divendres, 8 de juliol del 2016

Gra de Fajol (2.708 m.)

Dissabte 9 de juliol de 2016

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 4 h. 45 m. (8 Km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, en direcció a Vic (ens pararem a fer el tallat i el “xuxu” als Quatre Camins de Tona) seguirem cap a Vic i Ripoll. Aquí ens desviarem a la dreta en direcció a Sant Joan de les Abadesses, Camprodon, Setcases i d’aquí agafarem la pista asfaltada que va a les pistes d’esquí de Vallter 2.000. Uns revolts abans d’arribar-hi, en un giravolt pronunciat aparcarem els cotxes en el punt que surt el camí cap al refugi de Vallter, a l’esquerra de la carretera de pujada, marcat amb senyals de GR i un cartell.

Itinerari: Agafarem el camí marcat que puja seguint el curs del rierol, fins al Xalet – Refugi d’Ulldeter (2.220 m. 30 m.)

Seguint la direcció oest pujarem per una de les pistes d’esquí i anirem superant turons herbats, mentre voregem per la dreta els dos cims del Gra de Fajol (de Dalt i de Baix) i la seva línia de cresta.

A la dreta deixarem les runes consolidades del Xalet Vell (2.391 m.), construït a l’any 1909.

L’antic refugi d’Ulldeter

Aquest primer refugi a Ulldeter situat a la part alta del circ, a 2.393 m, es va obrir el 25 de juliol de 1909 essent el que es considera el segon refugi de muntanya de Catalunya (el xalet de Cortalets (Taurinyà, Conflent) es va obrir el 1899) i el primer d’Espanya. Construït amb estil noucentista, va estar obert fins a la Guerra Civil quan va quedar tancat i després abandonat fins que va ser parcialment dinamitat pels franquistes per tal que no s'hi aixopluguessin els maquis. Amb el temps va quedar enrunat i actualment només queden dempeus algunes restes amb una placa commemorativa.

Un cop situats al fons de l’antic cercle glaciar, pujarem per un camí i ens acostarem al peu de la paret del cercle. Un camí amb varies llaçades pronunciades, però fàcils, ens porta fins al coll de la Marrana (2.510 m. 1 h. 45 m.) entre el Bastiments – a la dreta – i el Gra de Fajol – a l’esquerra.

Seguirem cap al sud, deixant els senyals del GR i atacarem la pujada al Gra de Fajol per un petit camí que en ziga-zagues, ens porta fins a la cresta i d’aquí, directament al cim del Gra de Fajol de Dalt (2.708 m. – 2 h. 15 m.)

La vista des del cim ens dona, en primer terme, una panoràmica immillorable sobre Bastiments, les pistes d’esquí de Vallter, el refugi d’Ull de Ter i la Coma de l’Orri, més enllà podem veure al NE el Costabona, el Canigó… El cim està compost de quars el que li dona un color blanc molt característic.

Un cop feta la foto de rigor, si volem i tenim temps, podem pujar al Gra de Fajol Baix (2.563 m.) que ens queda a uns 45 m., tant sols cal seguir la cresta en direcció Est Sud Est, baixar fins a un petit coll i pujar al segon cim.

L’anada i tornada al Gra de Fajol Petit cal fer-la pel mateix camí (puntejat al plànol ja que no forma part de la ruta que descriurem aquí) ja que intentar tornar mantenint la cota 2.500 (l’alçada del Coll de la Coma de l’Orri) implica passar per una zona poc còmode per caminar i sense camí marcat.

Des de el Coll de la Marrana, tornarem pel mateix camí.

Observacions: Sortida conjunta amb el projecte: “Plegats hem fet 50 anys, plegats fem 50 cims” de l’A.E. i G. Sant Ramon Nonat de Sant Boi.

Ascensió fàcil. Tenim la possibilitat de trobar boira i tempestes, que en aquesta zona acostumen a ser violentes.

Vist des del Coll de la Marrana sembla una ascensió molt esgotadora, però en realitat no ho és gens (pujar-hi des del Coll de la Marrana és un moment). Pot ser per aquesta aparença no hi ha tanta gent com en el seu veí Bastiments tot i que les vistes no li tenen res a envejar.

Ens endurem l’esmorzar i el dinar. Dinarem al baixar, als voltants del refugi d’Ulldeter. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.