dijous, 1 de desembre del 2016

Sender del Castell Vell d'Olivella SL® - C 100 (303 m.)

Dimecres 30 de novembre de 2016

Matinal

Hora de sortida: 2/4 de deu del matí.

Ubicació: Comarca del Garraf.

Temps aproximat: 2 h. 45 m. (5,8 km.)

Desnivell: 300 m

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista C-32 (túnels del Garraf) fins a la sortida 28 que anirem direcció Sant Pere de Ribes i Olivella.

Itinerari: La ruta comença a la plaça de l’Ajuntament d’Olivella, on hi ha un plafó amb les característiques tècniques del recorregut. El recorregut està molt ben senyalitzat i no té pèrdua. Baixa a l’esquerra de l’Ajuntament.

Seguint les indicacions que anirem trobant al llarg del sender arribarem en un suau ascens al coll del Triador, durant el camí, anirem veient al nostre darrere el poble d’Olivella i davant nostre les restes del castell.

Al coll canviarem de vall i baixarem envoltats de l’ombra dels pins. Just a la clotada del fondo de la Severa trobarem una barraca de pastor. El camí s’eixampla i uns metres més endavant agafarem a ma dreta un corriol que puja cap a la font del Rector. Uns 300 metres després arribarem al fondo del Rector. El formen uns safareigs i la font del Rector una mica més amunt, a tocar d’una rectoria en ruïnes. Documentada a l’any 1681 com a font del Castell Vell, proveïa d’aigua la propera masia del Rector i els horts que hi havia a les feixes de sota mateix de la font. Els safarejos es van recuperar l’any 1860.

Tot seguit enfilarem el darrer tram de pujada fins a les runes del castell. Passarem a tocar de la rectoria, en un estat ruïnós, i girarem a l’oest per fer el darrer tram, amb força pendent.

Cal agafar un tram d’escales per arribar a les ruïnes de l’església de Sant Pere de Castellvell i més endavant al cim del puig Molí, també anomenat turó de Castell Vell, amb unes boniques vistes del Garraf.

Aquest castell està documentat des de l’any 992 i només se’n conserva una part de l’estructura.

Desfarem el camí fins als safareigs del Rector. En aquest punt, en una cruïlla de corriols, agafarem el de la dreta, que indica el Barret del Rector i Olivella. Estarem un altre cop al fondo de la Servera i en poca estona passarem pel davant de la impressionant cova de Can Muntaner, possiblement utilitzada en temps prehistòrics i separada de nosaltres per la riera de Begues.

Un darrer tram entre vinyes ens portarà altra vegada al poble d’Olivella per completar aquesta sortida.

Track: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6747464

Observacions: El massís de Garraf amaga autèntics tresors com aquest recorregut pel sender local SL-C 100, una proposta excursionista que recorre un dels paratges més ben conservats del Parc Natural. L’itinerari té un triple al·licient: paisatgístic, patrimoni cultural i (en aquesta època de l’any) el fotogràfic, amb les vinyes tenyides de daurat.

Amb una orografia molt peculiar que combina el blanc de pedra calcària amb espais enclotats de vinya i parets de pedra seca, el Parc del Garraf ofereix una variada mostra de fauna i flora mediterrànies. De la flora, fonamentalment constituïda per grans conjunts de matolls, cal destacar-ne el margalló, una espècie autòctona i molt abundant a la zona. Es tracta d’una espècie protegida i no s’han d’arrencar. Com més ens endinsem al massís, els matolls deixen pas a les arbredes. D’aquestes en sobresurten, per quantitat i vistositat, els alzinars i les pinedes de pi blanc. La riquesa natural del Garraf en fa un dels paradisos verds de la costa mediterrània. Creat l’any 1986, el Parc ocupa una superfície de més de 12.000 hectàrees repartides entre les comarques del Garraf, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat.