem per un corriol en forta pendent enmig d’un bosc de roures fins arribar al Molinou.

Al arribar a una cruïlla de camins i després de passar una tanca, deixarem la pista i seguirem cap a l’esquerra. Passarem la riera i enllaçarem amb el camí de l’anada.

Seguirem uns pocs metres més i arribarem de nou davant el plafó de la sortida, punt final de l’excursió.

Observacions: Caminada llarga, però interessant per les fonts, el paisatge, la varietat de vegetació i la fauna representant de la comarca, per les cases i fonts que es van passant i pel paisatge que es pot observar dalt del turó de Corones. La varietat de la vegetació també és molt interessant, ja que passem per una pineda, una roureda i una fageda ben florides a la primavera i al començament de l'estiu. És força espectacular també la varietat de colors que es donen a la tardor. Pel que fa a la fauna, amb paciència es poden observar des de rapinyaires com l'aligot i el falcó pelegrí, a petits boscans com les mallerengues, els picots, els pica-soques, fins a rèptils i amfibis representants de tota la comarca. Pel que fa als monuments, a part de les cases es pot destacar les esglésies de St. Cristòfol (la vella) i la de St. Llorenç de Campdevànol, del s. XII. També l'ermita de Saltor, indret on ara sembla impossible que fa anys hi hagués arribat a haver una escola.

Passarem per la font de Sant Martí. A dalt, a Corones, val la pena passar-hi una bona estona per a gaudir de l'àmplia vista.

Itinerari de natura senyalitzat per l’Ajuntament de Campdevànol. Passa per les antigues parròquies de Sant Martí d’Armàncies i Sant Julià de Saltor, al voltant del turó de Corones, tot passant per l’ermita de Sant Grau encinglerada dalt d’un turó. Indrets deshabitats, però que han tingut una importància històrica remarcable.

Durant el recorregut podrem observar una magnífica fageda a l’obaga del turó de Corones i una interessant roureda al sector de Sant Grau.

També trobarem vestigis de la impactant intervenció de l’esser humà en l’activitat extractiva de les pedreres per la fabricació de ciment.

Dinarem al restaurant La Taverneta de Ripoll, Pl. Sant Eudald, 4. Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.