divendres, 9 de desembre del 2016

Tavertet – Roca Llarga (1.187 m.) Els cingles de l’Avenc de Tavertet

Dimarts 6 de desembre de 2016 (19é. aniversari de maifemcim)

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Desnivell: 325 m

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i per la AP-7 primer i la C-17 després anirem en direcció a Vic. Abans ens aturarem a les 4 Carreteres de Tona a fer el tallat. Passat Vic, deixarem la C-17 i agafarem la C-153 en direcció a Roda de Ter, Cantonigros i Tavertet.

Ens situarem a Tavertet, on hi arribarem per l’esmentada carretera C-153 de Vic a Olot per Santa Maria de Corcó (l’Esquirol). En arribar a questa última població agafarem la carretera que du directament a Tavertet. Deixarem els cotxes en la part alta del poble.

Itinerari: Sortirem per la pista de ciment que surt de la part alta del poble, seguint les marques blanques i vermelles del GR, prop dels cingles del Collsacabra.

Als cinc minuts, seguint les marques del GR, abandonarem momentàniament la pista per una desviació a l’esquerra seguint la llera d’un torrent. Anirem recte amunt fins arribar un altre cop a la pista.

Més endavant, als 20 minuts de camí, tornarem a deixar la pista, ara per la dreta, en una desviació amb una cadena que baixa per uns prats que estan sobre el cingle de l’Avenc i travessa el torrent de l’Abeurador.

En arribar prop de la masia de l’Avenc, que haurem pogut veure durant el camí, ens dirigirem de pujada cap a la nostra esquerra. Seguirem per una zona de prats, entre el bestiar que pastura, seguint un camí poc definit, fins a trobar un punt per on accedir a la pista just sota de la masia.

La masia gòtica de l’Avenc ha estat ampliada per servir d’hostatgeria. Ens hi dirigirem i per la seva dreta trobarem un camí que s’enfila pel darrera després de passar una tanca.

Seguirem recte amunt pel camí fins arribar a un petit prat, on trobarem una fita, que ens indica el pas entre vegetació per on hem de continuar (no hem d’agafar el camí de la dreta)

El camí segueix de pujada cap els cingles, amb tendència cap a l’esquerra. Així arribarem a uns prats i seguirem el camí cap a la dreta, fins arribar al punt geodèsic situat sobre la Roca Llarga, penjada sobre el cingle. Ens dirigirem cap a ella per gaudir de les magnífiques vistes.

Després seguirem el camí que ja portàvem, fins el cim del puig de Cortils (passant per la bauma de Cortils - indicada) i després continuarem pels prats, amb ramats pasturant, en zona de fageda. En trobar una cruïlla, el camí de la dreta es dirigeix cap a Rupit pel collet de Rajols. Agafarem el camí de l’esquerra, passant pel davant d’uns abeuradors.

El camí baixa cap al torrent de l’Abeurador i, a l’altre costat gira a l’esquerra i en direcció Sud, pujant suaument, recorre el llarg prat de la Rambla o Artiga de l’Avenc.

Prop del final del prat veurem a la dreta un turonet. En aquest punt girarem noranta graus a la dreta i arribarem a una tanca de filferro amb un petit pas estret que té un clot d’obra al davant per evitar el pas del bestiar.

Passarem la tanca i anirem de baixada entre els arbres fins arribar al pla de la Soca Negra. A la dreta veurem una tanca amb una porta tancada i a l’esquerra el prat. Seguirem cap a l’esquerra en suau baixada, el camí cada cop es fa més evident i baixa fent esses.

Després de passar la balma Gran de Monteis i una antena, arribarem a les cases de Monteis, (passarem dues portes, una a l’entrada de les cases i un altre a la sortida), i seguirem pel camí entre les cases després de passar la barrera que el tanca en el seu inici.

Passades les cases, ben aviat trobarem una desviació a l’esquerra, al costat d’un vell roure amb un abeurador al costat i amb una marca groga en un pal.

En aquest punt podem optar per seguir aquesta desviació, que es converteix en un corriol força perdedor, que baixa ràpidament entre la vegetació fins el camí de Tavertet a Rupit, o seguir per la pista principal, que en un itinerari més llarg també ens du a Tavertet.

Aquesta pista arriba a una bifurcació amb indicadors i s’ha de seguir cap a l’esquerra.

Track: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9088794 Aquest track, a partir dels abeuradors del collet de Rajols, segueix un camí que fa una volta per una fageda molt maca. Cas de seguir-lo, cal afegir uns trenta minuts més al recorregut, però val la pena.

Observacions: Enlairant-se sobre la vall de Sau i la plana osonenca, les cingleres de Tavertet s’alcen imponents, regalant-nos un mirador privilegiat sobre la vall de Sau i la plana osonenca i preservant, alhora, els paisatges altiplans.

Situats a la regió natural del Sistema Transversal, els Cingles de l’Avenc de Tavertet són un espai natural dominat per un mosaic de gran valor paisatgístic. Boscos de roures, pastures i cingleres espectaculars, entre les quals és fàcil veure grans aus rapinyaires, fins a arribar al cim més important d’aquest espai: la Roca Llarga, a 1.187 metres d’altitud.

La visita a l’espai natural té atractius durant tot l’any, però els boscos caducifolis fan que la tardor sigui el moment més espectacular per endinsar-s’hi.

Pels Cingles de l’Avenc de Tavertet, un dels paratges de més valor natural de la comarca d’Osona, passen nombrosos camins i corriols. D’aquests destaca el GR-92, possible brancal del Camí de Sant Jaume.

Un passeig pels Cingles de l’Avenc de Tavertet pot començar o acabar al mas de l’Avenc. Originàriament del segle XIII, la masia romànica inicial ha estat objecte de nombroses reconstruccions. L’edifici actual, perfectament integrat a l’entorn, respon a l’estil gòtic renaixentista, està catalogat com a bé cultural d’interès nacional i ofereix allotjament rural.

El recorregut ens descobrirà també tombes antropomorfes, tombes cristianes datades entre els segles X i XI. Es troben excavades en una roca plana i donen nom a l’indret on es troben, el pla de les Fosses. Cingles, coves i balmes són complementats per corrents fluvials que sovint esdevenen salts d’aigua d’una bellesa extraordinària. Cal esmentar la cova del Forat del Vent, de 3.216 metres de longitud, una de les més llargues del món oberta en material de gres.

En aquest espai hi ha la font de Rajols (lloc emblemàtic i amb força història per a la comarca)

Dinarem al restaurant Can Miquel, c/. Les Fonts, 4, Tavertet, 93 856 50 83. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.