dimarts, 25 d’octubre del 2016

Coll de Mola (1.821 m.)

Dissabte 29 d’octubre de 2016

Sortida a la recerca de bolets

Ubicació: Comarques de l’Alt Urgell i el Berguedà.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa, passat Manresa, seguirem direcció a Berga per l’eix del Llobregat, passat Berga ens pararem a fer el tallat a l’estació de servei Sant Jordi (Petromiralles) a Cercs.

Després seguirem i abans d’arribar a Guardiola de Berguedà, girarem a l’esquerra en direcció a Saldes i de Saldes anirem fins a Gósol, per la carretera B-400, passant pel coll de la Trapa

Un cop a l’entrada de Gósol, a la rotonda de Can Francisco agafarem una pista asfaltada que rodeja el castell, i que ja convertida en pista forestal de terra, passa per sota de l’ermita de Santa Margarida. Seguirem sempre l’esmentada pista, seguint els indicadors de “El Verd” i arribarem fins al Coll de Mola.

Itinerari: Un cop al coll de Mola, començarem a buscar bolets pels boscos que hi ha per la zona. Si no en trobem, podem seguir la pista, ja de baixada, en direcció a Tuixén i parar-nos algun punt que ens sembli més adient. Els boscos que hi ha l’esquerra de la pista (baixant) uns metres abans d’arribar a la zona d’esbarjo de la Font dels Planells del Sastró (1.280 m). amb unes taules i bancs, acostumen a trobar-s’hi rovellons, tot pujant muntanya a munt, a partir del la ruta de la natura marcada amb cartells.

Observacions: La zona del coll de Mola és un espai amb pi roig, amb àrees d’avetosa i pinedes de pi negre, situats entre els 1.200 i els 2.200 mestres d’altitud. També hi trobarem pins sota la cota dels 1.300 metres.

L’època recomanada per als bolets, en aquesta zona, és del 25 d’agost al 10 de novembre aproximadament i segons els anys.

L’avet es localitza a bona part de l’obaga del Verd, al bosc de l’Orri i a l’obaga Fosca, a més de l’avetar del clot de la Plana, comprés entre els 1.500 i els 1.900 metres, i mesclant-se primer amb el pi roig i a mesura que guanyem alçada, amb el pi negre.

La serra del Verd és un gran bloc muntanyós que emergeix entre les valls de Josa, l’aigua de Valls i l’alta conca del Cardener. Situada al sud de la serra del Cadí, a l’est del Port del Comte i a l’oest de la serra d’Ensija. Les poblacions de Tuixén, a l’oest de la serra i Gósol, al sector del Berguedà, són els dos punts de sortida més recomanables per aproximar-nos als vessants obacs del Verd, comunicats entre ells per una pista forestal que transcorre pels plans de Sartró i el coll de Mola. Tret d’aquesta i un altre pista que s’enfila al coll de Gósol, la resta de camins només es poden transitar a peu.

Els millors boscos, en aquesta zona, per trobar pinetells i rovellons, són les pinedes de pi roig situades entre les cotes dels 1.200 i els 1.600 metres.

Els sòls que trobarem en aquesta serralada són calcaris però, tal com succeeix a bona part de les obagues prepirinenques, hi ha fragments de bosc que degut a l’elevada humitat viuen immersos en un procés d’acidificació, o descarbonatació (com preferiu anomenar-ho), es tracta de sectors situats habitualment per sobre dels 1.700 – 1.800 metres d’altitud que pertanyen a la franja ocupada pel pi negre i, en alguns casos, per l’avet. A més, allà on aquest fet coincideix amb un bosc més aviat madur és on els ceps fan acte de presència.

Vàrem passar pel coll de Mola el 18 d’abril del 2015, aquí podeu veure la ressenya: http://maifemcim.blogspot.com.es/2015/04/tuixent-coll-de-la-mola-gosol-1821-m.html

Track per pujar des de Santa Margarida, coll de Mola i Cap del Verd: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7305298

Dinarem al restaurant Cal Paraire, Plaça Major, 2 de Gósol. http://gosol.ddl.net/gosol.php?lg=1&n=E030000&p1=15 , telèfon 973370014 Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.