diumenge, 4 de desembre del 2016

GR-1: Sant Pau de Segúries – Sant Joan de les Abadesses (944 m.)

Dissabte 3 de desembre de 2016

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 3 h. 45 m. (11,3 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, i per la AP-7 i després la C-17 anirem en direcció a Vic, parant-nos abans a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat i el ja tradicional “xuxet”. Després seguirem fins a Ripoll, on ens desviarem a la dreta i anirem fins a Sant Pau de Segúries, passant abans per Sant Joan de les Abadesses.

Itinerari: Començarem a caminar a la Plaça de la Generalitat de Sant Pau de Segúries (865 m.) poble situat al sud de la serra Cavallera. Ens dirigirem a la Plaça de l'Era, al costat del poliesportiu, per continuar pel carrer Major tot creuant el nucli antic del poble. Al final d'aquest carrer passarem la palanca sobre el rec i arribarem a la carretera, que creuarem. A l'altra banda veurem una Estació meteorològica.

Seguirem direcció a Sant Joan de les Abadesses, seguint sempre les senyals del GR. Just abans de creuar el pont sobre el Ter cal prendre una pista de ciment a l'esquerra. Cal abandonar aquesta pista quan comença una forta pujada, per agafar a la dreta un camí ample tancat per una porta.

Aquest camí creua una zona de pastures fins a trobar una altra porta. Seguirem un corriol en pujada per després baixar fins al rec i trobar una altra pista ampla, aquesta molt embardissada enmig d'una castanyeda. Seguirem aquesta nova pista que creua el torrent de la Font de la Puda. Si volem arribar-nos fins aquesta font sulfurosa cal seguir torrent amunt per dins de la llera.

Continuarem per la pista cada cop una mica més neta de bardisses enmig d'una ombrívola fageda fins retrobar la carretera just al Pont de la Folcrà.

Resseguirem aquesta carretera passant pel costat del Mas Repunxó i poc més endavant la deixarem per prendre una pista de terra que surt a la dreta.

Seguirem aquesta pista que ens portarà a l'altra riba del Ter, travessant el Pont de Perella, un dels ponts més alts del Ripollès, construït a començaments del segle XX per accedir a les properes mines de petroli. Des d'aquest punt seguirem les senyals del PR, i en un quart d'hora aniríem fins a l'església de Santa Magdalena de Perella (romànic), situada dalt d'un turó sobre la vall del Ter.

Tornarem a la pista principal i entrarem en una zona de grans planes agrícoles i de pastura. Passarem pel Mas el Marquès i més endavant, resseguint el canal, arribarem al Mas el Grau. Baixarem fort per creuar el Torrent del Coll de Pal i passarem pel costat d'una central hidroelèctrica.

Més endavant la pista desemboca a una altra pista, aquesta a tocar el pont del Reixac, on trobarem, uns metres més amunt, la senyal R26 (Pont del Reixac).

Seguirem en forta pujada per una nova pista que ens enfila als plans de Llastanosa. Més endavant arribarem a la senyal R25 (Camí del Muig). Baixarem cap el torrent per creuar-lo i pujar fort cap al Mas enrunat del Pujol, on gaudirem d'una bonica vista de la vall del Ter.

Baixarem fort per un camí herbat, que ens acosta a la colònia Llaudet, a l'altra riba del Ter. Per un corriol arribarem al Mas la Batllia, on agafarem una nova pista, de ciment, que creua les planes del Coll. La pista baixa fort cap a la riera que creuarem per un pont, al costat del molí de Malatosca. Desprès d'una pujada prolongada trobarem la via verda de la Ruta del Ferro, que caldrà seguir fins trobar-nos la carretera d'Ogassa.

Abans, però, ens desviarem a l’esquerra, per un camí en baixada que ens durà a l’espectacular gorg de Malatosca (5 min.) un impressionant salt d’aigua. El camí està senyalitzat. Un cop vist el salt d’aigua, tornarem enrere, pujant el camí que haurem fet per baixar i resseguirem a l’esquerra, la carretera passant pel costat de l'alberg i l'antiga estació de tren, ara restaurant.

Baixarem pel carrer de l'Estació. Al final d'aquest carrer arribarem al Pont Vell, d'arquitectura gòtica. Pujarem fins l'església romànica de Sant Pol on cal creuar la carretera i pel carrer Pere Rovira arribarem fins l'absis del monestir de Sant Joan on trobem la senyal R24 final de l'itinerari (770 m.) i els cotxes que haurem deixat al pàrquing que hi ha a l’esquerra.

Ara sols ens restarà anar a recollir els cotxes que haurem deixat a Sant Pau de Segúries i anar a dinar.

Descripció GR® 1 Etapa 7

0,0 km     0:00 h     Sant Pau de Segúries.
0,4 km     0:10 h     Pont de la Sala. Carretera C-38.
3,1 km     0:45 h     La Folcrà.
4,4 km     1:05 h     Torrent de Babí.
4,6 km     1:10 h     Pont de Perella sobre el Ter.
5,2 km     1:20 h     El Marquès.
6,2 km     1:35 h     Torrent del Coll de Pal.
7,4 km     1:50 h     Torrent de Muig.
9,0 km     2:15 h     Can Janpere.
10,2 km   3:00 h     Molí de Malatosca.
11,3 km   3:45 h     Sant Joan de les Abadesses.

Observacions: Itinerari d'alt interès paisatgístic que ressegueix la vall del Ter des de Sant Pau de Segúries fins a Sant Joan de les Abadesses per antics camins d'obaga i de solana. Durant el recorregut el camí s'endinsa per boscos ombrívols, passa a prop de grans cases pairals i creua fèrtils planes agrícoles i ramaderes.

Segons els que siguem mirarem de deixar un cotxe a cada poble, o bé agafarem un taxi per anar a recollir els cotxes.

La història de Sant Joan de les Abadesses està estretament lligada a la del monestir, fundat per Wifred el Pilós i que conserva un grup escultòric compost per set peces de mida natural, el Santíssim Misteri que està considerat un exemplar únic de l’escultura del segle XIII i de la transició del romànic al gòtic. A banda del monestir, a Sant Joan podem visitar el Pont Vell, el Palau de l’Abadia (S. XV), amb una sala romànica (la Sala Tosca), les restes de la muralla o la Plaça Major, porticada i rodejada d’edificis barrocs, en la que té lloc un important mercat setmanal.

Si tenim temps, podem visitar el monestir de Sant Joan de les Abadesses obert els dissabtes fins a les 14 h. al matí i de 16 a 18 h. a la tarda. La visita guiada la fan a 2/4 de cinc i dura 1,15 h.

Dinarem al Restaurant Mas Les Feixes, Carretera d'Olot km.9,5 a 800 mts. de Sant Joan de les Abadesses. Tel. 647 65 54 30, web: http://www.maslesfeixes.com/ca/ Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.