diumenge, 27 de novembre del 2016

GR-1: Banyoles – Besalú (235 m.)

Dissabte 26 de novembre de 2016

Ubicació: Comarques del Pla de l’Estany i de la Garrotxa.

Temps aproximat: 4 h. (13,6 km.)

Desnivell: 260 m

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny i seguirem fins a la sortida 6 i seguirem per la C-66 en direcció a Banyoles. Si anem més d’un cotxe, podem anar prèviament a Besalú a deixar un cotxe i tornar al lloc de sortida a Banyoles (Passeig de la Draga – zona d’aparcament)

Itinerari: Des de Banyoles ens dirigirem al turó de Sant Martirià, on podrem gaudir d’unes magnífiques vistes del llac, especialment des de el mirador. S’hi arriba pel camí que surt del Passeig de la Draga i va cap al cementiri.

El camí baixa i segueix pel costat de la carretera, fins desviar-nos a l’esquerra en direcció a Usall.

Després de passar per Usall, on podem visitar l’església romànica de Sant Cristòfol d’Usall i per un cementiri que hi ha al seu costat, seguirem el GR, a la dreta i creuarem la C-66 per un pont (3,3 km. – 1 h.) i deixarem un bosc d’alzines a ma esquerra.

Tot seguit el camí travessa una zona de conreus i gira al mig a l’esquerra fins endinsar-se en un bosc d’alzines.

Passarem pel Parc de les Coves Prehistòriques.

Una urbanització ens durà a Serinyà (6,4 km. – 2 h.), poble que deixarem per la zona del poliesportiu un cop visitada la seva església romànica de Sant Andreu.

Tot seguit passarem per sota de la carretera, tindrem enfront una gran casa amb dos pisos i arcades. Girarem a la dreta, seguint l’antiga carretera asfaltada per arribar a la font de Gatielles (a l’esquerra, cartell indicador), nosaltres seguirem per la carretera i creuarem el riu Ser per un pont i deixarem una ermita a la dreta.

Al costat esquerra de l’ermita, surt un camí marcat com a GRE. El camí puja fins als 200 metres de Cal Roset.

Més endavant, caminarem una estona per la C-66 (7,08 km. – 2 h. 30 m.), deixarem enrere l’Ajuntament de Sant Ferriol (11,4 km. – 3 h. 30 m.) i ens trobarem el GR-2. Els dos camins segueixen junts una estona fins arribar a Besalú (13,63 km. – 4 h.), població amb un conjunt històric-artístic considerat com un dels millors conservats de Catalunya.

A Besalú destaquen el pont romànic sobre el riu Fluvià i el miqvé del S. XIII o casa de banys rituals jueva, un dels tres únics establiments d’aquesta època descoberts fins ara a Europa. En aquest lloc es complia per immersió total, el ritus religiós del bany per purificació.

El GR-2 avança pel carrer Major, mentre que el GR-1 continua pel carrer del Canó, deixa l’església a l’esquerra, segueix pel carrer d’Olot i agafa el camí de Can Batlle.

Resum de l’etapa:

0,000 km     0:00 h     Banyoles.
1,150 km     0:15 h     Can Collell.
2,470 km     0:35 h     Can Carreres.
3,300 km     1:00 h     Carretera C-66.
5,300 km     1:30 h     Torrent de Serinyà.
6,390 km     2:00 h     Serinyà. Ajuntament.
7,080 km     2:30 h     Carretera C-66.
9,280 km     3:00 h     Can Roset.
11,420 km   3:30 h     Juïnyà (Sant Ferriol).
12,770 km   3:45 h     Bosquet de Can Candell.
13,630 km   4:00 h     Besalú.

Tornarem a Banyoles amb el cotxe que haurem deixat al matí o amb un taxi.

Observacions: Anirem fent diferents trams del GR-1, triats per la seva importància paisatgística o bé monumental. Començarem per aquesta etapa, la quarta.

El GR 1 o Sender Històric és un sender de gran recorregut que uneix la població de Sant Martí d'Empúries a l'Alt Empordà amb la de Fisterra a Galícia. Travessa la península Ibèrica d'est a oest des de la Mar Mediterrània fins a l'Oceà Atlàntic. Transcorre paral·lel, primer amb el GR 11, i després amb el GR 65 (Camí de Sant Jaume). No obstant això, el recorregut només es troba completament senyalitzat a Catalunya. Des d'Empúries i fins al Puerto del Escudo, al límit entre la província de Burgos i Cantàbria, té una distància de 1.074,5 quilòmetres.

El GR 1 travessa el Prepirineu català. També és conegut com a Sender Transversal.

Comença a Sant Martí d'Empúries i fins al Pont de Muntanyana recorre un total de 355 km a Catalunya. L'itinerari passa per: Banyoles, Sant Joan de les Abadesses, Ripoll, Alpens, Lluçà, Gironella, Sant Pere de Graudescales, Sant Llorenç de Morunys, Oliana, La Baronia de Rialb i el Congost de Mont-rebei. Segons la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya el recorregut consta de 26 etapes. El sender va ser homologat l'any 1978. La seva guia fou editada el 2007.

Passa per les següents comarques, d'est a oest: Alt Empordà, Baix Empordà, Pla de l'Estany, Garrotxa, Ripollès, Osona, Berguedà, Solsonès, Alt Urgell, Noguera i Pallars Jussà. En diferents excursions del Maifemcim, ja hem resseguit diferents trams.

La quarta etapa del GR® 1 ens porta des de el nord de la vila de Banyoles fins a la vila de Besalú. El nucli antic de Besalú és una obra declarada bé cultural d'interès nacional. En el nostre itinerari passarem per diferents masies com Can Carreres i Can Roset i per la població de Serinyà, situada a la dreta del riu Ser.

Dinarem al restaurant Vora Estany de Banyoles, Passeig Antoni Gaudí, 3 (Club Natació Banyoles), tel.: 972 57 63 53, www.voraestany.com Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.